چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : 33363

عاشورا تنها یک واقعه تراژیک نیست

قم نيوز : قم نگار: یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم توجه به ابعاد مختلف واقعه عاشورا گفت: حادثه عاشورا تنها یک تراژدی و داستان غم‌انگیز نیست.
عاشورا تنها یک واقعه تراژیک نیست
حجت‌الاسلام محمد شاه‌آبادی ، بابیان اینکه حادثه عاشورا دارای ابعاد مختلف است، گفت: تبیین ابعاد شخصیتی که چنین حادثه‌ای را مدیریت و نهضت عاشورا را به وجود آورد می‌تواند یکی از این ابعاد باشد.

وی با اشاره به زیارت‌نامه‌هایی که از ائمه(ع) پیرامون عاشورا و امام حسین(ع) رسیده است، عنوان کرد: توجه ائمه(ع) در طول تاریخ نسبت به حادثه عاشورا و عمق فجایع رخ‌داده در آن زمان نشان می‌دهد که واقعه کربلا در آسمان و زمین بی‌مانند است.

بسیاری از انقلاب‌های رخ داده در جهان ریشه در عاشورا دارد
استاد حوزه و دانشگاه به حوادث بعد از عاشورا اشاره و با بیان اینکه بسیاری از حوادث و انقلاب‌های رخ‌داده در طول تاریخ بعد از عاشورا ریشه در همین واقعه دارد، ابراز کرد: همه این اتفاقات و توجه به سخنانی که امام حسین(ع) بر زبان جاری کردند نشان‌دهنده این است که این رخداد حادثه‌ای بی‌نظیر است.

وی در ادامه با اشاره به این مسئله که اگر بخواهیم حوادث مهمی که در طول تاریخ برای شیعه رخ‌داده است را کنار یکدیگر قرار دهیم مهم‌ترین آن‌ها واقعه غدیر، بعثت، عاشورا و مبحث انتظار است، ادامه داد: گرچه تمامی این حوادث عظمت خاص خود را دارد امام هیچ‌کدام نتوانسته به بزرگی و ماندگاری عاشورا باشد و چنین احساس و شوری را در مردم نسبت به یک واقعه ایجاد کند.

حجت‌الاسلام شاه‌آبادی با بیان چنین مقدمه‌ای در زمینه عاشورا در ادامه سخنان خود اظهار کرد: همه این موارد نشان می‌دهد که واقعه عاشورا دارای پیام‌های بسیار زیادی است و نباید تنها به آن به‌ عنوان یک حادثه تراژیک یا یک داستان غم‌انگیز نگاه کرد.

لزوم انتقال پیام‌های عاشورا به نسل آینده
وی با تأکید بر این مطلب که باید از واقعه عاشورا درس گرفت و آن را به آیندگان منتقل کرد، بیان داشت: کربلا و حوادث آن اوج انسانیت و جوانمردی در مقابل اوج ناجوانمردی بود و گرچه حوادث غم باری نیز در آن رخ داد اما پیام‌هایی که این حادثه برای انسان‌ها داشت فراتر از یک داستان غم‌بار است.

کربلا و حوادث آن اوج انسانیت و جوانمردی در مقابل اوج ناجوانمردی بود و پیام‌هایی که این حادثه فراتر از یک داستان غم‌بار است

این استاد حوزه و دانشگاه، تأکید کرد: چنانچه نتوانیم واقع عاشورا را درک کرده و در رساندن پیام آن به نسل بعد و حتی غیرمسلمانان دچار مشکل شویم یقینا ظلمی بزرگ را مرتکب شده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه در تاریخ آمده است سپاه ۳۰ هزار نفری عمر سعد از یک‌ طرف و سپاه امام حسین(ع) که ۱۰۰ نفر بودند در طرف دیگر قرار داشت اما همین ۱۰۰ نفر هنگام اقامه نماز و در حالی‌ که کارزار جنگ برپا بود بازهم از عبادت دست نکشیدند و نماز را به پا داشتند.

توجه به نماز اول وقت
حجت‌الاسلام شاه‌آبادی گفت: سپاه امام حسین(ع) در گرمای کربلا تشنگی شدید را تحمل می‌کردند و خستگی سفر و اضطراب جنگ و بی‌خوابی‌های شبانه را داشتند اما هیچ‌کدام از این مسائل منجر نشد که آن‌ها زندگی عادی خود را متوقف کنند و نسبت به نماز بی‌توجه باشند و نماز را اول وقت به پا داشتند و این نکته بسیار قابل تأمل است زیرا بسیاری از ما صدای اذان را می‌شنویم اما نسبت به نماز اول وقت بی‌توجه هستیم.


وی با اشاره به شخصیت‌های بزرگی که در سپاه امام حسین(ع) حضور داشتند و دوران علی(ع) را درک کرده بودند، ادامه داد: پیر و جوان در سپاه امام حسین(ع) در کنار یکدیگر با شوق جانب میدان جنگ می‌رفتند و باید به تبیین این موضوع پرداخت که چه تربیتی این افراد را به چنین بالندگی رسانده بود که درد و رنج و تشنگی را حس نمی‌کردند و در هدف آن‌ها تردید ایجاد نمی‌شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: این حوادث و پیام‌های این واقعه است که بعد از ۱۴۰۰ سال تأثیرگذاری خود را بین مسلمان و غیرمسلمان حفظ کرده و افرادی مانند گاندی اذعان می‌کردند که من از حسین(ع) درس گرفته‌ام.

وی در نهایت بر این موضوع تأکید کرد که واقعه عاشورا را نباید به واقعه‌ای تراژیک تبدیل کرد و تنها به بعد غم‌بار آن پرداخت بلکه آنچه در عاشورا اتفاق افتاده دارای پیام‌های فراوانی است که باید آنها را شناخت و مورد توجه قرارداد و بر انتقال آن نیز تلاش کرد و وعاظ و مداحان در سخنرانی و مداحی‌ها به این نکته توجه کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchxxnx.23nx-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما