دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 38388
منبع : پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد

افزایش راندمان آبیاری و تعدیل سطوح کشت گندم در قم

قم نيوز : قم نیوز: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی و محدودیت این منابع تعدیل سطح زیر کشت گندم در استان قم اجتناب ناپذیر است.
افزایش راندمان آبیاری و تعدیل سطوح کشت گندم در قم
به گزارش قم نیوز، رضا وکیل اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان قم با استفاده از برنامه‌های متعدد نظیر استفاده از بذور ارقام جدید و با ظرفیت بالا، ارتقاء کیفیت بذر گواهی شده و تامین و تدارک بالای 90درصدی بذر گندم برای کشت مزارع در استان، به کارگیری دانش فنی در خصوص تغذیه گیاهی در مزارع و توسعه کشت مکانیزه، استفاده از علوم و تکنیک‌های حفظ نباتات و انتقال دانش آن به کشاورزان برای مبارزه با آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز، به کارگیری روش‌های نوین آبیاری برای افزایش راندمان آبیاری مزارع به منظور افزایش کارآیی مصرف آب و همچنین ارتقاء عملکرد گندم در مزارع آبی از 3800 کیلوگرم در هکتار فعلی به 5700 کیلوگرم در سال هدف که سال 1400 است، به دنبال کاهش سطح زیر کشت و حفظ میزان تولید است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته 32 هزار و 654 تن گندم در استان قم تولید شده است، خاطر نشان کرد: همچنین عملکرد گندم دیم هم از 900 کیلوگرم در حال حاضر به 1150 کیلوگرم در سال هدف خواهد رسید، بنابراین حتی با کاهش 40 درصدی سطح زیر کشت در طول سال‌های اجرای برنامه در سال هدف در مقایسه با سال زراعی 94- 93 تولید گندم کاهش زیادی نخواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تاکید بر اینکه گندم تولیدی استان قم از کیفیت مناسبی برخوردار است، گفت: ارقامی که در استان برای کشت ترویج و توزیع می‌شوند دارای خاصیت نانوایی مناسبی هستند.

وکیل تصریح کرد: گندم تولیدی استان با توجه به جمعیت کلانشهر قم کمتر از 15 درصد نیاز گندم استان را تامین می‌کند و مابقی از سایر نقاط کشور تامین می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjotet.uqeoozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما