چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 28317
در قالب 5 جلد

اصطلاح‌نامه فقه منتشر می‌شود

قم نيوز : قم نیوز:مدیر گروه اصطلاح‌نامه‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از چاپ اصطلاح‌نامه پنج جلدی فقه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
اصطلاح‌نامه فقه منتشر می‌شود
 
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام حسین حسن‌زاده امروز در گفت‌وگو با فارس در قم با اشاره به اصطلاح‌نامه‌ها اظهار کرد: اصطلاح‌نامه‌ها در حقیقت مجموعه‌ای از کلید واژه‌ها و اصطلاحات است که بین آنها ارتباط مشخصی برقرار می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت اصطلاح‌نامه مهندسی موضوعات یک علم است و به تعبیر دقیق مهندسی اصطلاحات و کلیدواژه‌های یک علم بر اساس یک نظام منطقی را در بر می‌گیرد.
 
مدیر گروه اصطلاح‌نامه‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: به طور طبیعی در هر علم اصطلاح‌نامه علم متکفل این است که اصطلاحات و کلیدواژه‌های آن را بر اساس نظام منطقی معرفی کند.
 
وی با اشاره به فواید اصطلاح‌نامه گفت: این کار طبقه‌بندی علم و سهل الوصول بودن را برای کاربران مطرح می‌کند و نظم منطقی در زمینه ذخیره و بازیابی اطلاعات به وسیله آن انجام می‌شود و برای تدوین پایان‌نامه‌ها می‌تواند بستر مفیدی باشد.
 
حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در حقیقت بهترین شیوه برای بررسی یک مطلب استفاده از اصطلاح‌نامه‌ها است و در موارد مختلف بسیاری از مواقع یک مطلب در قالب واژگان مختلف جمع‌آوری شده که اگر به یکدیگر ارجاع داده شوند و نظم منطقی بین واژه‌ها برقرار شود، مخاطب سردرگم نمی‌شود.
 
وی یادآور شد: اکنون اصطلاح‌نامه‌ها در چندین حوزه علوم قرآن، فلسفه، ‌اصول فقه، کلام اسلامی،‌ اخلاق اسلامی، منطق، علوم حدیث، ‌رجال و تاریخ تدوین می‌شود.
 
مدیر گروه اصطلاح‌نامه‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: اصطلاح‌نامه معارف مهدوی در این اواخر در قالب ویکی معارف مهدی در سایت‌ وجود دارد و اکنون اصطلاح‌نامه فقه در حال چاپ است و در آینده‌ای نزدیک در قالب پنج جلد منتشر می‌شود.
 
وی ویرایش اصطلاح‌نامه‌ها را از فعالیت‌های دیگر این گروه ذکر کرد و افزود: در این بخش اطلاعات جدید هر بخش مورد ویرایش و افزایش قرار می‌گیرد.
 
حسن‌زاده خاطرنشان کرد: تاکنون اصطلاح نامه‌های فلسفه، ‌علوم قرآن، اصول فقه، ‌منطق، کلام اسلامی، اخلاق و علوم حدیث چاپ شده و پروژه اصطلاح‌نامه تاریخ و سیره تصویب شده و سال آینده تدوین آن انجام می‌شود.
 
وی عنوان کرد: تدوین اصطلاح‌نامه کلام جدید نیز به پایان رسیده، ولی هنوز منتشر نشده است.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdca0enu.49na615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما