يکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : 322
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم:

گندم قم در بی‌کیفیتی نان بی‌تقصیر است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم گفت: بررسی‌های کارشناسی نشانگر کیفیت بالای گندم تولیدی توسط کشاورزان قم است.
گندم قم در بی‌کیفیتی نان بی‌تقصیر است
به گزارش قم نیوز، حسین حاجی رحیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه گفته می‌شود گندم تولید شده توسط کشاورزان پرتلاش قم کیفیت لازم را ندارد، با بررسی‌های مختصر کارشناسی می‌توان نتیجه گرفت که گندم قم در بی‌کیفیتی نان بی‌تقصیر است.

وی ادامه داد: از جمله عوامل موثر در کیفیت نان مصرفی استان می‌توان به گندم تولیدی، شرایط نگهداری گندم، عملیات تبدیل گندم به آرد و مدت زمان تولید آرد تا مصرف در نانوایی‌ها و عملیات پخت نان اشاره کرد.

وی افزود: افزایش کیفیت و خاصیت نانوایی گندم چندین سال است که در دستور کار کارشناسان و متخصصان قرار گرفته و نتایج در استان همواره مثبت و سیر صعودی داشته است، به طوری که گندم تولیدی دارای کیفیت مطلوب بوده و این دستاورد حاصل دسترنج کشاورزان پرتلاش و زحمتکش قم است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه گندم تولید شده برای مصرف از لحاظ خاصیت و نانوایی از دو منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد، خاطر‌نشان کرد: یکی از مواردی که به لحاظ کیفی در خصوص گندم مورد بررسی قرار می‌گیرد کیفیت خارجی و خصوصیات ظاهری گندم تولیدی است که گندم به لحاظ ظاهری باید عاری از هر‌گونه مواد و اجسام متفرقه باشد.

حاجی رحیمی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه وزن هزار دانه، رنگ دانه، شکل دانه، درصد یکنواختی، درصد سن زدگی، فقدان دانه‌های جوانه زده، پربودن ‌یا لاغر بودن دانه، درصد رطوبت و... از دیگر مواردی است که به لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به همین دلیل موارد فوق همواره مد نظر تولید‌کنندگان بوده و با توجه به اینکه در هنگام خرید چنانچه این موارد مشاهده شود توسط شرکت غله خریداری نمی‌شود، لذا به نظر می‌رسد که حداقل از لحاظ خصوصیات ظاهری گندم تولیدی مورد پسند بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کیفیت داخلی دانه گندم یکی دیگر از مواردی است که در کیفیت نان تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: از آنجایی که در کیفیت داخلی دانه گندم خاصیت نانوایی مد نظر است و این خاصیت ارتباط مستقیم با میزان کمیت و کیفیت گلوتن موجود در دانه دارد، بنابراین عوامل تاثیرگذار بر گلوتن موجود در دانه مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcakune149nu.5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما