دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : 29173
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم:

کم آبی و کاهش سفره‌های زیر زمینی مهمترین‌ چالش محیط‌زیست قم است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: افت سفره‌های زیرزمینی سبب شده حفر چاه‌های غیر مجاز، افزایش شوری آب و افزایش تبخیر آب در کنار تهدید مراتع از مهمترین چالش های استان قم باشد.
کم آبی و کاهش سفره‌های زیر زمینی مهمترین‌ چالش محیط‌زیست قم است
به گزارش قم نیوز، عباس خرمی ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری همایش مدیریت بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی اظهار داشت: این همایش همزمان با پنج اسفند روز بزرگداشت خواجه نصیر‌الدین طوسی در سالن همایش استانداری قم برگزار می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: بر اساس این اصل وظیفه تصدی گری بخش کشاورزی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است که باید در راستای کاهش مصرف آب تلاش کند.

وی با اشاره به مهم‌ترین وظایف سازمان نظام مهندسسی تصریح کرد: حفظ و حمایت از حقوق صنفی در برابر اشخاصی حقیقی و خصوصی، نظارت بر اجرای وظایف تخصصی اعضای نظام و تخلفات صنفی اعضا و تربیت مهندسان فنی برای واحدهای تولیدی از مهمترین وظایف است.

خرمی عنوان کرد: پنج کمیته تخصصی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم تشکیل که آماده همکاری با دستگاه‌های اجرایی است البته در حال حاضر ۴۰ درصد خانم‌ها و ۶۰ درصد آقایان را مهندسان جهاد کشاورزی با مدرک لیسانس تا دکتری هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم با اشاره به وضعیت اشتغال مهندسان گفت: ۵۰ درصد مهندسان شغل ثابت و ۵۰ درصد شغل متغیر یا غیر مرتبط دارند که در ۷۰ شرکت فنی مهندسی در استان قم مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به آموزش و اشتغال بیش از ۲۰۰نفر در واحدهای تولیدی اظهار داشت: آموزش کار‌شناسان متناسب با علم روز یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است و امسال نیز با حمایت های استانداری و جهاد کشاورزی کلاس‌های رایگان آموزشی با حضور ۶۳۳ نفر برگزار شد.

خرمی با اشاره به رتبه بندی شرکت های فنی مهندسی بیان کرد: امسال ۶ شرکت در استان قم رتبه بندی شده است البته فراهم کردن زمینه اشتغال فارغ التحصیلان نیز یکی از رسالت های نظام مهندسی است که در استان قم ۳۲ نفر کار‌شناس و ۱۰۰ نفر نیز به شکل مستقیم در گلخانه‌ها مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم با اشاره به وظایف نظام مهندسی در زمینه نظارت بر کارخانه‌های دام و طیور اظهار داشت: اعزام کار‌شناسان به واحدهای فروش سم برای کنترل کیفی و کمی این واحد‌ها نیز گوشه‌ای وظایف نظام مهندسی است.

وی با اشاره رابطه آب و محیط زیست تصریح کرد: کمبود آب یکی از مهم‌ترین مشکلات قم است و در حال حاضر نیز ۱۰۰ هزار هکتار اراضی اطراف شهر به ساختمان تبدیل شده است که صنایع آلاینده در آن فعالیت می‌کند.

خرمی با اشاره به مشکلات آب در قم گفت: قطع آب‌های ورودی و افت سفره‌های زیرزمینی سبب شده است تا حفر چاه‌های غیر مجاز، افزایش شوری آب و افزایش تبخیر آب در کنار تهدید مراتع از مهمترین چالش های استان قم باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم با اشاره به برگزاری همایش مدیریت بهره‌وری آب در کشاورزی خاطرنشان کرد: با برگزاری این همایش باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان با استفاده از مهندسان کشاورزی برای استفاده مطلوب از خاک و آب به کشاورزی پایدار برسیم.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbf8b5.rhb9zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما