کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حدود ۱۰ درصد ساخت و سازها در قم پروانه ندارند

پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم , 1 مهر 1395 ساعت 11:00

قم نیوز: سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم گفت: حدود ۱۰ درصد ساخت و سازهايي كه در شهر قم صورت مي‌گيرد، بدون پروانه ساختماني است.


به گزارش قم نیوز، غلامرضا جانقربان با اشاره به تصويب سومين طرح جامع شهر قم در سال ۸۸ اظهار داشت: بر اساس اين مصوبه، طرح تفصيلي تدوين و ابلاغ شده است.

به گفته اين مدير شهرداري، ظرفيت طرح تفصيلي شهر قم بر اساس جمعيت فعلي و افق جمعيتي ۱۰ سال آينده شهر قم تدوين شده و نهايت درخواست‌هاي شهروندان در زمينه تراكم در ساخت و ساز در نظر گرفته شده است. از آنجا كه قم يك شهر مذهبي است طرح تفصيلي در شهر قم تفاوتهايي با طرحهاي ديگر هم دارد.

جانقربان گفت: در اين طرح بافت تاريخي و عناصر ارزشمندي كه در شهر وجود دارد در نظر گرفته شده و بيش از هزار هكتار بافت فرسوده اطراف حرم نيز مورد توجه قرار گرفته است.

 سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم شكل طرح تفصيلي شهر قم را كاسه‌اي توصيف مي‌كند. يعني ساختمان‌ها هر چه از حرم دورتر باشند، امكان داشتن مجوز ارتفاع بيشتري دارند.

وي گفت: همچنين در طرح تفصيلي شهر قم بر اساس ميزان جمعيت، بارگذاري كاربري‌ها صورت گرفته و سطح اشغال حداكثر ۶۰ درصد براي پهنه‌هاي ويلايي و آپارتماني در نظر گرفته شده است.

به گفته جانقربان، طبق طرح تفصيلي شهر قم، ۴۰ درصد از زمين در ساخت و سازها بايد براي فضاي باز و فضاي سبز خانگي اختصاص يابد تا بتواند آسايش خانواده، فرصت بازي كودكان و تفريح اعضاي خانواده كنار هم را به وجود بياورد.

وي با اذعان به رعايت نشدن اين الزامات در شهر قم افزود: از زماني كه ساخت و ساز به عنوان يك مقوله اقتصادي در جامعه مطرح و بساز و بفروش بودن شغل شد، ساخت مسكن به تجارت تبديل شده و ضوابط ساخت و ساز قرباني سود بيشتر اين تجارت شد.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم تصريح كرد: امروزه مطامع اقتصادي و تلاش براي به دست آوردن سود بيشتر مانع از اين مي‌شود كه به نيازهاي اساسي خانواده در ساخت و ساز توجه شود.

وي افزود: بساز و بفروشها و سوداگران مسكن جز به ارزش افزوده مسكن فكر نمي‌كنند و در اين ميان بسياري از اصول معماري و شهرسازي قرباني مي‌شود چرا كه در چنين تفكري كيفيت زندگي، سيما و منظر شهر و آسايش رواني خانواده اهميتي ندارد.

جانقربان گفت: موضوع افزايش سطح اشغال در ساخت و ساز و طبقات اضافه‌اي كه ساخته مي‌شود، در چند سال گذشته به وجود آمده و پيش از آن مشكل اساسي در زمينه ساخت و ساز، ساختمانهاي بدون پروانه بودند.

به گفته  سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم، تا ۱۵ سال پيش ساختمانهاي بدون پروانه بخش اعظم تخلفات شهري را تشكيل مي‌داد كه بيشتر هم در حاشيه شهر و محلات مهاجرنشين اتفاق مي‌افتاد كه كيفيت ساخت و ساز و محيط‌هاي شهري را پايين برده بود. در اينگونه ساخت و سازها مشكلات فراواني به دليل استفاده نكردن از اصول مهندسي و عدم استفاده از مصالح مناسب، وجود دارد.

وي اظهار كرد: اين نوع تخلفات در دهه ۶۰ و ۷۰ بيشتر اتفاق افتاده و در دهه‌هاي ۸۰ و ۹۰ تنها ۱۰ درصد ساخت و سازها بدون پروانه صورت مي‌گيرد و آن هم در محلات كم برخوردار به دليل عدم آگاهي صورت مي‌گيرد.

جانقربان گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد تخلفاتي كه به كميسيونهاي ماده ۱۰۰ ارجاع مي‌شوند، مربوط به افزايش سطح طبقات و سطح اشغال ساختمان‌ها است.

وي افزود: براي جلوگيري از تخلفات ساختماني در مناطق هشتگانه شهر قم، ۲۵ اكيپ كنترل ساخت و ساز شكل گرفت كه ۶۰ نيرو در اين رابطه فعاليت مي‌كنند.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم با اشاره به اينكه فعاليت‌هاي اين نيروها در راستاي نظارت بر اجراي ضوابط در ساخت و ساز است و مسائل فني به وسيله نظام مهندسي ساختمان كنترل مي‌شود گفت: اداره كل كنترل ساخت و ساز كه از نظر فني و ضوابط بر ساخت و سازها نظارت دارد در معاونت شهرسازي شكل گرفته و اجراي احكام هم در مناطق هشت گانه فعال است كه بر اجراي آراي كميسيون ماده صد كنترل و نظارت دارند.

انتهای پیام/135


کد مطلب: 42011

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/42011/حدود-۱۰-درصد-ساخت-سازها-قم-پروانه-ندارند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir