يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : 28254
رئیس پلیس آگاهی قم:

فرهنگ‌ سازی کلید پیشگیری از وقوع جرم در جامعه است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم گفت: فرهنگ‌سازی و آموزش، کلید پیشگیری از وقوع جرم در جامعه است.
فرهنگ‌ سازی کلید پیشگیری از وقوع جرم در جامعه است
به گزارش قم نیوز ، مهدی قدمی در کارگاه آموزشی پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: مشارکت اجتماعی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم باید افزایش یابد.
 
وی غفلت قربانی، انگیزه مجرمانه و شرایط اجتماعی را سه عامل موثر در وقوع جرم برشمرد و عنوان کرد: برآوردهای پلیس آگاهی نشان از این دارد که عامل اصلی 75 درصد از جرایم و به خصوص سرقت‌ها را غفلت و سهل‌انگاری قربانی یا مالباخته تشکیل می‌دهد.
 
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم مجرم و قربانی را دو فرد یا گروهی دانست که به طور مستقیم از یک جرم آسیب می‌بینند و افزود: خانواده دو طرف، جامعه و شاهدان عینی، گروه‌هایی هستند که غیرمستقیم دچار آسیب می‌شوند.
 
قدمی با اشاره به اتفاقاتی نظیر اخاذی، سرقت و اسیدپاشی اضافه کرد: تماشای این رویدادها چه به صورت عینی باشد و چه در فضای مجازی، روحیه هر یک از افراد جامعه را تا مدت‌ها مورد تاثیر قرار خواهد داد.
 
وی با تاکید بر نقش هر شهروند در پیشگیری از وقوع جرم خاطرنشان کرد: باید دید خودمان را نسبت به جرم اصلاح کنیم و فقط پلیس آگاهی و دادسرا را مسئول مقابله یا پیشگیری از جرایم ندانیم.
 
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم به فرهنگ‌سازی بیشتری نیاز است، تصریح کرد: نباید منتظر بمانیم تا جرمی اتفاق بیفتد و آن گاه پلیس یا دستگاه قضایی وارد عمل شوند.
 
قدمی افزود: در درجه اول باید از خودمان حفاظت کنیم و پس از آن با تذکرات لازم و امر به معروف و نهی از منکر به ایجاد امنیت در شهر خود کمک کنیم.
 
وی در ادامه با تاکید بر نقش اساسی پدر و مادر و پس از آن آموزش و پرورش در پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: باید تمام نهادهای اجتماعی در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم به خصوص قتل و سرقت بسیج شوند.
 
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم ضمن بیان ضرورت تجهیز مجتمع‌های مسکونی به دوربین مداربسته ادامه داد: مدارک، پول و اشیای قیمتی را در خودرو و به خصوص در معرض دید نگذارید و حتما بعد از پارک خودرو، قفل پدال و فرمان توامان زده شود.
 
قدمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از اطلاعات خصوصی دیگران تصریح کرد: تلفن همراه یک وسیله ارتباطی است، به هیچ عنوان تصاویر و اطلاعات شخصیتان را در گوشی تلفن همراه خود نگهداری نکنید.
 
وی با بیان اینکه سرقت بخش بزرگی از جرایم را تشکیل می‌دهد، افزود: سارقان همیشه در کمین هستند و تمام شهروندان باید به منظور حراست از خانواده خود و افزایش امنیت در جامعه تلاش کنند.
 
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم در پایان بر اعتماد مردمی به دستگاه‌های مسئول از جمله پلیس و دادگستری تاکید و خاطرنشان کرد: از ترس آبرو و تهدیدات مجرمانه، غفلت و خطای خود را از پلیس آگاهی پنهان نکنید.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcayunu.49nam15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما