چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : 34388
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

تنها ۳ درصد از جمعیت استان قم عضو کتابخانه‌ها هستند

قم نيوز : قم نگار: مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌های استان ۴۵ هزار نفر یعنی فقط سه درصد از جمعیت استان است که این رقم برای مرکز علمی و دینی کشور مناسب نیست.
تنها ۳ درصد از جمعیت استان قم عضو کتابخانه‌ها هستند
به گزارش قم نگار، حجت الاسلام عباس دانشی سه‌شنبه شب در نشست فعالان حوزه کتاب که به مناسبت بیست و سومین دوره هفته کتاب به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برگزار شد گفت: فرهنگ مکتوب و عرصه کتاب‌های دینی ما مشحون از پیام‌های عاشورا و درک مفاهیم متعالی ارزش‌های واقعه کربلاست و در واقع کتاب، نقش سترگی در زنده نگه داشتن این حادثه عظیم دارد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه کتاب و کتابخوانی ابراز کرد: سفارشات رهبر معظم انقلاب بیانگر دغدغه فراوان ایشان در این عرصه است که اگر مردم و مسئولان به این سفارشات جامه عمل بپوشانند کارستان شایسته‌ای در راستای ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه صورت خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با ارائه آمار چاپ و نشر کشور اظهار کرد: در سال ۹۳ شاهد رشد ۲۰ درصدی آمار نشر نسبت به سال قبل بودیم که این امر حائز اهمیت است، همچنین تعداد شمارگان مجموع کتاب‌های چاپ شده در سال ۹۳ ، ۱۷میلیون نسخه بود.

وی ادامه داد: استان قم ۱۱ درصد سهم چاپ و نشر کشور را به خود اختصاص داده و بعد از تهران رتبه برتر کشور در این زمینه را به خود اختصاص داده است؛ همچنین قم در عرصه چاپ کتاب‌های دینی حائز رتبه نخست کشوری است.

دانشی آمار مربوط به کتابخانه‌های استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: در قم ۵۲ کتابخانه عمومی داریم که به صورت نهادی و مشارکتی اداره می‌شوند و در مجموع دارای یک میلیون جلد کتاب هستند که این در واقع یک گنجینه بزرگ علمی است که در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌های استان ۴۵هزار نفر یعنی فقط سه درصد از جمعیت استان است که این رقم برای مرکز علمی و دینی کشور مناسب نیست بنابراین باید همه ارگان‌ها گام بلندی در این راستا بردارند تا به جایگاه شایسته خود در کشور برسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه قم در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه پیشتاز است، تاکید کرد: ۲۳ کتابخانه تخصصی دارای ۱.۵ میلیون جلد کتاب در اختیار پژوهشگران حوزه و دانشگاه است که این امر بیانگر تلاش مسئولین این استان برای وحدت حوزه و دانشگاه است.

دانشی برگزاری همایش کتاب سال حوزه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در کنار همایش کتاب سال جمهوری اسلامی همایش کتاب سال حوزه نیز یک اقدام بزرگ و موثر فرهنگی است که جایگاه ویژه‌ای در عرصه کتاب و کتابخوانی دارد.

وی اذعان کرد: از وقتی که یارانه کاغذ حذف شد سال به سال شاهد افزایش قیمت کتاب هستیم و با این حال کتاب‌ها با نصف قیمت تمام شده به دست مشتری می‌رسند.

دانشی بیان کرد: سهم قم در بازار نشر خوب است اما عمده مشکل ما در امر توزیع است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های دولتی بتوانیم محلی را در تهران برای عرضه کتاب‌های منتشر شده در نظر بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: فقدان مکان مناسب مشکل اصلی ما در برگزاری نمایشگاه کتاب است چون هر محلی را که در نظر می‌گیریم دارای مشکلات خاص خودش است ولی با این حال ما همچنان مشغول رایزنی هستیم.

دانشی ابراز کرد: خوب است با همکاری استانداری و شهرداری در بلوار پیامبر اعظم و طرح حرم تا حرم جایگاه مناسبی برای عرضه کتاب تدارک دیده شود چون این مکان پر تردد بوده و دسترسی به آن آسان است.

وی با ابراز امیدواری نسب به افزایش بودجه حوزه کتاب تصریح کرد: امیدواریم در شرایط پساتحریم شاهد رونق اقتصادی باشیم و در قانون بودجه ۹۵ و قانون برنامه ششم توسعه به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfcmdm.w6djcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما