پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۱
کد مطلب : 37114
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه مفید:

قرآن بر ضرورت تسخیر بشر در محیط‌ زیست تأکید دارد

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت‌ علمی دانشگاه مفید گفت: در قرآن کریم به مسئله تسخیر بشر در محیط‌ زیست و نیز جلوگیری از تخریب آن تأکید شده است.
قرآن بر ضرورت تسخیر بشر در محیط‌ زیست تأکید دارد
به گزارش قم نیوز، ناصر الهی ظهر امروز در همایش اسلام و محیط‌ زیست که در سالن دکتر قربان‌نیا دانشگاه مفید قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اسلام همه ابعاد بشری را مورد توجه قرار داده است، اظهار کرد: اسلام راه‌کارهای مناسبی برای چالش‌های زیست‌محیطی داشته و به استفاده درست از آن‌ها تأکید دارد.

وی افزود: در اسلام مسئله تسخیر با تخریب تفاوت داشته و تسخیر به معنای استفاده درست از منابع است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه خداوند هر موجودی را خاص آفریده است، افزود: انسان موظف است مسیر کمال را طی کرده و با هستی همراهی کند.

وی توجه دانشگاه مفید در زمینه اسلام و عرصه‌های گوناگون را مورد اشاره قرار داد و گفت: دانشگاه مفید راه‌اندازی رشته اسلام و محیط‌ زیست را به‌صورت بین‌ رشته‌ای در دستور کار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز در این مراسم با اشاره به اینکه قم پایتخت تشیع است، اظهار کرد: وجود حرم مقدس کریمه اهل‌بیت (س)، مسجد مقدس جمکران و وجود عالمان دینی از ظرفیت‌های قم محسوب می‌شوند.

سید رحمان دانیالی افزود: با استفاده از نظر کارشناسان می‌توان در مسائل محیط زیست نیز راهگشا بود.

وی با بیان اینکه قم از منظر زیست‌محیطی شرایط خاصی دارد، تصریح کرد: سه درصد معادن کشور در قم قرار داشته و قم به‌عنوان بزرگترین استان از حیث تالاب‌ها توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند.

حجت‌الاسلام یعقوب‌علی برجی نیز در این مراسم به ارائه گزارش محیط‌ زیست در جامعةالمصطفی پرداخت و گفت: تألیف دانشنامه محیط‌‌زیست، تأسیس رشته فقه محیط‌‌زیست و تدوین پایان‌نامه‌هایی در زمینه محیط‌‌زیست از جمله اقداماتی است که در جامعةالمصطفی و در زمینه محیط‌‌زیست انجام‌ شده است.

این عضو هیئت‌ علمی جامعةالمصطفی افزود: تاکنون بیش از پنج پایان‌ نامه در حوزه محیط‌زیست عرضه‌شده و در رشته فقه محیط‌زیست در حال جذب دانشجو هستیم.

معاون علمی پژوهشی موسسه موضوع شناسی نیز در این مراسم مشکلات محیط‌زیست را موردتوجه قرارداد و اظهار کرد: مسائل محیط‌ زیست در زمره مهم‌ترین مسائل جهانی قرار داشته و اهتمام همه مسئولان و آحاد بشری را طلب می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدسعید جواهری با اشاره به آیات قرآن کریم در ارتباط با محیط‌‌زیست افزود: در قرآن کریم حدود ۱۹۸ آیه در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی است که نشان از توجه ویژه اسلام به این مسئله دارد.

وی در پایان خواستار استمرار توجه به مسائل محیط‌ زیست شد و گفت: استمرار در این‌گونه مسائل بسیار مهم بوده و باید این همایش‌ها به یک سری مبانی عملیاتی تبدیل شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfjydm.w6deyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما