يکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : 2793
معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه:

نیازسنجی فقه به ‌زودی منتشر می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: نیازسنجی پژوهشی فقه با استخراج بیش از 100 موضوع به‌زودی منتشر می‌شود.
نیازسنجی فقه به ‌زودی منتشر می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد امروز ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار داشت: بخش پژوهش حوزه یک بخش محروم است و از بودجه ملی، بودجه مشخصی به حوزه علوم انسانی اختصاص داده نشده است.

وی ادامه داد: البته معاونت پژوهشی حوزه فعالیت‌های پژوهشی بسیار خوبی انجام داده است، اما اگر پژوهشگران را به دو دسته تقسیم کنیم، دسته نخست کسانی هستند که پژوهش را به صورت آماتور انجام می‌دهند که عمدتا طلاب جوان هستند.

معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جشنواره علامه حلی یکی از محل‌های معرفی طلاب پژوهشگر جوان است، بیان داشت: خوشبختانه این جشنواره از زمانی که برگزار شد مورد استقبال طلاب قرار گرفت و در سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ اثر از طلاب را دریافت کرد که پیش بینی ما برای امسال رشد ۳۰ درصدی این تعداد اثر است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم پژوهش باید متناسب با نیازهای جامعه صورت گیرد، یادآور شد: دسته دوم، پژوهشگرانی هستند که به صورت حرفه‌ای و کاربردی‌تر به امر پژوهش می‌پردازند.

عماد با بیان اینکه در حوزه ارتباط پژوهش و نیازها با جدیت پیگیری می‌شود، یادآور شد: در این راستا نیازسنجی‌هایی در رشته‌های مختلف صورت گرفته است که نیازسنجی پژوهش و فقه با استخراج بیش از ۱۰۰ موضوع آماده شده است که به‌زودی منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرارداد ۱۱ نیازسنجی آماده انعقاد است، خاطرنشان کرد: اقتصاد اسلامی، مطالعات سیاسی، کلام، فلسفه، تاریخ، روانشناسی و تربیتی مهم‌ترین این نیازسنجی‌ها است و همچنین موضوع چهار نیازسنجی دیگر نیز در دست بررسی است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه بیان داشت: حوزه و دانشگاه دو نهاد علمی هستند و هیچ کس از وحدت میان آنها تصور ادغام این دو نهاد را ندارد بلکه دغدغه همه بزرگان ما وحدت عملکردی این دو نهاد بوده است.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو نهاد پیشگام در تولید علم در کشور هستند، تصریح کرد: این دو نهاد باید با ایجاد وحدت عملکرد بین خود سهم بسزایی در تحقق سند چشم‌انداز توسعه کشور ایفا کنند.

عماد با بیان اینکه همه ما باید قبول کنیم که هیچ علمی بی‌نیاز از دیگر علوم نیست، اظهار داشت: ما باید بپذیریم که علوم فنی و مهندسی بی نیاز از علوم پایه نیست و همینطور علوم پایه نیز بی‌نیاز علوم انسانی نیست.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های خوبی در راستای ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه صورت گرفته است، بیان داشت: یکی از طرح‌های پژوهشی کمیسیون حوزوی شورای عالی فرهنگی در ارتباط با وحدت بین حوزه و دانشگاه است که به نتایج خوبی نیز رسیده است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.oqia2bqm1la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما