سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : 28306
آیت‌الله علوی‌گرگانی:

وسعت ارتباطات تا حدودی در علوم آفت وارد کرده است

قم نيوز : قم نیوز:یکی از مراجع تقلید گفت: امروز همه دنیا با استفاده از تلفن همراه، اینترنت و ماهواره به یکدیگر وصل شده‌اند و ما این مسئله را نهی نمی‌کنیم ولی این وسعت ارتباطات تا حدودی در علوم آفت وارد کرده است.
وسعت ارتباطات تا حدودی در علوم آفت وارد کرده است
به گزارش قم نیوز ، آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب مدارس علمیه قم، اظهار کرد: اسلام دین رحمت، لطف و مهربانی است و آدمی را به تهذیب تشویق و ترغیب می‌کند.
 
وی تصریح کرد: در هیچ سند موثقی چنین مسئله‌ای ثبت نشده است که اسلام در مقابل علم و علم‌آموزی به تندی برخورد کند، زیرا که اسلام با هتک حرمت مخالف است.
 
این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت علم گفت: برای آموختن علم گاهی اوقات لازم است انسان، دشواری‌های بسیاری را تحمل کند و برای به دست آوردن علم، هرگونه سختی و رنج را تحمل کند.
 
آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در ارتباط با ارزش علم‌آموزی گفت: براساس این روایت آموختن علم به قدری ارزشمند است که باید هرگونه رنجی را برای به دست آوردن آن مطاع گران‌بها تحمل کرد.
 
وی تربیت علما و فقها را در روزگار گذشته، مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در زمان قدیم کرامت طلبه‌ها بیشتر بود تا جایی که علما و فقهای فراوانی تربیت شدند و در زمان کنونی کمتر شاهد این مسئله هستیم.
 
این مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: در زمان‌های گذشته تا این اندازه مردم جهان به یکدیگر وصل نبودند و اگر طلبه‌ای می خواست تفقه کند با تحمل مشقت‌های فراوان به نجف می‌رفت و در محضر علمای نجف درس‌آموزی می‌کرد.
 
آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به ارتباطات در دنیای کنونی گفت: امروز همه دنیا با استفاده از تلفن همراه، اینترنت و ماهواره به یکدیگر وصل شده‌اند و ما این مسئله را نهی نمی‌کنیم ولی این وسعت ارتباطات تا حدودی در علوم آفت وارد کرده است.
 
وی افزود: حاشیه‌ها به اندازه‌ای فراوان شده است که طلاب برای علم آموزی کمتر به متن می‌رسند و این مسئله از آفاتی است که طلاب به آن دچار شدند.
 
این مدرس حوزه‌های علمیه ادامه داد: در گذشته به دلیل اینکه طلاب برای علم‌آموزی توفیق داشتند به یک فاضل و عالم تبدیل می‌شدند ولی امروز این آفات فراوان شده است و ما کمتر شاهد تربیت علمایی مانند علمای پیشین هستیم.
 
وی با تاکید براینکه باید خلأها در علم آموزی طلاب کم شود، گفت: این خلأها با ارتباط صحیح پر می‌شود و مسیر را برای رسیدن طلاب به اهداف والا فراهم می‌کند.
 
آیت‌الله علوی گرگانی با بیان اینکه باید در به دست آوردن علوم از مبنا و روشی خاص بهره گرفت، تصریح کرد: وقتی که کسی مبنا داشته باشد از اول تا آخر کلام او مشخص است ولی زمانی که بر مبنا وارد میدان علم نشود نمی‌تواند آغاز و پایان مناسبی در نظریاتش داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: صاحب رسائل همیشه صاحب مبنا بود و به همین دلیل آغاز و پایان سخنانش مشخص و در یک رشته خاص بود و مخاطب را سر در گم نمی‌کرد ولی برخی از طلاب امروز نمی‌توانند بر یک مبنا تفقه کنند.
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه طلاب باید خود را برای تحمل هرگونه سختی آماده کنند، گفت: فردی که نمی‌تواند مردم‌دار باشد و سختی را تحمل کند نباید بیاید و طلبه شود.
 
وی با اشاره به دشواری‌هایی که ائمه اطهار (ع) در راه تبلیغ دین تحمل کردند، بیان کرد: انبیای الهی در راه تبلیغ دین سختی‌های بسیاری تحمل کردند و طلاب نیز باید تحمل مشقات را داشته باشند.
 
آیت‌الله علوی‌گرگانی ادامه داد: طلاب باید برای خدمت به مردم تاب و تحمل فراوانی داشتند زیرا دشواری‌هایی را که تحمل می‌کنند در مقابل دشواری که ائمه (ع) تحمل کردند ناچیز است.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کسانی می‌توانند در لباس روحانیت عزت داشته باشند که صبر پیشه کنند تا خداوند زندگی عالمانه نصیب آنان کند.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdciqpar.t1avu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما