دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 33523
در ۶ ماه نخست امسال اتفاق افتاد؛

تحقق ۴۸ درصدی بودجه سازمان‌های شهرداری قم

قم نيوز : قم نگار: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی کمیته بودجه شورای اسلامی شهر قم، بودجه ۶ ماه نخست امسال سازمان‌های تابعه شهرداری قم ۴۸ درصد محقق شده است.
تحقق ۴۸ درصدی بودجه سازمان‌های شهرداری قم
به گزارش قم نگار، ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه که توسط عباس محمدی یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم ارائه شد، یکی از موضوعاتی بود که بخش عمده‌ای از زمان جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم را به خود اختصاص داد.

این عضو شورای شهر قم در ابتدای ارائه این گزارش اظهار داشت: درخواست ما از هیئت مدیره سازمان‌ها این است که دقت بیشتری در زمینه عملکرد بودجه‌ای سازمان‌ها داشته باشند.

وی افزود: برخی از سازمان‌ها هم بر اساس عملکرد ۶ ماهه نیاز به متمم یا اصلاحیه دارند از جمله سازمان کشتارگاه که باید متمم به شورا ارائه دهد.

محقق نشدن بودجه بوستان‌های محله‌ای
محمدی با اشاره به عملکرد سازمان فضای سبز گفت: در بودجه برای بوستان‌های محله‌ای مبلغی در نظر گرفته شده بود اما این بودجه در ۶ ماهه اول فقط ۶ درصد تحقق داشته است که این نشان می‌دهد باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان داده شود.

وی ادامه داد: در مورد سازمان آتش‌نشانی بخشی از بودجه به دلیل محقق نشدن کمک شهرداری به این سازمان معطل مانده که شهرداری باید این موضوع را پیگیری کند.

این عضو شورای شهر قم افزود: در مورد سازمان میادین میوه و تره بار ۵ میلیارد تومان برای فروش غرفه‌های جدید در نظر گرفته بودیم که تحقق نداشته است. ۸۶۵ میلیون تومان هم بودجه مشارکت و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته بودیم که از این میان فقط پروژه سورتمه در دست اقدام است و باقی پروژه‌ها محقق نشده است.

وی افزود: در بحث جایگاه سی ان جی به این دلیل که دولت افزایش کارمزدی را پیش‌بینی کرده بود این سازمان افزایش درآمد داشت.

محمدی به وضعیت بودجه‌ای سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ۶ماه ابتدای سال اشاره کرد و خواستار شفاف‌سازی ارتباط مالی این سازمان و شهرداری شد.

وی همچنین درباره عملکرد بودجه‌ای سازمان مدیریت پسماند گفت: هزینه‌های سرمایه‌ای در این سازمان به دلیل کمبود نقدینگی پیشرفت ۷ درصدی داشته است.

پیگیری احداث آرامستان دارالسلام
این عضو شورای شهر اظهار داشت: در مورد سازمان آرامستان‌ها هم پیشنهاد کمیته این بود که احداث آرامستان دارالسلام جدی‌تر پیگیری شود.

وی افزود: در مورد سازمان توسعه و عمران تعیین تکلیف پروژه‌های کارگذاری و نیروهای مأمور در کارخانه آسفالت باید مشخص شود.

محمدی ادامه داد: در زمینه سازمان ترافیک هم قرار بود ۲۵ پل عابر پیاده اجرایی شود که آن هم پیشرفتی نداشته و اگر نیاز به اصلاحیه دارد باید زودتر اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در مجموع سازمان‌های شهرداری قم ۱۶۱ میلیارد تومان بودجه دارند که تحقق ۶ ماه نخست سال ۳۸ میلیارد تومان است که نسبت به ۶ ماهه ۴۸ درصد تحقق داشته است.

وی افزود: سازمان‌های کشتارگاه‌ها، ترافیک، میادین میوه و تره‌بار، آرامستان‌ها و تاکسیرانی رتبه یک تا پنجم تحقق درآمد را در نیمه ابتدایی سال ۹۴ کسب کرده‌اند.

تحقق ۵ درصدی بودجه سازمان فرهنگی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم هم نسبت به ۶ ماهه نخست امسال ۵ درصد تحقق بودجه داشته است.

در ادامه این جلسات اعضای شورای شهر نظرات خود را درباره گزارش ارائه شده از تحقق بودجه ۶ ماهه سازمان‌های تابعه شهرداری قم ارائه کردند از جمله ناصر رعیت‌پور در این زمینه گفت: گزارشاتی که هر دو ماه می‌آید در واقع گزارش‌های واقعی نیست چرا که از نظر ریالی به این مسائل نگاه می‌شود.

وی افزود: هزینه‌ها معمولاً پایان پروژه‌های عمرانی انجام می‌شود و باید پیشرفت پروژه‌ها را به صورت فیزیکی دید.

این عضو شورای شهر قم با اشاره به رتبه بندی سازمان‌ها توسط کمیته بودجه اظهار داشت: یک سری سازمان‌ها هم اجرایی نیستند بلکه جاری هستند و در رتبه‌بندی باید این موضوعات در نظر گرفته شود.

بودجه ۵۴ میلیارد تومانی بهبود محیط شهری
رئیس کمیسیون خدمات شهری هم با اشاره به بودجه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ابراز داشت: کل بودجه ۳.۳ میلیارد تومان است که علاوه بر فصل یک و دو که حقوق و هزینه‌های جاری است حدود ۸۰۰ میلیارد تومان می‌ماند که کار توسعه بوستان‌های محلی را در این زمینه برای این مازاد بودجه در نظر گرفتیم که پایان سال محقق می‌شود.

عباس ذاکریان ادامه داد: کار اساسی ما در عرصه توسعه فضای سبز در برنامه پنجم بهبود محیط شهری گنجانده شده که ۵۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که اصل کار آنجا قرار است انجام شود.

وی گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد و در پایان سال با تحقق درآمد سازمان این مبلغ هزینه می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: سیستم تخصیص اگر متصل شود به نرم‌افزار کنترل پروژه می‌توانیم مشکلی که در این زمینه وجود دارد حل کنیم.

وی ادامه داد: اگر بر اساس این نرم‌افزار تخصیص صادر کرده و پرداخت کنیم گزارش دقیق‌تری از پیشرفت پروژه‌ها خواهد بود.

نیاز به شاخصی بهتر از اعداد بودجه
زین‌العابدین قراچورلو، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم عقیده داشت این اعداد و ارقام عملکرد واقعی را نشان نمی‌دهد چرا که گاهی سازمان‌ها کاری را به جای شهرداری انجام می‌دهند که جایی ثبت نمی‌شود.

وی افزود: خیلی وقت‌ها اعداد نشان گر عملکرد یک مجموعه نیستند چرا که تورم و مسائل دیگر در تحقق اعداد نقش دارند و باید شاخص دیگری برای بررسی عملکرد در نظر گرفته شود.

محسن رنجبر، معاون شهردار قم هم در این جلسه اظهار داشت: در بحث ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و شهرداری فرایندی که الان در شورا وجود دارد بیشتر جنبه مالی دارد درحالیکه عملکرد یک سازمان فقط این جنبه قابل احصا نیست.

وی افزود: بعضی از کارها جنبه پروژه‌ای ندارد و جاری است که آنها را با شاخص‌های دیگر باید سنجید. باید پیش از آن که بتوانیم عملکرد تا بررسی کنیم یک برنامه داشته باشیم. به عنوان مثال آیا در اساسنامه سازمان میادین مسئله ایجاد سورتمه دیده شده است؟

معاون شهردار قم گفت: سیستم کنترل پروژه تا یکی دو هفته آینده عملیاتی می‌شود و ما می‌توانیم تمام پروژه‌های شهرداری در آن وارد کرده و گزارشات بعدی را بر اساس این سیستم ارائه دهیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfmtdm.w6dm0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما