دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 30177
زیباکلام در پاسخ به دانشجویان در قم:

بزرگ‌ترین ظلم به مسئله هسته‌ای استفاده ابزاری برای آمریکاستیزی بود

قم نيوز : قم نیوز: استاد دانشگاه تهران گفت: بزرگ‌ترین ظلمی که در حق مسئله هسته‌ای رخ داد، این بود که هسته‌ای ابزاری برای آمریکاستیزی برخی جریانات شد.
بزرگ‌ترین ظلم به مسئله هسته‌ای استفاده ابزاری برای آمریکاستیزی بود
به گزارش قم نیوز، صادق زیباکلام پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست سیاسی بررسی و ریشه‌یابی ضدیت ایران و غرب که در دانشگاه صنعتی قم در پاسخ به سئوالات دانشجویان اظهار داشت: از اوایل طرح مسئله هسته‌ای ایران، فقط نظر حاکمیت ابراز می‌شد، شرایط مثل امروز نبود که جبهه پایداری و مخالفان مذاکرات، توافقنامه را بدتر از ترکمنچای بدانند ولی این اتفاق مبارکی است که بتوانیم نسبت به برنامه‌های هسته‌ای کشور ابراز نظر داشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه این اتفاق مبارک بعد از توافق ژنو رخ داد گفت: پس از آن عده‌ای برای نخستین بار و به صورت علنی، علیه برنامه‌های هسته‌ای نظام شروع به سخنرانی کردند و بعد از آن بود که پدیده دلواپسان به وجود آمد ولی این افراد متوجه یک حقیقت نشدند و شاخه‌ای را بریدند که خود روی آن نشسته بودند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد از سیاست‌های هسته‌ای آقای ظریف انتقاد کرد، پس مشخص می‌شود مسئله هسته‌ای یک بت و یک وحی منزل نیست که نتوان از آن انتقاد کرد؛ اگر بشود از سیاست‌های هسته‌ای نظام انتقاد کرد چرا از هشت سالی که خودشان سر کار بودند نتوان انتقاد کرد؟

زیباکلام با بیان اینکه چرا از مذاکرات دوران سعید جلیلی سئوالی نمی‌شود و یا اینکه در گفت‌وگوها چه گذشته است خاطرنشان کرد: مخالفت جبهه پایداری و دیگر مخالفان با مذاکرات دوران ظریف، سبب شده که افرادی مانند من هم از آن دوران سئوال بپرسم و انتقاد کنم.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: معتقدم بزرگ‌ترین ظلمی که در حق مسئله هسته‌ای رخ داد، این بود که هسته‌ای ابزاری شد برای آمریکاستیزی، وسیله‌ای قرار گرفت برای پیشبرد غرب‌ستیزی و به همین دلیل است حال که به نتایجی به نفع مردم و کشور می‌رسیم، افرادی که اصلی‌ترین مسئله‌شان غرب‌ستیزی است به تحرک افتاده‌اند و حتی طرحی به مجلس برده شده که در صورت کوچک‌ترین حرکت غرب، مذاکرات لغو شود.

وی با بیان اینکه به ما گفتند مسئله هسته‌ای از نظر علمی و اقتصادی، کشور را زیر و رو می‌کند گفت: حقیقت آن است که این موضوع از نظر اقتصادی و علمی هیچ گلی به سر مملکت نزده است؛ علت مخالفت غرب با برنامه‌های هسته‌ای ما این است که آنها معتقدند هر کشوری بتواند اورانیوم را تا ۳ درصد غنی‌سازی کند پس می‌تواند تا ۶۰ و بالاتر هم غنی کند و اشکال اینجاست که کشوری که توانایی بالقوه غنی‌سازی تا ۹۰ درصد را به دست آورده که به طور رسمی و علنی و در روز روشن گفته است می‌خواهم رژیم صهیونیستی را نابود کنم.

زیباکلام در مورد اینکه چرا اجازه سخنرانی و انتقاد در دانشگاه‌ها و مجالس مختلف را دارد خاطرنشان کرد: خطوط قرمزی را رعایت می‌کنم و البته مشکلاتی هم برایم ایجاد شده است ولی سئوال اصلی را باید از کسانی پرسید که برای دیگران محدودیت ایجاد می‌کنند.

دانشجوی دیگری در سئوال خود از زیباکلام گفت: شما گفتید از مردمی که علیه رژیم شاه قیام کردند نظرسنجی صورت نگرفت ولی ما عقیده داریم پس از پیروزی انقلاب این نظرسنجی انجام شد ضمن اینکه همان زمان هم کمونیست‌ها در ایران حضور داشتند و رأی آنها در ۱۲ فروردین ۵۸ به همراه سلطنت‌طلب‌ها حتی به دو درصد هم نرسید، سئوال اینجاست که حرف آقای زیباکلام از کدام منبع صادر شده است؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در جواب به وی عنوان کرد: رفراندم جمهوری اسلامی ارتباطی با آنچه من گفتم ندارد؛ سخن من این است که گفتمان و ایده آمریکاستیزی با عنوان مبارزه با امپرالیسم، ریشه در مارکسیست‌ها و تفکر مارکسیستی دارد.

وی تصریح کرد: می‌توان مسلمانی اسلام‌گرا و صد درصد دو آتشه بود ولی اعتقاد داشت باید با آمریکا و استکبار مبارزه کرد؛ ایده اصلی از آن مارکسیست‌ها بود ولی تضادی با جوهره و گوهره اسلامیت نداشت.

زیباکلام در پاسخ به سئوال دیگری خاطرنشان کرد: درست است که مارکسیسم در دهه ۲۰ توسط حزب توده، تضاد با غرب را بیشتر از منظری سیاسی مطرح کرد ولی به تدریج که این گفتمان رشد کرد وارد عرصه‌های دیگری همچون سینما، ادبیات، هنر، معماری، تاریخ و علوم انسانی هم شد.

دانشجوی دیگری به سخنان زیباکلام این انتقاد را وارد کرد که ریشه اصلی تضاد میان ایران و غرب را توضیح نداده و او هم در پاسخ گفت: باز هم می‌گویم این تفکر به واسطه توده‌ای‌ها و مارکسیست‌ها وارد ایران شد و به تدریج به گفتمان اصلی تبدیل شد هرچند برخی دریافتند آنچه برای کشور اهمیت بیشتری دارد، مسائلی دیگر همچون محیط زیست و حقوق بشر است.

یکی دیگر از دانشجویان در مقام سئوال از زیباکلام به جمله امام راحل مبنی بر انقلاب دوم بودن تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: مشکل جمهوری اسلامی با استکبار است و این دیپلماسی در کلام امام خمینی(ره) دیده می‌شود، مرگ بر آمریکا مرگ بر تفکری است که کرامت انسان‌ها را زیر سئوال می‌برد و جان انسان‌ها را می‌گیرد.

زیباکلام هم اینگونه پاسخ داد که معتقدم اگر آمریکاستیزی را از این گروه‌ها بگیرید، خلع سلاح خواهند شد.

وی افزود: چیزی به نام آمریکاستیزی باید وجود داشته باشد تا این افراد حضور خود را نشان دهند؛ اگر آمریکاستیزی را بگیریم یک جریان فکری دچار بحران هویتی خواهد شد و نمی‌تواند خود را تعریف کند.

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران در جواب به سئوال دیگری خاطرنشان کرد: راه حلی که پیشنهاد می‌کنم این است که یک نظرسنجی صورت بگیرد که آیا تکلیف است رژیم صهیونیستی نابود شود یا خیر، اگر نصف به علاوه یک به این امر رأی مثبت دادند این کار را ادامه دهیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchqznx.23nvqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما