سه شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 3295
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

احیای آثار بزرگان مکتب از برکات انقلاب اسلامی است

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید قم احیای آثار بزرگان مکتب را از برکات انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی دانست.
احیای آثار بزرگان مکتب از برکات انقلاب اسلامی است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی دوشنبه شب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی با بیان اینکه مرحوم ابن شهرآشوب از علمای بسیار برجسته قرن ششم است،‌ خاطرنشان کرد: قرن ایشان، قرنی بسیار طوفانی در تاریخ اسلام بود و این مرد توانست چراغ اسلام و تشیع را در آن عصر زنده نگه دارد.

وی "فخرالشریعه و محی‌الشیعه و البحرالمتلاطم" را از جمله تعبیرات بزرگان درباره ابن شهرآشوب برشمرد و اظهار کرد: بنابر تعبیر بزرگان، ابن شهرآشوب افتخار شیعه، احیا‌کننده آثار تشیع در عصر خود و همانند اقیانوسی متلاطم بود و این القاب از روی علم و آگاهی به کار برده شده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جمعی از بزرگان اهل سنت هم به عظمت ابن شهرآشوب اعتراف کرده‌اند، عنوان کرد: آثار ایشان نشان‌دهنده اوج مقام علمی ابن شهرآشوب است و لازم بود کنگره بزرگداشت این شخصیت عظیم زودتر از این برگزار می‌شد.

وی یکی از برکات انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را احیا آثار بزرگان مکتب دانست و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این گونه برنامه‌ها وجود نداشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی آثار این ذخایر بزرگ اسلامی یکی پس از دیگری در حال احیا‌ است.

وی با اشاره به ثمرات برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های بزرگداشت شخصیت‌های دینی و اسلامی عنوان کرد: ادای دین، شکرگزاری و قدردانی از بزرگانی که خدمات عظیمی را به مکتب انجام داده‌اند وظیفه انسانی ما و نخستین ثمره این گونه کنگره‌ها است.

‌مکارم‌شیرازی هدف دیگر از برگزاری کنگره‌های بزرگداشت را احیا شریعت دانست و با بیان اینکه با برگزاری این کنگره‌ها اثبات می‌‌کنیم جمعیت بی‌ریشه و بی‌تاریخی نیستیم، اظهار کرد: ما قرن به قرن بزرگانی داشتیم که دریای متلاطم بودند و همانند خورشید درخشان موجب افتخار شیعه شدند.

وی با اشاره به اینکه مکتب در هر قرنی مدافعان و سنگربانانی داشته است، تصریح کرد: برگزاری کنگره‌های بزرگداشت شخصیت‌ها و عالمان بزرگ دین سبب معرفی جمعیت شیعه می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی شیعه را متهم می‌کردند که عالمی ندارد، خاطرنشان کرد: در پاسخ به این اتهام، عالمی از علمای بزرگ برمی‌خیزد و "عیان‌الشیعه" را در معرفی علمای شیعه از اول تا به حال می‌نویسد و گاهی هم می‌گفتند شیعه تالیفاتی ندارد که عالم بزرگ دیگری در کتابی به معرفی تصانیف متعدد شیعه می‌پردازد.

وی ترغیب و تشویق نسل جدید را از دیگر ثمرات کنگره‌های بزرگداشت علمای دین دانست و عنوان کرد: تکریم علما و شخصیت‌های بزرگ، موجب تشویق طلاب جوان و کسانی می‌شود که هنوز طلبه نشده‌اند.

مکارم‌شیرازی افزود: این افراد وقتی می‌بینند که شخصیت‌های بزرگ چقدر مورد احترام قرار می‌گیرند و برای معرفی ایشان و احیا آثارشان چه تلاش‌هایی می‌شود به سوی این مکتب و روحانیت تشویق می‌شوند و چه بسا در میان این افراد، استعداد‌هایی درخشانی باشد که بتوانند نابغه‌هایی شوند و به مکتب خدمت کنند.

وی چهارمین ثمره برگزاری کنگره‌ها را احیا آثار بزرگان دانست و گفت: با برگزاری این کنگره‌ها آثاری که قبلا چاپ شده بهتر و با تحقیقات بیشتر به چاپ می‌رسد و آثاری که چاپ نشده نیز منتشر می‌شود و در نهایت به زنده شدن آثار این بزرگان منجر می‌شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: کنگره جهانی مرحوم ابن‌شهرآشوب مازندرانی نیز هم باعث می‌شود آثار ایشان دوباره تجدید چاپ شده و بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد.

وی نگارش مقالات راجع به بزرگان را از دیگر فایده‌های کنگره‌های بزرگداشت علمای دین ذکر کرد و گفت: برای نگارش مقالات افراد ناچارند دقت بیشتری در تمام زوایای این بزرگان انجام دهند.

‌مکارم‌‌شیرازی با اشاره به اینکه جست‌وجو در مورد شخصیت‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی آسان شده است، گفت: محققین در حال حاضر می‌توانند به راحتی در رابطه با زوایای مختلف زندگی بزرگان جستجو کنند و مقالات خود را بنویسند.

وی گفت: این مقالات فصل تازه‌ای در زندگی او می‌شود و اگر این کنگره نبود این افراد دنبال نگارش مقالات نمی‌رفتند و این مقالات از زوایای کتب و تاریخ پیدا نمی‌شد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: کنگره بزرگداشت شخصیت بزرگی مثل ابن شهرآشوب در منطقه‌ای مثل استان مازندران که کانون شیعیان مخلص و علاقه‌مندان به ولایت و نظام اسلامی است اثرات بسیار خوبی بر جای خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه امیدواریم برگزاری این کنگره به عنوان یک عمل خالص در پیشگاه خداوند متعال باشد، اظهار کرد: وقتی ما آثار دیگران را زنده کنیم، دیگران هم آثار ما را زنده می‌کنند و این برنامه پروردگار عالم است که درباره دیگران انجام دهید تا دیگران درباره تو انجام دهند.

مکارم‌شیرازی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی،‌ برگزاری این کنگره را دارای آثار و برکات خوبی دانست و خاطرنشان کرد: ما اگر در کنار شما نباشیم بدانید و آگاه باشید قلب ما آنجا در کنار شما خواهد بود و برای برگزاری بهتر این کنگره دعا می‌کنیم و مطمئن هستیم به نحو احسن انجام می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdca.onek49num5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما