چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : 31039
آیت‌الله مصباح‌یزدی در درس اخلاق ویژه ماه رمضان:

شایستگی برای وصول به کمالات با تحمل سختی‌های دنیا ایجاد می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: استاد عالی حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از سختی‌های دنیا ریشه‌اش رحمت الهی است تا انسان شایستگی کمالات بیشتری را پیدا کند.
شایستگی برای وصول به کمالات با تحمل سختی‌های دنیا ایجاد می‌شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان، با اشاره به اهمیت «دعا» در اسلام اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند که معنای دعا این است که انسان چیزهایی را ذکر می‌کند تا رحمت الهی جوشش پیدا کند، اما در واقع آبشار رحمت الهی همیشه در حال جوشیدن است و ما باید تغییر حال پیدا کنیم تا از رحمت الهی بهره ببریم. بیان صفات الهی در دعا برای این است که ما دلمان متوجه خدا بشود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: بسیاری از مردم در اثر سوءاختیار، مرتکب کارهای زشتی شدند که سبب رسوایی می‌شود ولی خدای متعال گناهان آن‌ها را مخفی نگاه می‌دارد و زود آن‌ها را رسوا نمی‌کند. برخی از افراد نعمتی که خداوند به آن‌ها داده است را در راه خیر استفاده نکردند، بلکه از آن در راه ضربه‌زدن به دیگران استفاده کردند. خداوند در مقابل به‌جای گرفتن نعمت و زود عقاب کردن، به آن‌ها مهلت می‌دهد تا شاید متنبه شوند.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به برخورد خداوند با گناهکاران گفت: اگر کسی نه تنها از نعمت‌ها سوء استفاده کند، بلکه راه هدایت را بر دیگران ببندد، در آن صورت خداوند او را عقوبت می‌دهد تا به کارهای اشتباهش ادامه ندهد و دیگران را گمراه نکند. کسی که از نعمت خدا در راه گناه استفاده می‌کند، در واقع به خودش ستم کرده است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) عقوبت‌های خداوند را بر طبق اصول دانست و افزود: خداوند هیچ‌کس را به عذاب مبتلا نمی‌کند، مگر اینکه بعد از بستن راه عذر بر او، حجت را بر او تمام کرده باشد. سختی‌هایی که خداوند برای انسان‌ها به وجود می‌آورد، برای این است که بندگان راه خدا را پیدا کنند، این سختی‌ها به غیر از سختی‌های معمول روزگار است. برخی از افراد با وجود اعتقاد به شریعت، فریب شیطان را می‌خورند و مرتکب گناه می‌شوند، خداوند این افراد را زود مواخذه نمی‌کند و با دادن فرصت، حجت را بر روی آن‌ها تمام می‌کند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به سختی‌های دنیا خاطرنشان کرد: یک نوع سختی در دنیا براساس اصل تنبیه وجود دارد تا انسان متنبه شود. در این سختی نتیجه برخی از کارها به انسان نشان داده می‌شود تا او متوجه شود که راهش چه عاقبتی دارد. چنین سختی از رحمت الهی است تا انسان به جهنم الهی دچار نشود.

وی تصریح کرد: این دنیا ظرفیت کیفر و پاداش ابدی ندارد، کسی که هزاران نفر را کشته است، چگونه می‌توان او را در این دنیا مطابق با جزای عملش مجازات کرد، پس باید عالم دیگری باشد که ظرفیت این کیفر‌ها را داشته باشد. خداوند این مجازات را تا آخرت به تأخیر می‌اندازد. البته بسیاری از سختی‌ها هم ریشه‌اش رحمت الهی است تا انسان شایستگی کمالات بیشتری را پیدا کند.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcf1xdm.w6dymagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما