پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب : 29105
در دیدار با آیت الله جوادی آملی عنوان شد

رئیس کتابخانه ملی: 320 هزار نسخه خطی در ایران شناسایی شده است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: بیش از 320 هزار نسخه خطی فارسی و عربی در ایران ‏شناسایی شده، البته پیش‌بینی می‌کنیم 500 هزار نسخه خطی در ایران وجود داشته باشد.‏
رئیس کتابخانه ملی: 320 هزار نسخه خطی در ایران شناسایی شده است
به گزارش قم نیوز، رضا صالحی‌امیری بعد از ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به تاریخچه کتابخانه ملی اظهار داشت: تاکنون موفق شده‌ایم هفت اثر از ایران را در فهرست آثار معنوی جهان زیر نظر یونسکو به ثبت برسانیم.

رئیس کتابخانه ملی ایران افزود: اسناد خلیج فارس و شاهنامه باسنقری از جمله این آثار هستند که در فهرست آثار معنوی جهان به ثبت رسیدند.

صالحی امیری با بیان اینکه درصدد هستیم آثار دیگری از ایران را به این فهرست بیفزاییم، گفت: در آسیای میانه نسخ خطی فراوانی از ایران و اسلام وجود دارد که شرایط نگهداری آنها مناسب نیست و در تلاش هستیم که ساز و کاری برای جمع‌آوری آنها به وجود بیاوریم.

وی ادامه داد: پژوهش‌های بنیادی برای تولید آثار مکتوب صورت می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به انواع دانشنامه‌ها در موضوعات گوناگون با مشارکت چهره‌های بنام دانشنامه‌نویسی ایران اشاره کرد.

صالحی‌امیری با بیان اینکه ۳۲۰ هزار نسخه خطی فارسی و عربی در ایران شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: فهرست این نسخه‌ها در مجموعه‌ای ۳۴ جلدی به زیور طبع آراسته شده است؛ پیش‌بینی می‌کنیم حدود نیم میلیون نسخه خطی در ایران موجود باشد و در شبه قاره نیز حدود یک میلیون نسخه نگهداری می‌شود.

رئیس کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: لازم است نسل جدید از طریق مکتوبات با مفاخر خود آشنا شوند و کتابخانه‌ها می‌توانند در این زمینه پیشگام باشند.

وی با اشاره به سامان‌دهی و یکپارچه شدن کتابخانه‌های بزرگ کشور گفت: دولت یازدهم حمایت جدی از بحث فرهنگ و کتابخوانی را در دستور کار دارد و امیدواریم تحولی در این عرصه ایجاد شود.

صالحی‌امیری با بیان اینکه کتابخانه‌های ملی در بسیاری از کشورها نه فقط یک کتابخانه بلکه مرکزی فرهنگی به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: در تهران نشست‌های فرهنگی در محل کتابخانه ملی شروع شده که شامل نقد کتاب، رونمایی از آثار مکتوب و مواردی از این دست هستند و این کتابخانه به مرکزی فعال تبدیل شده است.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcgnq9x.ak9yz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما