چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : 3923
سال تحصیلی آینده؛

647 کلاس درس پایه ششم در قم تشکیل می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام کمیته تحول اجرایی استان قم گفت: از سال آینده پایه ششم ابتدایی به نظام آموزش و پرورش اضافه می‌شود که استان قم به منظور تشکیل پایه ششم 647 کلاس درس نیاز دارد.
647 کلاس درس پایه ششم در قم تشکیل می‌شود
به گزارش قم نیوز، مجیده ملایی پیش از ظهر امروز در شورای آموزش و پرورش شهرستان قم که در فرمانداری برگزار شد،‌ با اشاره به تدوین سند تحول آموزش و پرورش اظهار داشت: در این سند انتظار می‌رود تا خروجی آموزش و پرورش افرادی دین‌دار، مودب، حقیقت‌جو، پرسشگر، انتخاب‌گر و آزادمنش، عدالت‌مند و ظلم‌ستیز، سالم، بانشاط و قانون‌گرا و منضبط و نظم‌پذیر باشند.

وی خاطرنشان کرد: سند تحول آموزش و پرورش سبب چرخش‌های تحول آفرینی در نظام آموزش و پرورش می‌شود که می‌توان تبدیل شدن از نهادی آموزشی به نهادی فرهنگی- اجتماعی و مولد سرمایه انسانی،‌تبدیل از کنترل بیرونی و ایجاد محدودیت، به خویشتن بانی و مسئولیت‌پذیری را از جمله این تحولات دانست.

قائم مقام کمیته تحول اجرایی استان قم بیرون آمدن از انحصار انگاری در تربیت و رسیدن به مشارکت و مسوولیت پذیری را از ارکان موثر سند تحول آموزش و پرورش خواند و افزود: تبدیل از یکسان‌نگری و تولید انبوه، به پذیرش تنوع و تکثر در چارچوب نظام معیار اسلامی، تبدیل از نگاه تجزیه‌ای و تفکیکی به نگاه یکپارچه نگر و تلفیقی به هویت انسانی در تمام ابعاد و ساحت‌های تربیتی از دیگر چرخش‌های تحول آفرین در سند تحول آموزش و پرورش است.

ناکارآمدی دوره پیش دانشگاهی
ملایی با بیان اینکه نظام موجود نظامی با ساختار پنج، سه، سه، یک است، عنوان داشت: ناکارآمدی دوره پیش دانشگاهی، ضعف کارآیی دوره راهنمایی در تحقق اهداف دوره، عدم تناسب مراحل رشد و یادگیری و وی‍‍‍‍‍ژگی‌ها و شرایط سنی و روانی دانش‌آموزان از جمله آسیب‌های نظام موجود است.

وی کوتاه بودن دوره آموزش عمومی (هشت سال) و ضرورت افزایش آن به عنوان آموزش‌های اجباری و کاستی در استفاده از فرصت دوره ابتدایی را از دیگر آسیب‌های نظام موجود دانست که در سند تحول آموزش و پرورش ذکر شده است.

به گفته‌ قائم مقام کمیته تحول اجرایی استان قم در سال‌های گذشته دو بار حذف پیش‌دانشگاهی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید که در سال گذشته هم، در سند تحول راهبردی حذف آن مورد تایید قرار گرفت تا نظام آموش و پروش به صورت شش، سه، سه درآید.

اضافه شدن دو کتاب تفکر و پژوهش و کار و فناوری به پایه ششم
ملایی در ادامه این جلسه از اضافه شدن دو کتاب تفکر و پژوهش و کار و فناوری به پایه ششم خبر داد و گفت: توجه بسیاری به محتوای پایه ششم شده است و با اضافه شدن این پایه، سال تحصیلی آینده کلاس اول راهنمایی تشکیل نمی‌شود و به همین ترتیب آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی هم نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در قم به منظور هر چه بهتر انجام شدن این تحولات گفت: ستاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایجاد شده است و علاوه بر آن در تمام استان کمیته‌ تحول تشکیل شده و به صورت هفتگی جلساتی در این زمینه انجام می‌شود.

قائم مقام کمیته تحول اجرایی استان قم بیان داشت: در این مدت مدارس و ظرفیت‌‌های آنها را به منظور تشکیل پایه ششم شناسایی کرده‌ایم و در سال ۹۱-۹۲ دانش‌آموزان پایه پنجم به ششم می‌روند که تا استقرار کامل نظام ساختاری جدید هفت سال زمان نیاز است.

ملایی تصریح کرد: ۱۷ هزار و ۴۷۴ دانش‌آموز پایه پنجم ابتدایی داریم که به پایه ششم خواهند رفت و اگر تراکم کلاس‌ها را ۲۷ نفر در نظر بگیریم، ۶۴۷ کلاس درس نیاز داریم که کمیته تحول استان در حال برنامه‌ریزی و ساماندهی فضای آموزشی و نیروی انسانی است تا پایه ششم در دوره ابتدایی استقرار یابد.

وی در ارتباط با اولیاء دانش آموزان و نگرانی آنها هم گفت: نیاز است که خانواده‌ها را نیز در این مدت به کمک انجمن اولیا و مربیان توجیه کنیم و آنها را در جریان تحولاتی که انجام خواهد شد قرار دهیم.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdci.rapct1a3pbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما