پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : 38106
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله حسینی بوشهری:

رهبر انقلاب فلسفه را فقه اکبر می دانند

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله حسینی بوشهری گفت: باید به حوزه تبریک گفت زیرا امروز جوانانی با سن کم در کرسی دروس فلسفی در حوزه می نشینند و با این جوانان باید به حوزه های علمیه امیدوار بود.
رهبر انقلاب فلسفه را فقه اکبر می دانند
به گزارش قم نیوز، آیت الله حسینی بوشهری  چهارشنبه شب  در بازدید از  مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم گفت: همه ما باید مراقب باشیم که خود را برای روزی که ما را متوقف می کنند و مورد پرسش قرار می گیریم آماده کنیم.

وی افزود: عمر ما در مقابل روزگار بسیار کم است و امام موسی کاظم(ع) نیز به این مساله به خوبی اشاره می کنند که پیام بسیاری به طلاب و فضلای حوزوی است تا از عمر خود بهترین استفاده را داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: این مرکز به همت مدیریت ارزشمند و توان اساتید و فضلایی آن در حال ارتقا است و امیدداریم که روزی به عنوان مهمترین مرکز فلسفه اسلامی بدرخشد و استوانه های علمی آن در جهان ، قابل عرضه باشند.

وی گفت: باید به حوزه تبریک گفت، زیرا امروز جوانانی با سن کم در کرسی دروس فلسفی در حوزه می نشینند و با این جوانان باید به حوزه های علمیه امیدوار بود.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: فلسفه از رشته های سنگین حوزه است که قدرت تعقل و دانش فراوان طلب می کند، ولی امروزه با جوانانی مواجه هستیم که به خوبی در این عرصه ورود کرده اند.

وی افزود: گسترش علوم اسلامی و به وجود آمدن پرسش ها و مسایل جدید ایجاب می کند که حوزه های علمیه ما نیز به دانش های مختلف توجه کنند و همین مساله، تخصصی شدن حوزه ها را طلب می کند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در گذشته  همه علوم میهمان بودند و اصول و فقه میزبان بودند؛ ولی امروز با تنوع رشته های تخصصی در حوزه  و آن هم بیش از 30 رشته تدریس و تحقیق می شود و تفسیر و فلسفه نیز میزبان شده اند.

وی گفت: در حوزه تلاش شده است که بقیه علوم و دانش ها در کنار اصول و فقه به حساب بیایند و این حرکت در قم و مراکز دیگر وجود دارد؛ حوزه دنبال فعالیت تخصصی می رود زیرا ما نمی خواهیم به اقیانوس کم عمق مبدل شویم و برای بهره برداری از علوم مختلف باید تخصصی کار کنیم.

رهبر انقلاب به توسعه فلسفه در حوزه تاکید دارند

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: نگاه نافذ و بلند رهبر انقلاب در همه امور باعث شده است که ایشان با این نظر بلند، برای فلسفه سنگ تمام گذاشتند و بر ضرورت توسعه فلسفه اسلامی در حوزه های علمیه تاکید دارند.

وی افزود: رهبر انقلاب فلسفه را فقه اکبر می دانند زیرا محور اصلی آن توحید و مباحث اصلی دین است؛ علامه طباطبایی و شهید مطهری در مباحث اصولی نگاهی عالمانه دارند و در عرصه فقهی و اصولی کاملا صاحب نظر بودند ولی نگاه جدی و بسیار عمیقی نیز به فلسفه داشتند و فلسفه به نگاه و اندیشه ایشان مبدل شده بود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: تمام دغدغه های فعالان عرصه فلسفه اسلامی، دغدغه شخص من است و همیشه نگاه جدی به توسعه جایگاه فلسفه اسلامی در حوزه داشته ام.

وی گفت: امروزه مقالات و مجلات متعددی در دنیای بیرون منتشر می شود؛ این مرکز باید این مباحث رصد شود و ترجمه و پاسخ داده شود؛ همچنین باید متون قوی که در این زمینه وجود دارد باید به خوبی ترجمه و در اختیار اساتید حوزه قرار گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: فلسفه جدید را باید جدی بگیریم زیرا این فلسفه مورد تاکید رهبری است؛ همچنین باید به فلسفه های مضاف نیز توجه داشت.

وی افزود: رهبری بیان کردند که در دنیا برای کودکان نیز فلسفه را به شکل روان تدریس می کنند که این امر نیز باید در عرصه فلسفه اسلامی نیز محقق شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdch-znx.23n6vdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما