چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : 28495

کمبود بارندگی؛ نمک بر زخم بحران آب

قم نيوز : قم نیوز:بحران آب در چند سال اخیر با کمبود بارندگی تشدید شده، بنابراین شهروندان باید بیش از گذشته به صرفه‌جویی در مصرف آب پرداخته و هشدارهای این بخش را جدی بگیرند، البته مسئولان نیز باید به وظایف خود در این زمینه توجه داشته باشند.
کمبود بارندگی؛ نمک بر زخم بحران آب
خبرگزاری قم نیوز، ایمن‌السادات موسوی‌نژاد: «بحران آب جدی است» این مطلب نقل محافل و مجالس مختلف شده، زمانی که این ماده نامریی حیات‌بخش با بحران روبه‌رو شود، تهدیدی برای زندگی آینده آدمی محسوب می‌شود که دیر یا زود مبتلایش خواهد کرد.
 
منابع آب‌ استان قم از طریق سد 15 خرداد، سرشاخه‌های دز، سد کوچری و چاه‌های شهر تامین می‌شود، البته بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی امروزه به عنوان مسکن تزریقی درد کنونی را به طور موقت التیام موقت می‌بخشد، ولی در آینده سوغات آن جز بازگرداندن بشکه‌های قدیمی به خانه‌ها و کاسه کاسه آب برداشتن نیست.
 
چنین زنگ هشدارهایی در گوش مسئولان صدا کرد، به طوری که خارج کردن 11 حلقه چاه غیر مجاز در شهر کهک یکی از اثرات آن بود.
 
انگشت اشاره در بحران آب به سمت مصرف‌کنندگان است، زیرا در نهایت نیز دود بحران آب به چشم کسانی می‌رود که روزی مصرف‌کنندگان این ماده نامرئی بودند.
 
بسیار مشاهده شده که زنانی که در حیات خانه‌هایشان شیر آب را تا آخرین میزان باز کرده تا به شست و شوی حیاط منزل خود بپردازند که در پاسخ این بانوان باید گفت که آب مایه حیات است نه جاروی حیاط.
 
شست و شوی ماشین‌ها و آبیاری باغچه‌ها با آب آشامیدنی نیز تیر دیگری است که بر پیکر بحران آب در کشور زخمی عمیق‌تر می‌زند.
 
حسن صالحی از شهروندان قمی در حال شستن ماشینش با آب آشامیدنی است، می‌گوید: به جز آب آشامیدنی، آب دیگری در دسترس نیست تا از آن برای شست و شوی ماشین استفاده کنم.
 
وی معتقد  است که تا زمانی که تفکیک آب آشامیدنی از مصارف دیگر آن صورت نگیرد، نمی‌توان مصرف‌کنندگان را متهم اصلی در این زمینه در نظر گرفت.
 
آبیاری فضای سبز با آب آشامیدنی از مشکلات دیگر این بخش است که در این بخش تصفیه فاضلاب‌ها و تزریق آن در رگ‌های طبیعت از جمله راه‌حل‌ها است که مثل هر چه خار آید روزی به کار آید تحقق عینی می‌بخشد.
 
حسین رضایی‌نصب، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه جداسازی آب خام از آب شرب در پروژه‌ها در اولویت قرار گرفته است‌ می‌گوید: اکنون برای آبیاری 55 تا 60 درصد فضای سبز شهری تفکیک شده و فضای سبز جنگلی با آب خام آبیاری می‌شود.
 
باید در نظر داشت اگر بحران آب مدیریت نشود، این امکان وجود دارد که به دورانی بازگردیم که قبایل بر سر آب با یکدیگر می‌جنگیدند، بنابراین در چنین شرایطی باید به فکر چاره بود تا از کلاف سردرگم مشکل آب سرنخی برای حل معضل آن پیدا کرد.
 
محمد جواد ترابیان کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان قم با بیان اینکه سال زراعی برای کشاورزی از ابتدای مهر ماه است، می‌گوید: طی سال زراعی امسال 34.6 میلی متر بارندگی داشتیم که سال گذشته این میزان 44.4 میلی متر بوده است.
 
وی علت کاهش بارندگی را گرم شدن زمین ذکر کرد و افزود: بارش‌ها طی سه ماه آینده نیز نسبت به میانگین درازمدت کاهش نشان می‌دهد و همین کاهش ادامه پیدا می‌کند و احتمال افزایش بارندگی وجود ندارد.
 
مراجع و علما نیز با توجه به بحران آب و کمبود بارندگی میدان را خالی نکردند به طوری که آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز چندی پیش با توجه به محدود بودن منابع آب بر برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی برای مصرف این ماده حیاتی تاکید کرده است.
 
مهدی نظر‌زاده، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم سرانه مصرف در ایران به ازای هر نفر را 150 لیتر عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به کویری بودن استان قم به ازای هر نفر 100 لیتر آب به عنوان سرانه مصرف تعیین شده ولی سرانه مصرف خانگی در استان 162 لیتر است.
 
به گفته وی 260 لیتر آب به ازای هر نفر در استان تولید می‌شود که 208 لیتر میانگین مصرف در استان بوده و از این میزان 162 لیتر آب مصرف خانگی است.
 
با توجه به اینکه بیشتر حجم مصرف آب مربوط به مصرف خانگی است، شهروندان باید عنایت ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند تا بحران آب را در این زمینه مدیریت کنند.
 
کنترل شیرهای آب، صرفه‌جویی در مصرف آب در هنگام ظرفشویی و استحمام، استفاده از آب غیرشرب برای شست وشوی ماشین، استفاده از آبیاری قطره‌ای برای آبیاری گل‌ها و کاشتن گل‌ها و گیاهان مقاوم به کم‌آبی از جمله راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب است، البته باید این نگرش نادرست اصلاح شود که انسان‌های صرفه‌جو خسیس نیستند.
 
فرهنگ‌سازی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار مهم و تاثیرگذار است، به طوری که باید از سنین پایین در مدارس این آموزش‌ها صورت گیرد تا بتوانند به عنوان مبلغانی در مدارس به ترویج صرفه‌جویی در مصرف آب بپردازند.
 
به گفته حمیدرضا دژاکام، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم مسابقه پرسش مهر در قالب طراحی پوستر، نقاشی، کاریکاتور، عکس، مقاله پژوهشی، شعر، داستان کوتاه، ‌فیلم کوتاه،‌ مستند، وبلاگ و... در سطح مدارس استان قم با شعار ایست آب نیست در دستور کار قرار گرفته تا تغییر نگاه فرهنگی در زمینه استفاده از این ماده حیاتی صورت گیرد.
 
شهروندان در این زمینه باید بدانند حتی قطره‌ای از آب نیز در چنین مواقعی می‌تواند موثر واقع شود، زیرا با جمع شدن همین قطرات، دریایی از آب پدید می‌آید و می‌تواند این درد را التیام ببخشد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdchmkni.23n6wdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما