جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : 36186
معاون فرهنگی قوه قضائیه در قم:

احراز اجتهاد شرط کافی برای عضویت مجلس خبرگان رهبری نیست

قم نيوز : قم نگار: معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: اگر کسی در گوشه حجره فقط به درس و بحث مشغول شود، در امتحان خبرگان قبول می‌شود، اما همین شخص ممکن است اصلاً سیاست‌ها و سیاسیون را به‌سبب دور بودن از مسائل سیاسی و اجتماعی نشناسد.
احراز اجتهاد شرط کافی برای عضویت مجلس خبرگان رهبری نیست
به گزارش قم نگار، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی عصر پنجشنبه در همایش «امام خمینی(ره) و خبرگان رهبری» در دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اظهار داشت: مجلس خبرگان به‌سبب وظیفه تعیین رهبری نظام اسلامی که به‌عهده دارد، دارای وزانت و سنگینی خاصی است و در واقع مجلس ریش‌سفیدان به حساب می‌آید.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: داوطلبان عضویت در این مجلس، باید نه‌تنها به نظام، انقلاب و رهبری التزام داشته باشند بلکه اعتقاد به آنها نیز لازمه عضویت در این مجلس است. امام راحل نیز تأکید داشت که همه اشخاص ذی‌صلاح باید به میدان این انتخابات وارد شوند و با اینکه برخی به کثرت نامزدهای خبرگان اعتراض می‌کنند، اما این اعتراض ناظر به افراد بی‌صلاحیت است.

وی به شیوه‌های مختلف احراز صلاحیت اجتهاد اعضای خبرگان اشاره کرد و گفت: احراز اجتهاد باید براساس قانون باشد و نحوه اجرای این قوانین باید شفاف شود زیرا به‌سود نظام و شورای نگهبان و مجلس خبرگان است.

حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: فرایند امتحان شفاف نیست و در وضعیتی که برای صلاحیت خبرگان امتحان برگزار شد، بسیاری از افراد ذی‌صلاح به‌طور ناگفته حذف می‌شوند و منصوبانی از رهبر معظم انقلاب سراغ داریم که به این دلیل از ورود به عرصه امتحان پرهیز کردند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: نباید در فرایند تأیید صلاحیت، جهالت افراد را به رخ آنها بکشیم بلکه باید به‌سمت شیوه‌هایی برویم که توانمندی ایشان را نشان دهد. اگر کسی در گوشه حجره فقط به درس و بحث مشغول شود، در امتحان خبرگان قبول می‌شود اما همین شخص ممکن است اصلاً سیاستها و سیاسیون را به‌سبب دور بودن از مسائل سیاسی و اجتماعی نشناسد.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تأکید کرد: شاخص و توانمندی مهم رهبر، توانایی مدیریتی و شناخت وی از سیاست جهانی است و کسی که به این مسائل آشنا نباشد، نمی‌تواند صلاحیت‌های یک رهبر شایسته را تشخیص دهد و در قانون هم فرایند خاصی برای تعیین سطح علمی و فقهی مشخص نشده که همین کار را مشکل کرده است.

وی افزود: اگر فرایند تشخیص صلاحیت‌ها در مجلس خبرگان آینده مشخص شود، جلوی برخی دعواهای بیهوده گرفته می‌شود و از این مسائل ابتدایی عبور می‌کنیم، حوزه‌های علمیه جایگاه مشخص و رسمیتی دارند که اکر کنار زده شود، صحیح نیست و شاید برگزاری آزمون تعیین سطح برای خبرگان رهبری، لطمه به اعتبار حوزه‌ها باشد، اما از سوی دیگر همه سازوکارهای حوزه نیز خوب نیست و همه امتحان‌ها در مورد کیفیت تعیین سطح چهار حوزه، در سطح مناسب قرار ندارند و از این رو شورای نگهبان چاره ندارد که سازوکار خودش را تهیه ببیند.

صادقی به جایگاه وظیفه نظارتی خبرگان بر رهبری در قانون اشاره کرد و گفت: این وظیفه نظارتی در قانون تصریح نشده است و اگر عزل رهبری در قانون پیش‌بینی شده باشد، لازمه آن نوعی از نظارت است که باید کلان باشد. وظیفه خبرگان براساس آنچه در قانون تصریح شده است، نظارت بر رهبری از حیث اعمال نیست بکه از حیث بقای شرایط رهبری است، لذا تصمیم‌های کلان رهبری در حوزه‌هایی چون سیاست خارجی باید مورد نظارت مجلس خبرگان باشد نه اینکه تک تک اعمال رهبری مورد سؤال ایشان قرار گیرد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcd9f0s.yt09j6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما