دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : 29159
مدیرکل میراث فرهنگی قم:

۳۲۵ اثر تاریخی ملموس در قم به ثبت رسیده است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: در سطح استان قم ۳۲۵ اثر ملموس، ۲۱ اثر ناملموس ثبت و بیش از ۱۰۰۰ اثر ملموس دیگر نیز شناسایی شده است.
۳۲۵ اثر تاریخی ملموس در قم به ثبت رسیده است
به گزارش قم نیوز، عیسی رضایی با اشاره به آمار آثار ملموس و ناملموس استان قم اظهار داشت: آثار ملموس به آثاری اطلاق می‌شود که قابل مشاهده و رویت هستند که این آثار در قم ۳۲۵ مورد و آثار ناملموس که شامل رویدادهای تاریخی و فرهنگی هستند نیز در قم ۲۱ اثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، با بیان اینکه تاکنون هزار اثر ملموس دیگر نیز در استان شناسایی شده است، افزود: با توجه به گستره آثار تاریخی ملموس و ناملموس متاسفانه نگهداری آن‌ها به لحاظ مالی از توان دولت خارج است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اعتبارات مناسبی برای حفاظت و نگهداری این آثار اختصاص یافته است، تصریح کرد: در سال ۹۳ تعداد ۲۰ اثر مرمت شده که از این میان می‌توان به خانه زند، بازار بزرگ قم، مسجد اعظم، خانه رهبری، گذرخان و تعدادی دیگر از آثار و بناهای قدیمی اشاره کرد.

رضایی با تاکید بر تعداد زیاد آثار تاریخی در استان قم عنوان کرد: سیاست دولت در ساماندهی این آثار و بناها به دو گونه است نخست اینکه آثار متعلق به دولت را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند تا از این طریق درآمدزایی نیز ایجاد شود دوم اینکه آثار متعلق به مردم را که در مالکیت اشخاص است با مشارکت مردم و مالکان بازسازی و مرمت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قم، با اشاره به اینکه کاروانسرای دیر گچین از قدیمی‌ترین آثار تاریخی قم در آستانه واگذاری به بخش خصوصی است، افزود: بنای تاریخی کاروانسرای «دیر گچین» با کسب مجوز از سازمان مرکزی برای واگذاری به بخش خصوصی آماده است، این کاروانسرا در ۷۰ کیلومتری جاده قم- گرمسار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از آثار و بناهای تاریخی قم از جمله کاروانسرای محمد آباد کاج، کاروانسرای علی آباد، کاروانسرای تینوج و خانه ملاصدرا در قم آماده توسعه و مرمت است.

رضایی همچنین به طرح توسعه خانه ملاصدرا در کهک قم اشاره کرد و اظهار داشت: با آزادسازی فضای اطراف این بنای تاریخی و تملک خانه‌های تارخی ک متعلق به مردم است در تلاشیم این بناها و آثار را ساماندهی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، با اشاره به اینکه در استان تا به حال درآمدی از محل بازدید از آثار تاریخی نداشته‌ایم، عنوان کرد: استان قم به لحاظ بافت مذهبی و اینکه به عنوان قطب زیارتی محسوب می‌شود از همین رو استقبال از امکان و بناهای تاریخی بسیار کم است.

وی ورود دفاتر و آژانس‌های مسافرتی به سمت گردشگری درون استانی را از راهکارهای مناسب برای بازدید از آثار و بناهای تاریخی استان دانست و افزود: استان قم دارای ظرفیت‌هایی از قبیل کویر، دریاچه حوض سلطان، آتشکده نویس و تعداد زیادی از امامزاده‌های سطح استان است که می‌توان برای گردشگری درون استانی استفاده کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: وجود فرصت‌های زیارتی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران دو عامل بزرگی هستند که متولیان گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی با استفاده از این فرصت‌ها می‌توان در راستای درآمدزایی برای استان بهره برد.

انتهای پیام/132
https://qomnews.ir/vdcf1yd0.w6d1tagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما