چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : 37562
قم نیوز از درس خارج فقه مراجع تقلید گزارش می‌دهد/

تعطیلات آفت علم آموزی در حوزه/ مسئولان دعوای جناحی را کنار بگذارند/ارتباط با دنیا به قیمت بی عزتی تمام نشود

قم نيوز : قم نیوز: مراجع عظام تقلید در درس خارج فقه خود بر لزوم حفظ عزت کشور، دوری سیاسیون از دعواهای جناحی و خدمت بیشتر به مردم تاکید کردند.
تعطیلات آفت علم آموزی در حوزه/ مسئولان دعوای جناحی را کنار بگذارند/ارتباط با دنیا به قیمت بی عزتی تمام نشود
به گزارش قم نیوز، مراجع عظام تقلید صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به برخی مسائل روز کشور و جهان اختصاص دادند که در ادامه به آن اشاره شده است.

آیت الله نوری همدانی: مسئله آمریکا با ایران بر سر مخالفت با اسلام است
آیت الله نوری همدانی به برخی از کارشکنی های آمریکا اشاره کرده و اظهارداشت: امروز اعتراضات آمریکا به موشک های ایران و امثال آن بلند شده و تحریم ها را به جا دانسته و به برخی از این تحریم ها را افزوده اند که برای ما درس بزرگی است؛ چراکه آنان قابل اعتماد نیستند و نمی توان بر آنان تکیه کرد.

وی افزود: امروز مسئله آنان، موشک و انرژی اتمی نیست؛ بلکه اینها بهانه است و استکبار با اصل اسلام مخالف است و نمی تواند آن را تحمل کند.

این مرجع تقلید ابراز کرد: آمریکا و غرب از اینکه انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده؛ مردم بیدار شدند و استکبار را شناختند، مشکل داشته و با بهانه جویی های گوناگون به دنبال دشمنی با ماست.

آیت الله نوری همدانی ضمن تأکید بر شناخت این دشمنی ها، خاطرنشان کرد: اشخاصی که دست دوستی به سمت این دشمنان دراز کنند، اعتقاد کامل به اسلام و اهل بیت(ع) ندارند؛ چراکه آنان با دستکش نرم و مخملی روبروی ما ایستاده؛ اما دستانی چدنی و سفت در زیر دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: اینگونه دوستی ها با فرهنگ اسلام و اهل بیت(ع) سازگاری ندارد و ما باید بدانیم هر زمان که با نرمش با آنان سخن گفتیم، حمل بر ذلت ما کردند؛ پس باید عزتمندانه و قهرمانانه با آنان صحبت کرد.

ارتباط با دنیا نباید عزت کشور را خدشه دار کند

معظم له بیان کرد: ما به دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم؛ اما نباید عزت خود را از دست دهیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشتند: باید با تلاش و کوشش در جهت رونق تولید داخلی، اقتصادی مناسب برای کشور به دست آورد.

این مرجع تقلید به دیدار مسئولان مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه با رهبر انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله خامنه ای در آن دیدار تأکید داشتند که حوزه باید انقلابی باشد و انقلابی بماند؛ این جمله ای بسیار مهم است که طلاب و فضلا باید بر روی آن فکر کرده و به آن جامه عمل بپوشانند.

آیت الله مکارم شیرازی: تجربه بشار اسد نشان می دهد آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند
آیت الله مکارم شیرازی نیز در درس خارج فقه خود با اشاره به جمله رئیس جمهور سوریه، اظهار داشت: بشار اسد در جمله ای گفته است که حاصل چند سال تجربه ما از جنگ این است که غربی ها قابل اعتماد نیستند و نمی توان به آنان تکیه کرد.

وی با تأکید بر اینکه دیگران نیز باید از تجربه بشار اسد استفاده کنند، ابراز داشت: ما قائل به عدم مذاکره و صحبت نیستیم؛ بلکه اعلام می کنیم که باید توجه داشت که غربی ها قابل اعتماد نیستند و ما تا روی پای خود نایستیم، نمی توانیم مشکلات را حل نماییم.

این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که چرا غربی ها قابل اعتماد نیستند؟، خاطرنشان ساختند: غرب تابع نظام سلطه است و به دنبال تسلط بر تمام دنیا برای حفظ منافع خود هستند و فقط حفظ منافع شخصی را به عنوان یک اصل اساسی به رسمیت می شناسند و دموکراسی، حقوق بشر، امنیت جهانی و شورای امنیت برای آنان به عنوان ابزار است؛ پس نمی توان به آنان اعتماد و تکیه کرد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: شاهد عدم اعتماد به آمریکا و غرب این است که آنان خود را به عنوان پیشرفته ترین حکومت بشری دانسته و در حقوق بشر، دموکراسی و ... پیشرو می دانند؛ اما امروز با عقب افتاده ترین حکومت دنیا یعنی عربستان که هیچ دموکراسی و حقوق بشری در آن وجود ندارد، برای کسب منافع خود رفاقت می کنند تا به اهداف خود برسند.

به جای دعواهای جناحی به فکر مردم باشید

این مفسر قرآن کریم بیان داشت: ما باید بیدار باشیم و تکیه بر غیر ملت نکنیم؛ البته زمانی می توانیم بر روی پای خود بایستیم که در داخل متحد بوده؛ منافع جناحی را کنار گذاشته و به فکر ملت و مردم باشیم.
این استاد برجسته حوزه اظهار داشت: تمام جناح ها باید دست اتحاد به یکدیگر داده و فقط به فکر منافع جامعه اسلامی، نظام، اسلام و مردم باشند.

معظم له ابراز کرد: آبروی ما از اسلام است و اگر نبود، در دنیا عقب افتاده ترین کشور بودیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) اشاره و اظهار داشتند: حضرت در این روایت فرمود: «آفَهُ الدِّینِ ثَلاثَهٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ و إمامٌ جائرٌ و مُجتَهِدٌ جاهِلٌ/ آفت دین سه چیز است: داناى بد کار و پیشواى ستم کار و مجتهد نادان».

این مرجع تقلید ابراز کرد: نمونه کامل این روایت، حکومت عربستان سعودی و وهابیت است که حاکمان آنان ظالم بوده و بیش از یک سال است که در حال تخریب یمن بوده و چندین سال است که در تخریب عراق و سوریه نقش دارند و در داخل مملکت خود نیز کسی حق نفس کشیدن ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه فقیهان آنان در خدمت حاکمان جائر هستند، خاطرنشان کرد: امروز عربستان در حال تخریب یمن است و متأسفانه فقیهان این حکومت اعمال حاکمان را تطهیر کرده و عوام را فریب می دهند.

آیت الله سبحانی: تعطیلات زیاد آفت علم آموزی در حوزه علمیه است

همچنین آیت الله سبحانی در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم ضمن تأکید بر تلاش طلاب برای کسب علم، به زحمات علمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و اظهار داشت: امام راحل(ره) در تابستان سال ۱۳۳۰ یا ۱۳۳۱ شمسی در محلات حضور داشتند و پس از بازگشت از ایشان سؤال کردم که شما در این مدت به چه کاری مشغول بودید؟ که فرمودند: بنده از ساعت ۶ صبح قالیچه ای را در حیاط منزل پهن کرده و مشغول به نوشتن می شدم.

وی ادامه داد: چنین مطالعه هایی امام راحل(ره) را به چنین مقامات علمی رساند.

این مرجع تقلید ابراز کرد: با این تعطیلی هایی که امروز در حوزه وجود دارد، مشکل است که طلاب به آن درجات برسند؛ مگر اینکه آقایان این تعطیلی ها را با مطالعات جبران کنند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: از دیگر بزرگان حوزه آیت الله العظمی بروجردی است که در احوالات ایشان آمده است روزی پس از نماز مغرب مشغول به حل مسئله ای شده و با شنیدن صدای اذان صبح دست از کار کشیدند و در این مدت اصلا گذشت زمان را درک نکردند.

این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: ایشان در ادبیات، فلسفه، رجال، فقه و ... استاد بودند و طلاب باید رسم و رسوم مشایخ حوزه را حفظ نمایند.

معظم له بیان کرد: ۹۰ درصد دستیابی به این مقامات علمی از تلاش و کوشش به دست آمده و ۱۰ درصد مربوط به حافظه است.

ایشان در پایان اظهار داشت: ما در گذشته در ایام تعطیلات کتاب هایی همچون کشف المراد را تدریس می کردیم و به خاطر تعطیلات، درس کنار گذاشته نمی شد.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdccipq1.2bqme8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما