جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب : 28211
فرماندار قم:

قیام 19 دی ریشه در 15 خرداد سال 42 دارد

قم نيوز : قم نیوز: فرماندار قم گفت: ریشه قیام 19 دی در 15 خرداد سال 42 و نقطه عطف شروع اعتراضات برای پیروزی انقلاب بود چرا که این قیام موجب ادامه اعتراضات در شهرهای دیگر کشور تا پیروزی انقلاب و سقوط رژیم شاهنشاهی شد.
قیام 19 دی ریشه در 15 خرداد سال 42 دارد
قم نیوز، رضا سیار امروز در گفت‌وگو با فارس در قم با اشاره به فرا رسیدن قیام 19 دی مردم قم، اظهار کرد: قیام 19 دی به دلیل انتشار مقاله توهین‌آمیزی به امام خمینی در روزنامه اطلاعات در دی ماه سال 56 رخ داد.
 
وی افزود: خروش غیرت مردم قم و مخالفت آنها در برابر توهین به مرجعیت آن زمان موجب شد که در بیوت مراجع تجمع کرده و نهایتا در روز 19 دی مردم به صحنه آمده و به همین دلیل مامورین رژیم پهلوی اقدام به کشتار مردم بی‌گناه کردند.
 
فرماندار قم، ریشه این قیام را در 15 خرداد سال 42 عنوان کرد و گفت: 19 دی یوم‌الله است چرا که در تاریخ انقلاب موجب ادامه قیام در شهرهای دیگر کشور ایران تا پیروزی انقلاب و سقوط رژیم شاهنشاهی شد.
 
وی با اشاره به نقطه عطف بودن قیام 19  دی مردم قم در تاریخ انقلاب خاطرنشان کرد: اتفاقات زیادی در مخالفت مردم با شاه در دوران پهلوی رخ داد که عموم مردم از آنها آگاهی پیدا نکردند اما چیزی که باعث موجب مهم بودن حادثه 19 دی سال 56 می‌شود ادامه یافتن این قیام از سوی مردم دیگر شهرها است.
 
سیار یادآور شد: همه مردم می‌دانستند که کسی جرات توهین به مرجعیت را ندارد و فقط دربار می‌تواند دستور تنظیم و چاپ چنین مقاله‌ای را صادر کند و با توجه به همین آگاهی از باطن خبیث رژیم پهلوی مردم دست به این حرکت خودجوش و عظیم زدند.
 
وی حضور پرشور مردم از تمام اقشار جامعه در این اعتراض را یکی از نکات برجسته، ماندگار و تاثیرگذار این قیام دانست و گفت: این دستور با عکس‌العمل دینی مردم روبه‌رو شد که این خروش با تجمع در بیوت مراجع عظام و نظر آنها مبنی بر محکومیت این عمل با افزایش چشمگیر و همراهی مردم همراه شد و در همین راستا رژیم به دلیل ترس از اعتراض مردم به صورت وحشیانه‌ای عده‌ای از آنها را به شهادت رساند.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcdfx0x.yt0jf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما