دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : 32048
معاون وزیر کشاورزی در قم:

تقاضا محوری مورد توجه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قرار گیرد

قم نيوز : قم نگار: معاون وزیر جهاد کشاورزی در قم گفت: برای داشتن کشاورزی موفق و پویا بنگاه‌های مشغول در تولید، باید تولیدات خود را بر اساس سفارش و تقاضا عرضه کنند.
تقاضا محوری مورد توجه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قرار گیرد
به گزارش قم نگار، حسین صفایی ظهر امروز در گردهمایی فرهنگی و آموزشی مدیران اتحادیه‌های سراسری تعاونی روستایی و کشاورزی کشور که در قم برگزار شد با اشاره به اینکه تأمین امنیت غذایی با حضور در حوزه‌های تخصصی محقق می‌شود اظهارداشت: برای داشتن کشاورزی موفق و پویا بنگاه‌های مشغول در تولید، باید تولیدات خود را بر اساس سفارش و تقاضا عرضه کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر اساس تقاضا عوامل تولید در کنار هم قرار می‌گیرد تا نیاز جامعه بر طرف شود و به هر میزان کشاورزی به این سمت حرکت کند بهره وری بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محصولات امروز در کشور به صورت عرضه محور تولید می‌شود که مشکلاتی را ایجاد کرده است خاطر نشان کرد: ما در ایران وجه قالب محصولات کشاورزی عرضه محور است و گرفتاری‌هایی ایجاد می‌کند که هرچه می‌خواهیم برای حل مشکلات تلاش کنیم نتیجه‌ای نمی‌دهد.

صفایی با بیان اینکه در موضوع قیمت شیر تلاش‌های زیادی داریم اما مشکلاتی وجود دارد افزود: در ایران خریدار است که فاکتور خرید شیر را صادر می‌کند نه صنعت بالادستی، که این معضل اجازه نرخ گذاری را نمی‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: موادی مانند شیر که دارای اهمیت بسیار بالا در همه جهان است در ایران دارای سرانه مصرف ۱۰۰ کیلو است که از میانگین جهانی حداقل ۶۰ کیلو کمتر است؛ این محصول متاسفانه در ایران عرضه محور است و ضررهای بسیاری از آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در تشکل‌ها باید در همه رشته‌های تحصیلی فضا را به سمت تقاضا محوری ببریم افزود: این یک موضوع راهبردی است که باید اساتید این امر برای تحقق آن تلاش کنند.

صفایی با بیان اینکه شکل گیری زنجیره‌های ارزشی صنایع پیشین و پسین موضوع دیگری است که باید ایجاد شود افزود: تشکل‌های فراگیر باید برای ایجاد این رنجیره‌ها تلاش کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عنصر سوم کشاورزی موفق مربوط به نام و نشان تجاری است گفت: امروز صنایعی که نام و نشان تجاری داشته باشد سود آور است و در صورتی که تنها به فکر تولید باشیم کف ارزش برای تولید کننده و تشکل ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های تخصصی در ایران از دهه ۷۰ به بعد ایجاد شدند اما بخش عمده تعاونی‌ها از دهه ۴۰ باقی مانده‌اند افزود: پایداری زیادی در این شبکه‌های تعاونی وجود دارد اما هنوز در موضوع نام و نشان تجاری ضعف داریم و دلیل آن این است که همه درگیر بخشی از مسئولیت‌ها که تأمین نهاده‌ها و بازار بوده است هستیم.

صفایی با اشاره به اینکه تأمین بسترهای اجرایی سیاست‌های کشاورزی از دلایل تشکیل تعاونی است افزود: یک راه حرکت صحیح در این مسیر شناخت صحیح از شرایط کشاورزی کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عقب گردهایی در کشاورزی کشور داشته‌ایم گفت: در اوایل دهه هشتاد تا ۸۰ درصد خودکفایی رسیده بودیم که امروز این میزان ۵۵ درصد است؛ بخشی از این برگشت مربوط به خشکسالی و بخشی مربوط به سوء مدیریت بوده است.

وی با بیان اینکه منابع آبی یکی از منابعی است که در این مدت به شدت آسیب دیده است تصریح کرد: باید ببینیم چگونه میت وانیم منابع آبی را احیا کنیم. در برخی استان‌های کشور کشاورزی با این منابع آبی قابل انجام نیست و برای بازگشت به خودکفایی نیاز به اصلاحات در این زمینه وجود دارد.

صفایی با اشاره به اینکه رواناب‌های کشور ۶۰ درصد کاهش یافته است خاطر نشان کرد: بسیاری از سدهای ساخته شده قابل آبگیری نیست؛ وضعیت آب‌های زیر زمینی نیز به گونه‌ای است که به صورت فزاینده از آن استفاده کرده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آبخوان‌های زیر زمینی ایران ۵۰۰ میلیارد متر مکعب ضرفیت دارد گفت: ما نمی‌توانیم از این آب‌ها استفاده کنیم؛ ۲۰۰ میلیارد آب شیرین و لب شور و بقیه‌اش آب‌های شور است که متاسفانه از این میزان ۱۱۴ میلیارد متر مکعب مصرف شده است. باید با مدیریت جدید کشاورزی این آب برداشت شده را جایگزین کنیم.

وی با اشاره به اینکه دانش فنی باید در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد عنوان کرد: در حوزه دام و طیور شرایط فناوری و تکنولوژی بهتر است و در بعضی زمینه‌ها هم تراز کشورهای بر‌تر جهان هستیم اما در کشاورزی نیاز به برنامه‌های دقیق داریم.

صفایی با اشاره به اینکه مدیران تعاونی‌های کشاورزی باید آگاه‌ترین افراد به دانش فنی کشاورزی باشند افزود: اگر می‌خواهیم در جای خود عمل مناسبی داشته باشیم مدیران باید بر‌ترین شیوه‌های کشاورزی را بدانند و به کار بگیرند تا حضور واقعی در صحنه ایجاد شود و به پیشرفت برسیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در شرایط پس از تحریم در صورتی برنده شرایط هستیم که نقشه راه داشته باشیم خاطر نشان کرد: باید بدانیم چه خواسته‌هایی از کشورهای دیگر در زمینه کشاورزی داریم تا گشایش‌ها به نفع تولید ملی باشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcg7z9w.ak9xt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما