چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : 33628
در گفت‌وگو با رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران قم مطرح شد

ضعف جدی زیرساخت‌های دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران قم

قم نيوز : قم نگار: رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران قم معتقد است این دانشکده با وجود پذیرش ۸۰۰ دانشجو با مشکلاتی از نظر فضای فیزیکی روبه‌رو است و این مشکلات موجب شده این دانشکده نتواند نسبت به ارائه رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی اقدام کند.
ضعف جدی زیرساخت‌های دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران قم
به گزارش قم نگار، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران در قم از مراکز آموزشی است که به نظر می‌رسد با وجود خدمات قابل توجهی که در زمینه تربیت دانشجویان با توجه به نیاز بازار کار انجام می‌دهد، مظلوم واقع شده است.

این دانشکده با وجود پذیرش ۸۰۰ دانشجو با مشکلاتی از نظر فضای فیزیکی و... روبه‌رو است در حالی راه اندازی واحد در دست احداث در منطقه پردیسان در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز می‌تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند.

در این خصوص با دکتر محبوبه شمسی رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران قم، در خصوص فعالیت‌های این دانشکده در استان و همچنین وضعیت فعلی و آینده این دانشکده گفت‌وگو کردیم.

چه تعداد دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند؟
در این دانشکده به دلیل اینکه دوره شبانه هم دایر است، ۸۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند و هر سال تعدادی فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند.

ورودی هرسال این دانشکده به علت کمبود فضا ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر است که در صورت ساخته شدن مکان جدید این دانشکده که در پردیسان واقع شده است این امکان وجود خواهد داشت تا ظرفیت این دانشگاه را به ۲ هزار دانشجو ارتقا دهیم.

تفاوت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دانشگاه‌های دیگر چیست؟
بر خلاف دانشگاه‌های دیگر، دانشکده‌های فنی، مهارت محور هستند و شغل دانشجویانی که در این دانشکده‌ها تحصیل می‌کنند تقریبا تضمین شده است و حتی مقام معظم رهبری هم به این دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای دارند و داشتن پنجه‌های کارآمد را برای کشور ضروری می‌دانند.

این دانشگاه تنها دانشگاهی است که نیروهای فنی موفقی را به جامعه ارائه می‌کند ولی متاسفانه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به طور مناسب در سطح کشور شناخته شده نیستند و به علت برخی محدودیت‌های مالی و آموزشی هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در کشور به دست آورند.

این دانشکده در سال‌های اخیر به چه افتخارات و عناوینی نائل شده است؟
در یک سال گذشته دانشجویان دختر دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران استان قم افتخارات خوبی را در سطح کشور به دست آورده‌اند که این به علت وجود استعدادهای درخشانی است که در این مرکز آموزشی وجود دارد.

این دانشکده تا کنون در چندین نمایشگاه و جشنواره کشوری نیز شرکت کرده و با دیگر دانشکده‌های فنی به رقابت پرداخته است و توانسته جوایز ارزنده‌ای از حضور در این برنامه‌ها به دست آورد.

دانشکده فنی دختران قم با چه مشکلاتی مواجه است؟
از جمله مشکلات ما در استان قم نبود مقطع کارشناسی در این واحد آموزشی است و به علت کمبود فضای آموزشی نتوانسته‌ایم مقطع کارشناسی را راه‌اندازی کنیم و دختران قمی پس از اتمام مقطع کاردانی خود مجبور هستند برای ادامه تحصیل به دانشکده شریعتی تهران و یا دانشکده‌های دیگر در سطح کشور مراجعه کنند و به علت دوری راه و یا شرایط خاص تهران و همچنین هزینه‌های آن، برخی از خانوادها اجازه ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را به دختران خود نمی‌دهند بنا بر این تعدادی از این دانشجویان از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی باز می‌مانند.

درصورتی که اگر ساختمان دانشکده در پردیسان ساخته می‌شد دختران قمی برای ادامه تحصیل در شهر خودشان مشکلی نداشتند ولی متاسفانه تعلل در این امر موجب شده تا دختران با استعداد ما نتوانند ادامه تحصیل دهند در حالی که از مهارت خوب و بالایی برخوردار هستند.

دانشگاه‌های دیگری در قم وجود ندارد تا دختران بتوانند در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند؟
دانشگاه‌هایی در قم وجود دارند که دختران قمی میتوانند بعد از اتمام مقطع کاردانی خود در این دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل به آنجا مراجعه کنند اما در این دانشگاه‌ها دانشجویانی مشغول به تحصیل هستند که از مقطع دبیرستان وارد دانشگاه شده‌اند در حالی که فارغ‌التحصیلان ما تکنسین‌هایی هستند که دارای مهارت و حرفه بوده و باید در دانشگاه‌های فنی ادامه تحصیل دهند و این از کمبودهایی است که باید هر چه زودتر بر طرف شود.

دانشکده فنی دختران قم از لحاظ کشوری در چه جایگاهی قرار دارد؟
این دانشکده از نظر فضای آموزشی در کشور جایگاه خوبی ندارد و از لحاظ دسته‌بندی جزو درجه یک کشوری هستیم که پایین‌ترین رتبه محسوب می‌شود ولی از لحاظ آموزشی، رتبه خوبی در کشور داریم و دانشجویان ما توانسته‌اند در زمینه‌های مختلف مانند طراحی لباس مقام‌های خوبی به دست آورند.

وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان این دانشکده در مقایسه با دانشگاه‌هایی که رشته‌های نظری یا علوم انسانی ارائه می‌کنند چگونه است؟
درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان به علت اینکه تخصص دارند و دوره‌های مهارتی این دانشکده را گذرانده‌اند خیلی راحت وارد بازار کار می‌شوند و به عنوان یک کارآفرین در جامعه فعالیت می‌کنند و می‌توانند درآمدزایی داشته باشند.

آیا آموزش‌ها و مهارت‌هایی که دانشکده‌های فنی ارائه می‌دهد با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاوت دارد؟
سازمان فنی و حرفه‌ای در کشور به افرادی که نیاز به آموزش دارند فقط مهارت یاد می‌دهد ولی دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در کشور، هم بحث علمی و هم فنی را به دانشجو یاد می‌دهند و افراد پس از گذراندن مقطع کاردانی یا کارشناسی به عنوان یک تکنسین متخصص تحصیل کرده که از اطلاعات علمی و فنی بیشتری برخوردار هستند، در جامعه می‌توانند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند.

با وجود نقاط ضعف و خلأهایی که از آن یاد کردید، اقبال دانشجویان به تحصیل در این دانشکده چگونه است؟
اقبال داوطلبان کنکور در سراسر کشور نسبت به این آموزشکده بسیار زیاد است که ما به دلیل کمبود فضا نمی‌توانیم جوابگوی همه داوطلبان باشیم و حتی در همین استان قم دختران زیادی هستند که متقاضی ادامه تحصیل در این دانشکده بوده ولی به دلیل کمبود فضای آموزشی نمی‌توانیم همه آنان را پذیرش کنیم.

طرح توسعه دانشکده در چه مرحله‌ای است و برای پیشرفت در روند اجرای این طرح چه پیش‌بینی داشته‌اید؟
زمین مناسبی قبلا در منطقه پردیسان برای توسعه دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران و پسران خریداری شده که با اختصاص بودجه لازم کار ساخت آن آغاز می‌شود.

چه برنامه‌هایی برای آینده این دانشکده دارید؟
برنامه‌های خوبی را مدنظر داریم که یکی از آنها ساخت فضای آموزشی بزرگتر است تا هیچ یک از دانشجویان دختر قمی به علت ادامه تحصیل از قم خارج نشوند و در صورت تامین اعتبارات لازم برای این دانشگاه این مشکل برطرف خواهد شد.

البته مشکلات مالی این دانشکده تنها با کمک وزراتخانه برطرف نمی‌شود و ضروری است خیرین استان به ما کمک کنند تا بتوانیم ساختمان دانشکده دختران را بسازیم تا به خاطر فقدان مقطع کارشناسی یا کمبود ظرفیت پذیرش، هیچ یک از دختران قمی از ادامه تحصیل در سطوح دانشگاهی باز نمانند.

از مسئولان استان هم درخواست دارم تا در این باره به ما کمک کنند زیرا استان قم دختران متخصص و فنی خوبی دارد که در صورت وجود فضای آموزشی مناسب می‌توانند از لحاظ فنی نیروهای موثری باشند و به صنعت و اقتصاد کشور کمک کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbw0bf.rhbf5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما