دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : 30436
قم نیوز گزارش می‌دهد

سنت جشن نیمه شعبان در کشورهای جهان اسلام

قم نيوز : قم نیوز: نیمه شعبان گرچه در نگاه اول، تنها یک مناسبت شیعی به نظر می‌رسد که شیعیان آن را گرامی می‌دارند، اما با تحقیق و جستجو در میان مسلمانان متوجه این نکته می‌شویم که نیمه شعبان را تمام مسلمانان به عنوان یک مناسبت دینی قبول دارند و مراسم‌هایی را به این مناسبت برگزار می‌کنند.
سنت جشن نیمه شعبان در کشورهای جهان اسلام
به گزارش قم نیوز، نیمه شعبان گرچه در نگاه اول، تنها یک مناسبت شیعی به نظر می‌رسد که شیعیان آن را گرامی می‌دارند، اما با تحقیق و جستجو در میان مسلمانان متوجه این نکته می‌شویم که نیمه شعبان را تمام مسلمانان به عنوان یک مناسبت دینی قبول دارند و مراسم‌هایی را به این مناسبت برگزار می‌کنند.

گرچه وهابی‌ها در سال‌های اخیر سعی کردند برگزاری مراسم‌های نیمه شعبان را تخطئه کنند و آن را امری برخلاف سنت‌های اسلامی بدانند.، اما علمای اهل سنت در کشورهای مختلف در مقابل این اقدام وهابی‌ها ایستاده‌اند و برگزاری مراسم نیمه شعبان را امری مشروع می‌دانند.

بسیاری از اهل سنت به خصوص فرقه‌های صوفیه در کشورهای اسلامی از شب نیمه شعبان به عنوان شب برات یاد می‌کنند و در این شب به راز و نیاز و عبادت می‌پردازند. در عقیده آن‌ها شب نیمه شعبان از شب‌های پرفضیلت است که در آن دعا اجابت می‌شود. آئین شب برات در کشورهای اسلامی از جمله شبه قاره هند گرامی داشته می‌شود.

برگزاری مراسم نیمه شعبان هم مختص یک منطقه جغرافیایی خاص مثل ایران نیست و این مراسم به اشکال مختلف در مناطق مختلف دنیا برگزار می‌شود، گرچه به تناسب فرهنگ‌ها شیوه برگزاری مراسم نیمه شعبان در مناطق مختلف با یکدیگر تا حدی تفاوت دارد.

در این مقاله به شیوه برگزاری مراسم نیمه شعبان در برخی از کشورهای جهان اشاره می‌کنیم:

عراق
عراق یکی از مهم‌ترین مناطق شیعه نشین جهان است و شهر کوفه هم به عنوان پایتخت حکومت امام زمان (عج) پس از ظهور به شمار می‌رود، به همین دلیل جشن‌های نیمه شعبان در این کشور رنگ و بوی دیگری دارد و جشن‌های گسترده ای در عراق در ایام نیمه شعبان برگزار می‌شود.

شهرهای مقدس نجف و کربلا از مهم‌ترین محل‌های برگزاری جشن‌های نیمه شعبان در عراق است. بسیاری از مردم این کشور در ایام نیمه شعبان به عتبات عالیات به خصوص کربلای معلی سفر می‌کنند و با حضور در حرم امام حسین (ع) و زیارت این امام بزرگوار، تعجیل در فرج امام زمان (عج) را طلب می‌کنند.

سنت پیاده روی از شهر نجف به کربلا برای زیارت امام حسین (ع)، یکی دیگر از سنت‌های مردم عراق در ایام نیمه شعبان است.

مردم عراق این مسیر را در طول دو تا سه روز سپری می‌کنند و در طول مسیر هم تعداد زیادی از موکب‌های حسینی برای خدمت به زائران امام حسین (ع) برپا است.

همچنین از سنت‌های دیگر مردم عراق، احیا کردن شب نیمه شعبان در حرم امام حسین (ع) است، زائران این امام بزرگوار این شب را با قرائت قرآن، زیارات و ادعیه و نیز خواندن نمازهای ویژه شب نیمه شعبان صبح می‌کنند.

جشن‌های نیمه شعبان در عراق محدود به عتبات عالیات نیست و در گوشه گوشه شهرهای این کشور و در مساجد و حسینیه‌ها جشن‌های نیمه شعبان برگزار می‌شود.

مراسم‌های جشن نیمه شعبان عراق شامل سخنرانی خطبای دینی در خصوص موضوع مهدویت و نیز شعر خوانی شعرا است. شاعران همیشه پای ثابت جشن‌های دینی در عراق هستند و این شعرا شعرهای خود را در جشن‌های دینی می‌خوانند.

بحرین
این کشور یکی از کشورهایی است که اکثریت جمعیت آن یعنی ۷۰ درصد را شیعیان تشکیل می‌دهد و شیعیان در تمام نقاط بحرین سکونت دارند. مردم بحرین به التزام به آئین‌های اسلامی معروف هستند و کشور بحرین را به عنوان کربلای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌شناسند.

بیشتر مناطق بحرین در ایام نیمه شعبان به صحنه جشن، شادی و جشنواره‌های مهدوی تبدیل می‌شوند و در هر منطقه این کشور براساس امکانات مادی، جشن‌های شادی به مناسبت میلاد امام زمان (عج) برگزار می‌شود.

مردم در ایام نیمه شعبان به بکدیگر تبریک می‌گویند و کودکان هم کیسه به دست در کوچه‌های مناطق بحرین می‌چرخند و با خواندن اشعار مولودی، از مردم به این مناسبت شیرینی و هدیه می‌گیرند.

در ایام نیمه شعبان صدای جشن و مولودی خوانی و نیز صدای سخنران‌های دینی از گوشه گوشه مناطق بحرین به گوش می‌رسد و در این کشور مراسم جشن‌های نیمه شعبان با شکوه کامل برگزار می‌شود.

مصر
مردم این کشور از دوستداران اهل بیت (ع) هستند و مزار امامزادگانی همچون سیده زینب (س) و سیده نفیسه (س) در مصر میزبان زائرانی بسیار از مردم این کشور است.

بخشی از مردم مصر خود را از اشراف می‌دانند و نسب خود را به اهل بیت (ع) می‌رسانند. این افراد در برگزاری مراسم‌های منتسب به اهل بیت (ع) کوشا هستند و امامزادگان موجود در شهرهای مصر، محل برگزاری چنین مراسم‌هایی است.

مردم مصر به خصوص صوفیان این کشور به صورت گسترده شب نیمه شعبان را جشن می‌گیرید، این جشن‌ها که در مساجد مصر برگزار می‌شود، علاوه بر سخنرانی دینی، قرائت قرآن و دعا با تواشیح و مولودی خوانی همراه است و شیرینی در این مراسم‌های جشن پخش می‌شود.

در جشن‌های نیمه شعبان در مصر، اقشار مختلف مردم از جمله مسئولان رده بالای دولتی حضور دارند. این جشن‌ها به صورت گسترده در مناطق مصر برگزار می‌شود و حتی روستاهای دور افتاده این کشور هم شاهد برگزاری چنین جشن‌هایی است.

برگزاری جشن‌های نیمه شعبان در مصر مورد حمایت روحانیون اهل سنت این کشور است، مفتی مصر چند سال پیش در پی فتنه انگیزی وهابی‌ها در خصوص حرمت برگزاری جشن نیمه شعبان، فتوا داد که نه تنها برگزاری جشن نیمه شعبان هیچ اشکالی ندارد، بلکه این کار، امری توصیه شده در دین اسلام است.

هند
مسلمانان هند شب نیمه شعبان را به عنوان شب برات به معنی شب بخشش گرامی می‌دارند. آن‌ها معتقد هستند که خداوند آینده افراد را با احتساب اعمال گذشته‌شان، در شب برات رقم می زند. این اعتقاد در میان مسلمانان هند وجود دارد که اگر شخصی تمام شب برات را دعا بخواند و طلب آمرزش کند، قطعاً از سوی خداوند بخشیده می‌شود.

در شب نیمه شعبان مساجد هند پر از جمعیت می‌شود و مراسم قرائت قرآن در این مساجد برگزاری می‌شود. افراد متمکن هم در این ایام به نیت شادی روح بستگان درگذشته خود پول یا وسایل را به نیازمندان اهدا می‌کنند. برخی از مسلمانان هم در روز نیمه شعبان روزه می‌گیرند و در این ایام به خواندن نمازهای مستحبی مشغول می‌شوند.

به عقیده مسلمانان هند شب برات، زمان ورود پیامبر اکرم (ص) به شهر مکه است. در این ایام مساجد، خیابان‌ها و منازل مناطق مسلمان نشین هند با رشته‌هایی از لامپ‌ها و کاغذهای رنگی روشن می‌شود و در نتیجه یک محیط شاد در این مناطق به وجود می‌آید.

اتحاد مسلمانان در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان
در مذاهب مختلف اسلامی برای احیای شب نیمه شعبان فضایل زیادی ذکر شده است و در کشورهای اسلام همچون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر به صورت رسمی این شب پرفضیلت گرامی داشته می‌شود. همچنین گرفتن روزه در روز نیمه شعبان یک سنت دینی در میان شیعیان و اهل سنت می‌باشد.

گرچه که وهابیان در سال‌های اخیر سعی کردند که روز نیمه شعبان و شب آن را به عنوان یک رویداد عادی معرفی کنند و فضایل و عبادات ویژه نیمه شعبان را منکر شوند، اما باز هم مسلمانان از هر فرقه ای این مناسبت دینی را گرامی می‌دارند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcfvjdm.w6dxmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما