يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 41563
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله حسینی بوشهری:

دانش‌پژوهان قدردان تخصصی شدن علوم حوزوی باشند

قم نيوز : قم نیوز: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دانش‌پژوهان باید قدردان تخصصی شدن علوم حوزوی و توسعه این رشته‌های تخصصی باشند و به آموزش مراکز حوزوی اکتفا نکنند.
دانش‌پژوهان قدردان تخصصی شدن علوم حوزوی باشند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزش عالی حوزوی اسراء که در سالن اجتماعات دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی برگزار شد، با تاکید بر اینکه قرآن کریم آموزه‌های بسیاری را در اختیار انسان قرار می‌دهد، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم معانی مختلف نهفته است به همین علت نباید به یک تفسیر واحد از این کتاب الهی اکتفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم برای هر دوره‌ای آموزه‌های جدیدی را ارائه می‌دهد، اضافه کرد: بر اساس روایات ائمه اطهار(ع) قرآن کریم زنده بوده و همانند دیگر اجزای جهان هستی برای تمام نسل‌های بشریت قابل استفاده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری از تدریس بیش از 28 رشته تخصصی در حوزه‌های علمیه یاد کرد و گفت: فقه و اصول در حوزه‌های علمیه جایگاه والایی دارد اما اکنون با وجود این رشته دیگر رشته‌ها از جمله کلام و تفسیر نیز به جایگاه‌های مشخصی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه رسیدن به آموزه‌های دقیق تفسیر فقط با مطالعه شدنی نیست، تصریح کرد: سفارش‌های مختلفی نسبت به فهم و تدبیر در قرآن کریم مطرح شده است که مؤمنان باید نسبت به این سفارش‌ها اهتمام جدی داشته باشند.

آیت‌الله حسینی بوشهری بر ضرورت شناخت صحیح منبع اصلی آموزه‌های دینی تأکید کرد و ادامه داد: باید به قرآن به عنوان یک منبع نگاه داشته و برای رسیدن به عمق آموزه‌های علمی و عملی قرآن مراحل مختلف تقوا و ایمان را سپری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه روشن‌بودن قرآن نشان از مبین‌بودن در مقابل تاریکی و جهل است، عنوان کرد: آموزه‌های این کتاب ژرف و عمیق بوده و با توجه به اینکه اقتضای گران‌بها بودن قرآن تفسیرپذیری آن است به راحتی در اختیار همه اقشار قرار ندارد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه تخصصی شدن علوم دسترسی علما به ابعاد مختلف علوم را محدود کرده است، مطرح کرد: دانش‌پژوهان باید قدردان تخصصی شدن علوم حوزوی و توسعه این رشته‌های تخصصی باشند و به آموزش مراکز حوزوی اکتفا نکنند؛ نزدیک به 200 الی 300 نفر در حال تدریس تفسیر در حوزه‌های علمیه هستند اما این رشته نیازمند عمق ژرفایی بسیار است.

وی بر لزوم انعکاس آموزه‌های دینی به خارج از مرزها تاکید و خاطرنشان کرد: تفسیر خدمت بزرگی در عصر کنونی است که توسعه آموزه‌های دینی در حوزه‌های مختلف به دنبال دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcipwa5.t1azq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما