?>?> قوانین حقوق بشر علمی نیست | قم نیوز
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 34123
آیت الله جوادی آملی:

قوانین حقوق بشر علمی نیست

قم نيوز : قم نگار: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه اصل نظام باید بر اساس قانون الهی اداره شود، گفت: قوانین سازمان ملل و حقوق بشر علمی نیست.
قوانین حقوق بشر علمی نیست
به گزارش قم نگار، آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر سه‌شنبه در جلسه درس تفسیر قرآن که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: استخراج قانون باید از مبانی صورت بگیرد که این مبانی در کشورهای موحد از منبع وحیانی است.

وی افزود: در کشورهای غیر موحد، مبانی را از منبع نمی‌گیرند به همین دلیل قوانین سازمان ملل و حقوق بشر و ... علمی نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: آنها می‌گویند مبنا، عدالت است و ما هم آن را قبول داریم اما اینکه چه چیزی عدل است و چه چیزی نیست را چه کسی باید مشخص کند، موحدین می‌گویند خدا باید بگوید چه چیزی عدالت است و چه چیزی نیست اما آنها انانیت خود را محور عدالت می‌داند و خود را هم بر جهان حاکم کرده‌اند.

وی گفت: در حوزه‌های علمیه می‌گویند مواد علمی ما یعنی رساله‌های عملیه، مبانی دارد که فقه و اجتهاد است که از قرآن و اهل بیت(ع) گرفته شده است و این حرف، عالمانه است.

تفاوت غدیر و سقیفه
آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: فرق غدیر و سقیفه این است که تصور می‌کنند خلافت امرالناس است و بشر را فکر بشر اداره می‌کند ولی غدیر می‌گوید خلیفه را باید آفریننده جهان تعیین کند.

وی اظهار داشت: اصل نظام باید بر اساس قانون الهی اداره شود چون منبع دارد وگرنه کسی که منبع ندارد چگونه می‌خواهد قانون وضع کند.

این مفسر قران کریم افزود: در سقیفه به تعبیر امام علی(ع) همه مشکل این است که دین را اسیر کردند و فرهنگ و سیاست را یکجا به یغما بردند و در سقیفه دفن کردند.

آیت الله جوادی آملی گفت: نمونه امروزی آن هم آل سعود است که خود را خادم الحرمین می‌داند و مردم یمن را که کشور اسلامی و مظلومی است در روز روشن می‌کشد و خودش را هم مسلمان می‌داند.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به سخن برخی افراد که می‌گویند اگر پیامبر علم غیب دارد چرا از آن در قضاوت استفاده نمی‌کرد، اضافه کرد: پیامبر و ائمه(ع) علم غیب داشتند اما وظیفه نداشتند که از آن برای امور عادی زندگی استفاده کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc1sq1.2bq0i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما