پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۹
کد مطلب : 31346
منبع : روابط عمومی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی

کارکردشناسی راهپیمایی روز جهانی قدس از منظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: بزرگداشت روز قدس بسیار مهم است و هرچه گستره آن در عرصه بین‌المللی بیشتر شود، نتیجه آن نیز بیشتر می‌شود
کارکردشناسی راهپیمایی روز جهانی قدس از منظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی
به گزارش قم نیوز، خروش میلیونی ملّت مؤمن و روزه‌دار ایران و دیگر کشورهای اسلامی و حتی دیگر جوامع بشری در آخرین جمع ماه مبارک رمضان، تجلی حمایت همه‌جانبه و فراگیر امت اسلامی و دیگر آزادی خواهان جهان از مردم مظلوم فسطین است.

این خیزش عظیم برآمده از سیل خروشان وجدان‌های پاک بشری در محکومیت جنایات ددمنشانه رژیم اشغالگر قدس و دیگر قدرت‌های حامی این رژیم کودک‌کش در حالی است که کارکردهای بی‌نظیر روز جهانی قدس در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دیگر مظلومان جهان بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

از این رو واکاوی چیستی کارآمدی و آثار بی‌بدیل خیزش امت اسلامی و دیگر جوامع بشری در روز جهانی قدس امری انکارناپذیر است، لذا در این نوشتار با بهره‌گیری از آثار و اندیشه‌های ارزشمند آیت‌الله مکارم شیرازی مهمترین شاخصه‌ها و کارکردهای راهپیمایی عظیم روز جهانی قدس به مخاطبان گرامی ارائه می‌شود.

بدیهی است در وهله نخست باید پیشینه تاریخی نامگذاری روز قدس مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد. آیت‌الله مکارم شیرازی در تبیین چیستی پیشینۀ تاریخی نامگذرای روز قدس گفت: بحمدالله بعد از انقلاب شعار اسلام در سطح خاورمیانه و بلکه دنیا اوج گرفته و به ابتکار رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس‏ نامگذارى شد که این فرصت بی‌بدیل باید به عنوان شعارى براى تشجیع مسلمانان حفظ شود تا دشمن بداند هنوز ما به فکر قُدسیم و آن را به ورطه فراموشى نسپرده‏‌ایم و هر زمان این قدرت را احساس کنیم که مى‏توانیم میراث از دست رفته را برگردانیم، چنین خواهیم کرد و اکنون، هم ما و هم دشمن طلیعه و فجر صادق این نور قدرت را مشاهده مى‏کنیم و امیدواریم هر چه زودتراین نور بر شب ظلمانى هر چه زودتر غلبه کند و صبح صادق سر رسد «الَیْسَ الصُبْحُ بِقریب»، زیرا اگر از درد این بى‏حرمتى‏هایى که به ساحت اسلام و مسلمانان رفته بمیریم جاى ملامت نیست، این گفته مولى على (علیه السلام) است که در خطبه جهاد مى‏فرماید ... «فَلَو انَّ امرَءاً مُسْلِماً ماتَّ مِنْ بَعدِ هذا أَسَفاً ما کانَ بِهِ مُلوماً، بَل کانَ بِه عِندى جَدِیرا» (اگر مرد مسلمانى از شنیدن این واقعه در اثر حزن و اندوه بمیرد بر او ملامت نیست؛ بلکه به نزد من هم به مردن سزاوار است).

ابتکار روز جهانی قدس، ابتکاری مهم و سرنوشت ساز در تاریخ اسلام است، که باید آن را به عنوان یکی از یادگاری‌ها و بهترین ابتکارات امام خمینی(ره) دانست.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تشریح ضرورت حضور فراگیر مردم مؤمن و روزه دار در راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: بزرگداشت روز قدس بسیار مهم است و هرچه گستره آن در عرصه بین المللی بیشتر شود، نتیجه آن نیز بیشتر می‌شود، لذا روز قدس باید در میان مسلمانان و افراد آزاده جهان به روز اعتراض همگانی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

هم چنین این مرجع تقلید با تقبیح برخی افکار و اندیشه‌های منفعلانه در مقولۀ استکبار ستیزی فرمودند: نگویید این راهپیمایی ساده است و چه اثری دارد، بلکه زمانی که این موج فریاد بلند می‌شود، پشت اسرائیل و حامیان آن‌ها را می‌لرزاند. ان‌شاءالله همه شما، مردان و زنان، جوانان و کودکان، همه به عنوان فریضه‌ای الهی در این راهپیمایی شرکت کنید و بدانید در نامه اعمال شما به عنوان کار برجسته و خیر ثبت و ضبط می‌شود و سبب آبروی اسلام و مسلمین خواهد شد. لذا روز قدس روز پیروزی جهان اسلام و آرمان فلسطین است الحمدلله امروز این عزم و اراده در میان ملت‌ها دیده می شود و آزادی فلسطین دور از دسترس نیست.

روز قدس؛ نماد اتحاد و انسجام امت اسلامی
بدون شک راهپیمایی روز قدس و مسئلۀ فلسطین را باید به عنوان شاه کلید تحقق اتحاد و وحدت امت اسلامی مورد نظر قرار داد، بنا بر این در کلام و اندیشۀ آیت الله مکارم شیرازی این مقولۀ مهم به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های راهپیمایی روز جهانی قدس مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: اگر کشورهاى پراکنده اسلامى تنها به همین اصل اساسى عمل مى‏کردند و دست در دست یکدیگر مى‏دادند و متّحد و یکپارچه مى‏شدند، داستان اسفبار فلسطین‏ هر از چند گاهى تکرار نمى‏شد و آن مسلمانان مظلوم در مقابل چشم جهانیان پرپر نمى‏گشتند. بدون شک فایده روز قدس، وحدت مسلمین است. همه مسلمانان می‌دانند که روز قدس، عامل وحدت مسلمین است و دراین روز، همه فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند و فریاد القدس لنا بلند می‌شودکه قبله اول مسلمین را برگردانید. بنا بر این مهمترین شاخصۀ روز قدس این است که راهپیمایی این روز عاملی برای وحدت مسلمانان بوده و همه اقوام و ملل مسلمان با درک این حقیقت که قدس باید نجات یابد به پا می‌خیزند. بنابراین همه مسلمانان از هر مذهبی باید در این راهپیمایی شرکت کرده و فریاد خود را بلند کنند، امت اسلامی باید از این فرصت استفاده کنند و دست به دست هم دهند و اگر برخی دولت‌های اسلامی کوتاهی می کنند، ملت‌های مسلمان به خروش آیند و بتوانند ان‌شاء‌الله رژیم صهیونیستی را درتمام دنیا منفور و حامیانشان را رسوا کنند.

استکبار ستیزی؛ تحقق نابودی کامل اسرائیل
باید اذعان کرد نقش بی‌بدیل راهپیمایی روز قدس در تقویت استکبار ستیزی و در نهایت نابودی کامل رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار است، از این رو در اندیشۀ آیت الله مکارم شیرازی تحقق مقولۀ محو و نابودی کامل اسراییل و تزلزل روزافزون قدرت‌های استکباری به عنوان مهمترین کارکدهای روز قدس مورد توجه قرار گرفته است.

این مرجع تقلید در این خصوص اظهار می‌کند: راهپیمایی روز قدس پایه‌های رژیم صهیونیستی را متزلزل کرده است، راهپیمایی‌هایی که مسلمانان و ملت ایران در این روز برگزار می‌کنند عامل به لرزه درآمدن پایه این غده سرطانی است. حضور گسترده اقشار مختلف مردم در راهپیمایی روز جمعه در نابودی اسرائیل بسیار اهمیت دارد. برخی از افراد می‌گفتند که راهپیمایی عده‌ای از مردم آیا می‌تواند کاری بکند، باید گفت که این راهپیمایی‌ها بود که مصر و تونس را عوض کرد و در حال تغییر بحرین و یمن است. حال با این اوصاف باید گفت؛ این حرکت مردمی است که لرزه بر پیکره دشمنان انداخته است زیرا امروز اسرائیل در دنیا منزوی شده است و افکار عمومی علیه این رژیم غاصب می‌باشد، ان‌شاء‌الله حضور پرشور مردم مقدمات محو نابودی اسرائیل را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcg3w9w.ak9qt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما