شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 40194
منبع : خبرگزاری مهر
آسمان خردلی مهمان دائم مردم قم است؛

خواب سنگین مسئولان قم در مقابله با پدیده ریزگردها

قم نيوز : قم نیوز: درحالی سرفه‌های مکرر امان مردم قم را گرفته که بسیاری از طرح‌ها در زمینه مقابله با پدیده ریزگرد ناتمام باقی مانده است.
خواب سنگین مسئولان قم در مقابله با پدیده ریزگردها
به گزارش قم نیوز، شهر قم از ابتدای سال بیش از ۵۰ روز گرد و غبار را تجربه کرده است. این درحالی است که روزهای گذشته، قم لقب یکی از آلوده‌ترین شهر کشور را دریافت کرد.

اداره‌کل محیط زیست استان قم متوسط ذرات معلق در هوا را ۱۱۰ میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرده و وضعیت هوا برای عموم مردم هم ناسالم است.

سختی زندگی در جولان ریزگردها مردم را کلافه کرده و از طرفی اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود هیچ تناسبی با اهمیت و سرعت تشدید بحران ندارد.

حسن بختیاری، ‌ نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از کم‌کاری‌ها در زمینه مدیریت ریزگردها در قم اظهار داشت: اگر نگاهی به وضعیت قم در سال‌های گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم بحران ریزگردها هر روز تشدید شده و عمق بیشتری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مردم قم در سال تقریبا ۶۰ روز شاهد گرد و غبار هستند، گفت: شاید ۱۰ سال پیش کسی در قم باور نمی‌کرد این مشکل تا این حد کیفیت زندگی مردم را به مخاطره بیندازد.

عدم مدیریت بحران ریزگردها

رئیس شورای اسلامی استان قم با اشاره به این‌که مدیریت درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، گفت: بخشی از این مشکل به تغییر اقلیم و کاهش بارندگی مربوط می‌شود که نمی‌توانیم در آن زمینه کاری انجام دهیم اما بخش دیگر به مدیریت منابع آبی و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی ارتباط دارد که مسئولان استان در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه این ریزگردها عمدتا منشأ درون استانی دارند، گفت: عده‌ای با فرافکنی مسئله ریزگردها را به کشورهای همسایه ارتباط می‌دهند در حالی که استان‌های غربی کشور در این زمینه از کشورهای همسایه منشأ می‌گیرند و قم تحت تأثیر وضعیت بیابان‌های داخل استان و استان‌های مجاور است.

بختیاری با اشاره به عدم اختصاص حقابه‌های دشت‌های قم، اظهار داشت: کانون‌های ریزگرد در غرب و شرق قم مستقر هستند و مطالعات مشکلات این قسمت‌ها را مشخص کرده‌اند. 

وی کاشت گونه‌های مقاوم به شوری و مالچ پاشی را از روش‌های مقابله با بیابان‌زایی دانست و گفت: این طرح‌ها باید با جدیت بیشتری از سوی مدیریت استان پیگیری شود.

خطر ایجاد ریزگردها نمکین

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با اشاره به غلبه خشکسالی در دشت مسیله قم عنوان کرد: این موضوع خطر ایجاد ریزگردهای نمکین را تشدید می‌کند که آسیب‌هایی دو چندان دارد.

کاشت گونه‌های مقاوم به شوری و مالچ پاشی از روش‌های مقابله با بیابان‌زایی در قم است

به عقیده بختیاری، دستگاه‌های متولی باید برای ایجاد کمربند سبز، انتقال آب از حوضه‌های دیگر به دشت‌های قم برای تأمین حقابه‌ها، استفاده از پساب برای حل مشکلات سفره‌های زیرزمینی و گسترش طرح‌های بیابان‌زایی، برنامه‌های فوق العاده‌ای برای خود در نظر بگیرند و هر چه سریع‌تر به وظایف خود عمل کنند.

در همین حال مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از تلاش شهرداری برای گسترش کمربند سبز در شهر قم خبر داد.

در گذشته مطرح می‌شد که شهرداری قم انگیزه کافی برای ایجاد کمربند سبز اطراف شهر ندارد اما پیام جوادیان می‌گوید مدیریت جدید شهرداری این کار را یکی از اولویت‌های خود می‌داند.

احداث ۶ هزار هکتار کمربند سبز

 با بیان اینکه باید یک رینگ حفاظتی حداقل به عرض ۲۰۰ متر مربع اطراف شهر قم از درختان ایجاد کنیم تا ریزگردها وقتی می‌خواهند وارد شهر شوند به این درختان برخورد کرده و سقوط کنند ابراز داشت: برخی می‌گویند ریزگردها به فضای سبز ربطی ندارد درحالی که درختان  می‌توانند به عنوان یک مانع برای ورود ریزگردها عمل کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اینکه در شهر قم حدود هزار و ۴۵۰ هکتار فضای سبز جنگلی به صورت کمربند سبز وجود دارد، گفت: بر اساس برآوردی که انجام دادیم به عددی حدود ۶ هزار هکتار فضای سبزی رسیدیم که می‌توانیم در اطراف شهر ایجاد کنیم.

وی با اشاره به نامه نگاری برای در اختیار گرفتن عرصه‌های ملی برای درختکاری اطراف شهر قم عنوان داشت: به مدیرکل راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم که هر چه زمین راه و شهرسازی به ما بدهید٬ ما سبزش می‌کنیم. ایشان هم اعلام آمادگی کرد که این عرصه‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهد و اداره‌کل منابع طبیعی هم این همکاری را با ما دارد.

آبیاری یونجه به جای درخت

جوادیان به تلاش برای تأمین پساب برای آبیاری کمربند سبز قم اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت‌های منابع آبی توسعه فضای سبز در قم باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد چرا که به ازای هر هکتار فضای سبزی که کاشته می‌شود، ممکن است یک هکتار فضای سبز موجود خشک شود.

کمربند سبز شهر قم وضعیت خوبی از لحاظ آبیاری ندارد و درختان موجود هم در معرض خشک شدن قرار دارند

وی با گلایه‌ از عدم توجه به تأمین منابع آبی برای گسترش کمربند سبز شهر قم، افزود: گاهی دیده می‌شود که متولیان امر حاضر هستند آب را به کشاورز بدهند تا یونجه بکارد اما برای گسترش کمربند سبز که مانع نفوذ ریزگردها به قم می‌شود، تلاشی نمی‌کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، کمربند سبز شهر قم در حال حاضر وضعیت خوبی از لحاظ آبیاری ندارد و درختان موجود هم در معرض خشک شدن قرار دارند.

عدم اختصاص بودجه‌های ملی

در همین حال مدیرکل منابع طبیعی استان قم از نبود بودجه‌های ملی برای مقابله با پدیده ریزگردها در قم انتقاد می کند.

محمد تقی سجادی می‌گوید استان پیگیری‌هایی برای اختصاص بودجه‌های ملی در زمینه مقابله با پدیده ریزگرد در قم داشته اما این بودجه‌ها اختصاص نیافته است.

به گفته وی با ارقامی که در حال حاضر برای بیابان‌زدایی در قم پرداخت می‌شود در سال فقط ۲۰۰ هکتار را می‌توان بیابان‌زدایی کرد درحالیکه قم ۱۰۵ هکتار بیابان دارد.

۴۲ درصد از مساحت استان قم را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند که خشکسالی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی موجب شده هر سال به این درصد اضافه شود.

استان قم در انتهای حوضه آبریز دریاچه نمک قرار دارد و احداث سدهای متعدد در بالادست و عدم اختصاص حقابه‌های زیست محیطی هر روز مشکلات وسیع‌تری در زمینه بیابان‌زایی و ایجاد ریزگرد در قم به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchkznk.23nvwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما