شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 34010
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم:

۳۸۰۰ چاه غیرمجاز در استان قم وجود دارد

قم نيوز : قم نگار: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۸۰۰ چاه غیرمجاز در قم وجود دارد، گفت: در این بین ۱۰۰ چاه با دبی بالا است که ۳۰ میلیون متر مکعب آب از آن برداشت شده است.
۳۸۰۰ چاه غیرمجاز در استان قم وجود دارد
به گزارش قم نگار، احمد حاج‌حسینی‌ مسگر در جلسه حفاظت از منابع آب که ظهر امروز در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزارشد، با اشاره به اینکه در سیلاب اخیر مشکلات فنی هم زمینه‌ساز وقوع آن شد، اظهار داشت: در برخی از مناطق کانال انسداد ایجاد و تنگ شده است و به همین دلیل از همه ظرفیت کانال نتوانستیم استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با بیان اینکه سد کبار بالای ۸۰ متر مکعب در ثانیه ورودی داشته است، افزود: باید برای مقابله با تهدیدات احتمالی پیش بینی‌های لازم انجام شود که از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش ۷ هزار مترمکعبی در سرانه منابع آب تجدیدپذیر را از ۴۰ سال گذشته داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ذخایر آب تجدیدپذیر از ۸ هزار و ۶۰۰ مترمکعب به هزارو ۷۰۰ متر مکعب رسیده که نشان می‌دهد با توجه به وضعیت بحرانی درمنابع آب کشور مواجه هستیم.

حاج حسینی با اشاره به اینکه ذخایر آب استان قم هم به ۷۰۰ متر مکعب رسیده است، خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۸۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان قم وجود دارد که از این میان ۱۰۰ چاه با دبی بالا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با بیان اینکه ۳۰ میلیون متر مکعب برداشت غیرمجاز از این ۱۰۰ چاه با دبی بالا صورت می‌گیرد، افزود: اضافه برداشت چاه‌های مجاز هم یکی از عواملی است که مسائل و مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت چاه‌های مجاز است، خاطرنشان کرد: با ابزارهای کنترل هوشمند که بر چاه‌ها نصب می‌شود به دنبال کاهش این برداشت تا ۲۴۰ متر مکعب از آب چاه‌های مجاز هستیم.

حاج حسینی با بیان اینکه در کشور اگر به ۴۰ درصد بهره برداری از منابع آب طبیعی برسیم مناسب است، تصریح کرد: امروز در استان قم آمار بهره برداری از منابع آب بالای ۱۴۰ درصد است که در گام اول می‌خواهیم آن را به ۷۰ درصد و در گام بعدی به ۴۰ مورد نظر برسانیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchvvnx.23nkzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما