سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : 38626
منبع : خبرگزاری فارس

ضرورت تشکیل اتاق فکر آستان‌های مقدس سراسر کشور

قم نيوز : قم نیوز: یکی از نکاتی که می‌تواند از سوی مسؤولان امر مورد توجه قرار گیرد تشکیل اتاق فکری به همت تولیت‌های آستان‌های مقدس موجود در سراسر کشور با محوریت اجرایی آستان قدس رضوی و محوریت فرهنگی پژوهشی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) است.
ضرورت تشکیل اتاق فکر آستان‌های مقدس سراسر کشور
به گزارش قم نیوز، چندی پیش بود که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت جدید آستان قدس رضوی با حضور در شهر مقدس قم، برای نخستین بار در مسؤولیت جدید خود، به دیدار مراجع معظم تقلید شتافت تا هم گزارشی ارائه کرد و هم رهنمودهای روشنگرانه آنان را استماع کند.

مرور این دیدارهای نشان می‌دهد که مراجع معظم تقلید در این دیدارها، این سرفصل‌ها را متذکر شده‌اند:

ضرورت خدمت به زائران و مجاوران در داخل و خارج از شهر مقدس مشهد.
ضرورت تعامل و همیاری بیشتر آستان قدس رضوی و آستان مقدس حضرت معصومه(س).
ضرورت مرکز دین بودن شهر مقدس مشهد از همه جنبه‌ها.
ضرورت افتخار دانستن خادمی امام رضا علیه السلام.
ضرورت تقویت حوزه علمیه مشهد برای تبدیل شدن به یک حوزه قدرتمند و شاخص؛ به‌ویژه با وجود استعدادهای موجود در آن دیار.
ضرورت احیای مسجد نورانی گوهرشاد به عنوان مرکز علمی تدریس مراجع و علما.
ضرورت توجه به اعزام روحانی و مبلغ به مناطق اطراف و حاشیه مشهد، به‌ویژه در مناطقی که شیعیان در کنار اهل سنت زندگی می‌کنند.
ضرورت توجه به حل معضل کمبود مسجد و روحانی در برخی نقاط شهر مشهد.
ضرورت توقف برج‌سازی‌ها در اطراف حرم مطهر رضوی.
ضرورت برنامه ریزی برای انقلابی ماندن حوزه علمیه مشهد بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب.
ضرورت آموزش حداقلی به زائران بر اساس معارف اهل بیت علیهم السلام.
ضرورت گسترش برنامه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی برای تاثیرگذاری بیشتر در جهان اسلام.
ضرورت اطلاع رسانی به مردم در زمینه فعالیت‌ها و هزینه‌های آستان قدس رضوی.

می‌توان اذعان کرد که همه این نکات مهم و سرفصل‌ها، همگی در دو نکته و سرفصل ابتدایی این مقاله، قابل خلاصه شدن است.

نکته اول که همان ضرورت خدمت به زائران و مجاوران در داخل و خارج از شهر مقدس مشهد است، نکته‌ای است که به شکل ویژه در حکم انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی توسط رهبر انقلاب هم مورد توجه قرار گرفت. حضرت آقا در آن حکم مهم، «خدمت به زائران به‌ویژه ضعفا و نیازمندان» و «خدمت به مجاوران به‌ویژه مستمندان و مستضعفان» را از مسؤولیت‌های تولیت آستان قدس رضوی بر می‌شمردند که بحمدالله با همت حجت‌الاسلام رئیسی در تاسیس معاونت امداد و مستضعفان آستان قدس رضوی همراه شد و در همین چند ماه اخیر، منشأ برکات و آثار فراوانی بوده است. این معاونت در حقیقت می‌کوشد تا ضمن شناسایی افراد محروم، امر ساماندهی و گره‌گشایی از کار آنان را ابتدا در خود شهر مشهد و اطراف آن و سپس در استان‌های مجاور رقم بزند که امیدواریم کارهای انجام شده در این زمینه از جمله «اقدام و عمل» برای نخستین زیارت و نخستین تشرف بیش از 1500 نفر از حاشیه نشینان شهر مشهد که تاکنون و به دلیل فقر و تنگدستی موفق به زیارت امام رضا علیه السلام نشده بودند، تداوم یابد و گسترده‌تر شود.

این سرفصل البته در گزارش حجت‌الاسلام رئیسی به مراجع معظم تقلید هم مورد توجه خاص بود؛ تا آنجا که طبق گزارش وی، برنامه‌ریزی برای تاسیس 12 زائرسرای ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد (شامل هشت زائرسرا در اطراف حرم رضوی و چهار زائرسرا در مسیرهای منتهی به شهر) آغاز شده است تا ان‌شاء‌الله با این اقدام جهادی، دغدغه‌های زائران کم درآمد برای اعزام و اقامت در شهر مقدس مشهد به حداقل برسد.   

و اما نکته دوم، ضرورت همیاری و تعامل بیشتر آستان قدس رضوی و آستان حضرت فاطمه معصومه است که باید گفت در صورت تحقق بیشتر این تعامل و همیاری، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد و البته بسیاری از این سرفصل‌ها و نکات مهم نیز، آسان‌تر جامه عمل خواهند پوشید.

در این راستا می‌توان پیشنهاد داد که اتاق فکری به همت تولیت‌های آستان‌های مقدس موجود در سراسر کشور با محوریت اجرایی آستان قدس رضوی و محوریت فرهنگی پژوهشی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه تشکیل شود تا ان‌شاء‌الله و بر اساس مصوبات این اتاق فکر، شاهد رشد و شتاب فعالیت‌ها و برنامه‌های این آستانهای مقدس در خدمت به زائران و مجاوران باشیم.

بدیهی است این اتاق فکر – که به حضور نخبگان حقیقی فکری و اجرایی و نه صرفا افراد صاحب پست سازمانی نیازمند است – می‌تواند زمینه را برای انتقال تجربیات آستان‌های مقدس در کارگروه‌های زیرمجموعه، تعریف و اجرای برنامه‌های مشترک بین آستان‌های مقدس و همفکری و تعامل برای رفع مشکلات موجود و تبدیل تهدیدها به فرصت را فراهم کند.

در این صورت است که می‌توان امیدوار بود تا با این تعامل چندجانبه و همیاری مبارک، نه تنها خدمت به زائران و مجاوران نیازمند و مستضعف در شهر مشهد، بلکه در همه آستانهای مقدس موجود در کشور، به عنوان کلیدواژه‌ای راهبردی و اساسی مورد توجه قرار گیرد و «اقدام و عمل» لازم در زمینه تحقق آن صورت پذیرد.

اینگونه است که هم حوزه‌های علمیه‌ای که در کنار این آستان‌های متبرک حضور دارند، تقویت می شوند و هم تاثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی آستان‌ها، رو به رشد و توسعه خواهد گذاشت، چراکه این اتاق فکر – البته به شرط آنکه بیشترین دقت در انتخاب اعضای آن به عمل آید - قطعا این توانایی را خواهد داشت که بسیاری از نقاط ضعف موجود را به سوی رسیدن به نقطه قوت سوق دهد. به طور مثال اگر طبق گزارش حجت الاسلام رئیسی به مراجع معظم تقلید، آستان قدس رضوی به توسعه مدارس علمیه در مشهد و گسترش خدمت تبلیغی به زائران و مجاوران می‌اندیشد، بدیهی است که این دو نکته به خوبی می‌تواند با همیاری نخبگان حوزه علمیه قم و البته نخبگان سایر آستان‌های مقدس کشور، به بهترین سرانجام ممکن برسد.

کوتاه سخن آنکه امید است با راه‌اندازی این اتاق فکر، گام بلندی در راستای توسعه و رشد کمی و کیفی فعالیت‌ها و برنامه‌های آستان‌های مقدس کشور برداشته شود؛ اما در عین حال باید اذعان کرد که در میان آستان‌های مقدس کشور، دو آستان رضوی و فاطمی (مشهد و قم) با داشتن بیش از 20 میلیون زائر در سال، نیازمند توجهی ویژه از سوی همه قوا و نهادهای اجرایی کشور هستند تا بتوانند بهترین و کامل‌ترین اقدام را در تکریم زائران به انجام رسانند و بر این اساس، هم توصیه‌ها و سفارشات رهبر انقلاب بیش از پیش محقق شود و هم رایحه خوش «زائرمحوری» در این آستان‌های نورانی طنین انداز شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcepp8x.jh8vwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما