پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : 3973
حاجی‌ده‌آبادی:

تغییر قانون مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: استاد دانشگاه گفت: برخی زمان‌ها به دنبال تغییر قانونی هستیم که نمی‌توانیم اجرا کنیم غافل از اینکه این امر مشکلات بیشتری را برای ما به همراه خواهد داشت.
تغییر قانون مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند
به گزارش قم نیوز، احمد حاجی ده‌آبادی پیش از ظهر امروز در پیش نشست همایش بین‌المللی فقه و قانون که در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه در انعکاس متون فقهی در قانون دقت بسیار زیادی لازم است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بسیاری از متون فقهی با نگاه فردگرایانه و از دید فقه فردی نوشته شده است اما وقتی با دید فقه حکومتی به آنها نگریسته شود مجالی برای طرح آن نیست.

وی ادامه داد: کارآمدی احکام شرعی به معنای قابلیت اجرای آنها و حل مشکلات اجتماع در پی اجرای آنها است، به این صورت که حکم فقهی به صورت جزئی از نظام حقوقی در قالب قانون عرضه می‌شود و با مجموعه اجزای تشکیل‌دهنده جامعه در ارتباط قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کارآمدی احکام شرعی معنای گسترده‌تر از استفاده از احکام ثانویه دارد، خاطرنشان کرد: وقتی حکمی ثانوی مدت ‌زمان مدیدی اجرا شود و باید پرسید که آیا این حکم در واقع حکم اولیه نبوده که به اشتباه حکم ثانوی فرض شده است و آیا نباید در مبانی آن تجدید نظر کرد.

وی با بیان اینکه قوانین موضوعه بر دو قسم هستند، عنوان کرد: قسم اول آن دسته از قوانینی هستند که منبع فقهی مثل آیه یا روایات ندارند از قبیل تعزیرات که این دسته ماهیتی تبعی ندارند و در تفسیر آنها الزامی به مراجعه به منابع فقهی نیست.

حاجی‌ده‌آبادی اضافه کرد: قسم دوم قوانینی هستند که منبع مستقیم فقهی دارند و تفسیر این قوانین تا جایی اعتبار دارد که مخالف مبانی آنها نباشد.

وی با بیان اینکه تفاوت‌هایی که بین فقه و قانون وجود دارد سبب می‌شود که قانون‌گذاری بر اساس فقه با ظرافت بسیار خاصی صورت گیرد، بیان کرد: ماهیت قانون الزام‌آور بودن است و هدف حقوق ایجاد عدالت و نظم است ولی در فقه اینگونه نیست و هدف اصلی آن بحث اصلاح انسان‌ها است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حقوق مرز میان اشخاص جغرافیایی است ولی در فقه مرز میان اشخاص کفر و ایمان است، تصریح کرد: در برخی زمان‌ها تغییر قانونی که بر اساس فقه بنا نهاده شده، بسیار مشکل است به عنوان مثال قانون ما بدحجابی را جرم تشخیص داده و برای آن مجازات تعیین کرده است ولی این قانون در کشور اجرا نمی‌شود.

وی گفت: اگر قانون تصویب شده است، باید اجرا شود و اگر اجرا نشود هزاران پرسش در این باره مطرح می‌شود و اگر نتوانیم اجرا کنیم و بخواهیم آن را تغییر دهیم با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.50s2yt0nsa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما