چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : 3341
معاون پژوهشی جامعةالمصطفی خبر داد:

تقدیر از چهره‌های ماندگار حوزوی در عرصه بین‌الملل

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهشی جامعة‌المصطفی گفت: در همایش "نکوداشت همایش چهره‌های ماندگار حوزوی در عرصه بین‌المللی" از دو محقق و مولف بزرگ اسلامی تقدیر به عمل خواهد آمد.
تقدیر از چهره‌های ماندگار حوزوی در عرصه بین‌الملل
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدجعفر علمی در نشست خبری همایش بین‌المللی "نکوداشت چهره‌های ماندگار حوزوی در عرصه بین‌المللی" که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات جامعةالمصطفی برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت جامعةالمصطفی همایشی با عنوان چهره‌های ماندگار حوزوی در عرصه بین‌الملل را تدارک دیده و در طی آن به نفرات برگزیده جایزه جهانی المصطفی اعطا می‌شود.

وی افزود: این جایزه و گستره آن مربوط به افرادی است که در حوزه نشر معارف اسلامی و اهل‌بیت(ع) در عرصه بین‌المللی به شکل‌های گوناگون دارای سابقه درخشان و برجسته هستند.

معاون پژوهشی جامعةالمصطفی با اشاره به شیوه انتخاب برگزیدگان این همایش گفت: برخی در زمینه تبلیغ و تالیف و گروهی نیز از علما و مدرسانی هستند که در عرصه تعلیم و تربیت فعال هستند.

وی هدف جامعةالمصطفی از برگزاری این همایش را نیاز جامعه به تولید محتوای مناسب همراه با منطق جهانی برای همه افراد بشر دانست و افزود: رسالت انبیای الهی و اهل‌بیت(ع) جهانی است و همه مخاطبان را با همه سلایق دربر می‌گیرد به همین دلیل باید با بهره‌گیری از منطق جهانی، محتوای مناسب به زبان‌های گوناگون و همراه با تنوع شیوه‌های مختلف توزیع تولید شود.

علمی اظهار کرد: در طول قرن‌های گذشته علما و روحانیون نسبت به این امر اقدامات فراوانی انجام داده‌اند و اکنون نیز حوزه‌ علمیه قم به عنوان بزرگ‌ترین حوزه‌ علمیه جهان تشیع، به منظور تشویق و ترغیب محققین برای فعالیت در عرصه‌های جهانی اقدام به برگزاری همایش نکوداشت چهره‌های ماندگار حوزوی در عرصه بین‌الملل کرده است.

معاون پژوهشی جامعةالمصطفی با بیان اینکه جامعةالمصطفی به عنوان بخش بین‌الملل حوزه علمیه قم برای دعوت جهانی اسلام در حال سرمایه‌گذاری است، گفت: بخش‌های مختلفی در این همایش فعال هستند و نسبت به تولید آثار گوناگون اقدام خواهند کرد ضمن اینکه می‌توان برگزاری این همایش را نماد فعالیت‌های جهانی حوزه علمیه دانست.

وی افزود: در وهله نخست از دانش‌آموختگان حوزه‌ علمیه که در کشورهای مختلف نسبت به تبلیغ اسلام اقدام می‌کنند قدردانی خواهد شد و هرچند اینگونه افراد نیازی به تشکر ندارند اما حوزه علمیه، قدردانی از آنها را وظیفه خود می‌داند و علاوه بر این الگویی نیز به نسل جوان طلاب ارائه خواهد شد که یکی از محورهای مهم این همایش خواهد بود.

علمی با اشاره به تاکید قرآن مجید بر الگوبرداری مسلمانان از پیامبر اسلام(ص) عنوان کرد: معرفی چهره‌های ماندگار حوزوی در عرصه بین‌المللی علاوه بر ارائه الگوهای مناسب به طلاب علوم دینی، برای دانش‌پژوهان رشته‌های دیگر نیز مفید خواهد بود زیرا مشاهده دستاوردهای علمی و فرهنگی چنین محققانی، تاثیر بسزایی بر عموم مردم دارد.

معاون پژوهشی جامعةالمصطفی آشنایی با خدمات و وظایف حوزه‌های علمیه را یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش دانست و گفت: به نظر ما قدردانی از چهره‌های ماندگار حوزوی موجب جلب نظر سیاست‌گذاران حوزوی کشور خواهد شد زیرا باید به این مسئله توجه کرد که بخش فرهنگ نیازمند سرمایه‌گذاری ریشه‌ای بوده و زمان بیشتری نیز برای ارائه محصولات آن لازم است.

وی ادامه داد: اهداف زیادی مدنظر برگزارکنندگان این همایش وجود دارد که یکی دیگر از آنها نشان‌ دادن نمادی از محققانی است که از جامعةالمصطفی فارغ‌التحصیل می‌شوند و به دیگر بیان خواستار ارائه نگاه تقریبی و جهانی خود به همه دنیا هستیم.

علمی با بیان اینکه افراد تربیت یافته در این مرکز منشاء خدمات زیادی به مردم کشورهای مختلف هستند ابراز کرد: معرفی چهره‌های ماندگار حوزوی در شرایط کنونی ضروری است و این امر زمانی اهمیت دارد که این افراد در میان ما زندگی می‌کنند و شناساندن آنها به جامعه دارای اثرات فرهنگی زیادی خواهد بود.

معاون پژوهشی جامعةالمصطفی با اشاره به برگزاری نخستین دوره این همایش در سال گذشته و معرفی یک چهره ماندگار گفت: در همایش امسال از دو چهره حوزوی فعال در عرصه بین‌الملل به نام‌های آیت‌الله عبدالهادی فضلی و مرحوم حجت‌الاسلام سید‌اختر رضوی تقدیر به عمل خواهد آمد و امیدواریم تجلیل از این محققان به عنوان یک شخصیت اسلامی و فارغ از ملیت، موجب تاثیرگذاری بر تمام جوامع اسلامی شود زیرا نگاه جامعةالمصطفی فراملی بوده و ناظر به تمام جهان اسلام است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای برخی چهره‌های بین‌المللی اسلامی افزود: برخی از محققین طی سالیان دراز در مناطق دورافتاده مشغول فعالیت بوده و ضمن ترجمه کتاب‌های مهم شیعی و معرفی آنها به جهانیان، زحمات فراوانی در راه تبلیغ اسلام متحمل شدند بنابراین ارائه الگوهای مناسب در همایش نکوداشت چهره‌های ماندگار حوزوی موجب به ثمر رسیدن فعالیت‌هایی خواهد شد که در این راستا انجام می‌شوند.

علمی زمان و مکان این همایش را ۱۸ اسفند ماه سال جاری و در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) دانست و اظهار کرد: مهمانانی از سایر کشورها نیز در همایش نکوداشت چهره‌های ماندگار حوزوی در عرصه بین‌الملل شرکت خواهند کرد ضمن اینکه در کشور تانزانیا نیز برنامه‌ای با همین موضوع برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcc.0q1a2bq1sla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما