پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : 34184
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

تهدیدهای دشمن در همه حوزه‌ها وجود دارد/ بی‌اثرسازی مهمترین انتظار

قم نيوز : قم نگار: رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تهدیدهای دشمنان، گسترده، دانش پایه و در همه حوزه‌ها وجود دارد.
تهدیدهای دشمن در همه حوزه‌ها وجود دارد/ بی‌اثرسازی مهمترین انتظار
به گزارش قم نگار، غلامرضا جلالی امروز در همایش پدافند غیرعامل در آموزه‌های دینی با نگاهی به آیه نفی سبیل که در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه پدافند غیرعامل یک موضوع سهل ممتنع و بدیع است، اظهار داشت: پدافند غیرعامل به لحاظ مفهومی، سهل است چون دفاع در آموزه‌های دینی دیده شده و ممتنع است چون پیچیدگی‌های تهدید در حال تغییر شکل و ماهیت است.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، الگوی دفاع که بتواند این دست از موضوع را پوشش بدهد نیاز به پژوهش بیشتر دارد.

وی افزود: پدافند غیرعامل در گذشته به لحاظ مفهومی از دفاع از غیرنظامی‌ها، دفاع از نظامی‌ها و کمک و اداره جنگ شکل گرفته، بعد مفهوم اداره مردم و کشور در شرایط بحران و تهدید به آن اضافه شد و در دنیا مخاطب چنین سازمانی که ۱۲ سال پیش در کشور ما تشکیل شده وزارتخانه‌ها و مجتمع‌های مختلفی است.

وی بی‌اثرسازی اثر تهدید را انتظار مقام معظم رهبری از پدافند غیرعامل دانست و گفت: مقام معظم رهبری در بیان پدافند غیرعامل تأکید دارند که پدافند غیرعامل مثل مصونیت بخشی بدن انسان است و از درون مصون می‌کند.

متنوع بودن تهدیدهای دشمنان
وی با اشاره به متنوع بودن تهدیدهای دشمنان اظهار داشت: وقتی امروز چهره تهدید عوض می‌شود، ممکن است تهدید، طیف وسیعی را در بر بگیرد. در آن صورت بی‌اثر کردن تهدید کار سختی می‌شود.

جلالی افزود: می‌شود برنامه را توسعه داد ولی در ذات خودش آسیب‌پذیری را توسعه دهد، یعنی کشور را وابسته‌تر و آسیب‌پذیرتر کند، از سوی دیگر می‌شود برنامه را به گونه‌ای تنظیم کرد که آسیب‌پذیری را از بین ببرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: برنامه ششم به سمتی نرود که آسیب‌پذیری را بالا ببرد. در حوزه‌های فناوری اطلاعات و سایبر با توسعه انفجاری مفاهیم تکنولوژی در این حوزه مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ ما در آینده به شدت از فضای سایبر متأثر خواهد بود، تأکید کرد: فضای سایبری تمام حوزه‌های زندگی بشر را در بر گرفته است، به شکلی که زندگی ما با این فضا به شدت مخلوط شده است.

جلالی با ذکر نمونه‌ای از تاثیر شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: در جریان اعتراض مردم اردبیل و تبریز یک مشکل فرهنگی و اجتماعی به وجود آمده بود که شبکه‌های اجتماعی آن را توسعه دادند و ارتباط مستقیم با مردم گرفتند و مردم را هدایت فکری کردند و سپس فراخوان دادند.

وی با بیان اینکه ابزار کنترل و هدایت مردم در این فضا قرار گرفته است، تصریح کرد: چیزی که در پدافند غیرعامل مطرح است این است که ما می‌خواهیم دفاع را بدون اسلحه انجام دهیم.

وی گفت: طیفی از اقدامات در پدافند غیرعامل وجود دارد که اگر انجام شود، آسیب‌پذیری کشور را کم می‌کند، تداوم کارکرد را بالا می‌برد، مدیریت کشور را تسهیل می‌کند، پایداری کشور در برابر تهدید را بیشتر خواهد کرد و در نهایت بازدارندگی ایجاد می‌کند.

لزوم بهره‌مندی از آموزه‌های دینی
جلالی بر لزوم بهره‌مندی از آموزه‌های دینی برای بررسی پدافند غیرعامل تأکید کرد و افزود: نگاه آموزه‌های دینی، الگوی جدید توسعه را طوری برای ما شکل می‌دهد که هم امنیت‌افزا باشد و هم رویه توسعه‌ای خود را داشته باشد.

وی به تلاش‌های انجام شده برای برقراری رویکردهای مشترک میان حوزه علمیه و پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: در برنامه ۵ ساله ششم، برای ۵ سال آینده هدفگذاری می‌شود که توسعه زیرساختی چگونه باشد. در این هدف گذاری‌ها جای پایی از خدا و آموزه‌های دینی دیده نمی‌شود.

وی گفت: تکنولوژی و فرهنگ از غرب می‌آید و ما از آن استفاده می‌کنیم و عموما دولتی‌ها تابع تکنولوژی غربی هستند و این تابعیت هم جامعیت و هم الگو را از بین می‌برد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: تلاش ما بر این است که در سطوح برنامه ریزی کشور تأثیر بگذاریم.

کنترل ارتباطات مسلمانان نوعی تسلط است
وی با طرح این سئوال که آیا کنترل ارتباطات تسلط بر مسلمانان نیست، اظهار داشت: تمامی ارتباطات ما به دلیل وجود زیرساخت‌های ارتباطی در غرب، قابلیت شنود و بررسی توسط دشمنان را دارد.

جلالی تأکید کرد: کسی که قرارداد شبکه اجتماعی تلگرام را با روس‌ها می‌بندد، در خانه‌اش روضه می‌گیرد و گریه می‌کند.

وی افزود: ما این همایش را به عنوان طرح مسئله نسبت به اینکه فاصله بین مفاهیم متعالی دینی و مفاهیم کلان که باید توسط متخصصان شکافته و تفسیر شود و به مقام اجرا برسد برگزار کردیم.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، تهدیدهای دشمنان، گسترده، دانش پایه و در همه حوزه‌ها وجود دارد و مدل دفاع با این شکل توسعه پیدا کرده است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjxvet.uqexozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما