پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 33407
در جلسه ستاد تسهیلات زائرین عنوان شد:

آمادگی دستگاه‌های قم برای ارائه خدمات به زائران حسینی(ع)

قم نيوز : قم نگار:کمیته‌های یازده گانه و دستگاه‌های پنج گانه در جلسه ستاد تسهیلات زائرین در قم، از آمادگی کامل خود برای ارائه خدمات به زائران همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) خبر دادند.
آمادگی دستگاه‌های قم برای ارائه خدمات به زائران حسینی(ع)
جلسه ستاد تسهیلات زائرین ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی قبل از ظهر چهارشنبه در سالن جلسات معاونت امور زائران استانداری قم برگزار شد و در این جلسه نمایندگان کمیته‌های یازده گانه و دستگاه‌های پنج گانه آمادگی خود برای ارائه خدمات بهتر به زائران در تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) را اعلام کردند.

فرماندار قم در این جلسه با اشاره به توصیه‌های بهداشتی، امنیتی و انتظامی به دستگاه‌های مربوطه اظهار داشت: محور برنامه‌های محرم هیئت‌های مذهبی هستند و برای برقراری امنیت نیروی انتظامی نقش موثری دارد و در این باره رابطین هیئات توجیه شده‌اند.

رضا سیار افزود: کارهایی از جمله جمع آوری متکدیان و سارقان سابقه دار، ساماندهی دسته‌های عزاداری و جداسازی بانوان و آقایان و قسمت خانوادگی در حرم مطهر و بهداشت غذاهای نذری و محیط انجام شده است.

وی ابراز کرد: دستگاه‌های مربوطه برای ارائه خدمات به زائران آماده هستند و نمایندگان آن‌ها نیز در حرم مطهر حضور خواهند داشت.

فرماندار قم افزود: باید از همه فرصت‌ها و امکانات استفاده کنیم تا اتفاق ناگواری رخ ندهد و با توجه به تجربیات سال‌های گذشته در حوزه هماهنگی مشکلی نخواهیم داشت.

جاده گرمسار نیروی بهداشت و درمان و امنیتی مستقر ندارد

مسئول کمیته امداد و درمان ستاد از حضور اورژانس و هلال احمر برای ارائه خدمات به زائران حسینی(ع) در اطراف حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و مقابل ورزشگاه حیدریان خبر داد و اظهار داشت: از روز پنج‌شنبه اکیپ‌های هلال احمر و اورژانس در قم آماده‌باش خواهند بود.

محسن اروجی عنوان کرد: حضور آتش نشانی در قسمت پارکینگ حرم مطهر به علت مسائل فنی با مشکل مواجه است.

وی بیان کرد: پنج اکیپ بهداشت و درمان، بهداشت غذاهای نذری‌ را کنترل می‌کنند و پزشکان متخصص نیز در بیمارستان‌ها در حالت آماده باش هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم ادامه کرد: به دلیل نبود استقرار نیروی بهداشت و درمان و امنیتی در جاده گرمسار نگرانی داریم زیرا فقط یک اکیپ گردشی در این جاده وجود دارد.

تعیین دو مسیر برای حرکت دسته‌های عزاداری

در ادامه مسئول کمیته امنیتی از ایجاد دو مسیر ویژه برای حرکت دسته‌های عزاداری در اطراف حرم مطهر خبر داد و افزود: یک مسیر از بخش دو قم، چهارراه بازار به سمت حرم مطهر و مسیر دیگر از بخش یک قم، سه راه بازار به سمت مسجد نور در خیابان ارم برای حرکت دسته‌های عزاداری درنظر گرفته شده است.

وی همچنین ابراز کرد: برای جلوگیری از انحرافات در تکایا و مساجد جلسه‌ای در سازمان تبلیغات اسلامی با روسای هیئات مذهبی برگزار شده تا از بروز مشکل در این رابطه و همچنین آتش سوزی پیشگیری شود.

مسئول کمیته زائران غیر ایرانی ستاد تسهیلات زائران نیز از استقرار پایانه زائران در قم خبر داد و افزود: امسال حضور زائران عراقی کمتر می‌شود اما زائران پاکستانی، هندی و افغانی بیشتر است و محل تجمع آن‌ها نیز امامزاده شاه جمال(ع) خواهد بود.

وی افزود: بهتر است دو قطار فوق العاده به سمت تهران برای پایان هفته درنظر گرفته شود تا زائران با مشکل حمل و نقل مواجه نشوند.

وی همچنین از انتقال مراسم آتش زدن خیمه‌ها از ضلع شرقی حرم مطهر به میدان معلم خبر داد و افزود: معضل آتش سوزی با انتقال آن از حرم مطهر برطرف می‌شود.

صدور مجوز برای ۱۲۰ ایستگاه صلواتی در قم

مسئول کمیته خدمات شهرداری نیز با بیان اینکه مناطق هشت گانه قم برای ایام محرم سیاه پوش شده‌اند افزود: مجوز ۱۲۰ ایستگاه صلواتی در قم صادر شده و با تمرکز کردن ایستگاه‌ها سعی کردیم بهداشت و ترافیک را کنترل کنیم و سطل‌های زباله به اندازه نیاز در ایستگاه‌ها قرار داده‌ایم.

سید محسن میرهادی همچنین از فعالیت ۳ هزار پرسنل شهرداری در بخش فضای سبز و پارک‌ها و بوستان‌ها خبر داد و اظهار داشت: ۲۷۰ ماشین مخصوص در این ایام زباله‌های سطح شهر را جمع‌آوری می‌کنند.

وی ادامه داد: چهار هزار سجاده در میان نمازگزاران حسینی در ظهر عاشورا توزیع می‌شود.

مسئول کمیته اسکان نیز از آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی بین راهی خبر داد و افزود: آماگی کامل برای پذیرایی از زائران وجود دارد و امکانات لازم برای آن فراهم شده است.

وحید مقدم، مسئول کمیته ترافیک هم در جلسه ستاد تسهیلاد زائران اظهار داشت: از شب تاسوعا محدودیت ترافیک در قم اعمال می‌شود.

توجه به مباحث فرهنگی زائران

مدیر اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در این جلسه با اشاره به افزایش حضور زائران در قم ابراز کرد: بهتر است اسکان پیش‌بینی شود هرچند زائران شهرستانی کمتر خواهد بود.

حجت الاسلام علی اشرف عبدی از اداره میراث فرهنگی درخواست کرد تا برای ساماندهی زائران غیر ایرانی تلاش بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در این ایام ابراز داشت: مسابقه فیلم کوتاه، مسابقه عکس عاشورا و اهدای کتاب‌های عاشورایی به زائران و برپایی شب شعر عاشورایی از جمله برنامه‌های فرهنگی در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان در قم است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgut9w.ak9wz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما