پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 42011
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

حدود ۱۰ درصد ساخت و سازها در قم پروانه ندارند

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم گفت: حدود ۱۰ درصد ساخت و سازهايي كه در شهر قم صورت مي‌گيرد، بدون پروانه ساختماني است.
حدود ۱۰ درصد ساخت و سازها در قم پروانه ندارند
به گزارش قم نیوز، غلامرضا جانقربان با اشاره به تصويب سومين طرح جامع شهر قم در سال ۸۸ اظهار داشت: بر اساس اين مصوبه، طرح تفصيلي تدوين و ابلاغ شده است.

به گفته اين مدير شهرداري، ظرفيت طرح تفصيلي شهر قم بر اساس جمعيت فعلي و افق جمعيتي ۱۰ سال آينده شهر قم تدوين شده و نهايت درخواست‌هاي شهروندان در زمينه تراكم در ساخت و ساز در نظر گرفته شده است. از آنجا كه قم يك شهر مذهبي است طرح تفصيلي در شهر قم تفاوتهايي با طرحهاي ديگر هم دارد.

جانقربان گفت: در اين طرح بافت تاريخي و عناصر ارزشمندي كه در شهر وجود دارد در نظر گرفته شده و بيش از هزار هكتار بافت فرسوده اطراف حرم نيز مورد توجه قرار گرفته است.

 سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم شكل طرح تفصيلي شهر قم را كاسه‌اي توصيف مي‌كند. يعني ساختمان‌ها هر چه از حرم دورتر باشند، امكان داشتن مجوز ارتفاع بيشتري دارند.

وي گفت: همچنين در طرح تفصيلي شهر قم بر اساس ميزان جمعيت، بارگذاري كاربري‌ها صورت گرفته و سطح اشغال حداكثر ۶۰ درصد براي پهنه‌هاي ويلايي و آپارتماني در نظر گرفته شده است.

به گفته جانقربان، طبق طرح تفصيلي شهر قم، ۴۰ درصد از زمين در ساخت و سازها بايد براي فضاي باز و فضاي سبز خانگي اختصاص يابد تا بتواند آسايش خانواده، فرصت بازي كودكان و تفريح اعضاي خانواده كنار هم را به وجود بياورد.

وي با اذعان به رعايت نشدن اين الزامات در شهر قم افزود: از زماني كه ساخت و ساز به عنوان يك مقوله اقتصادي در جامعه مطرح و بساز و بفروش بودن شغل شد، ساخت مسكن به تجارت تبديل شده و ضوابط ساخت و ساز قرباني سود بيشتر اين تجارت شد.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم تصريح كرد: امروزه مطامع اقتصادي و تلاش براي به دست آوردن سود بيشتر مانع از اين مي‌شود كه به نيازهاي اساسي خانواده در ساخت و ساز توجه شود.

وي افزود: بساز و بفروشها و سوداگران مسكن جز به ارزش افزوده مسكن فكر نمي‌كنند و در اين ميان بسياري از اصول معماري و شهرسازي قرباني مي‌شود چرا كه در چنين تفكري كيفيت زندگي، سيما و منظر شهر و آسايش رواني خانواده اهميتي ندارد.

جانقربان گفت: موضوع افزايش سطح اشغال در ساخت و ساز و طبقات اضافه‌اي كه ساخته مي‌شود، در چند سال گذشته به وجود آمده و پيش از آن مشكل اساسي در زمينه ساخت و ساز، ساختمانهاي بدون پروانه بودند.

به گفته  سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم، تا ۱۵ سال پيش ساختمانهاي بدون پروانه بخش اعظم تخلفات شهري را تشكيل مي‌داد كه بيشتر هم در حاشيه شهر و محلات مهاجرنشين اتفاق مي‌افتاد كه كيفيت ساخت و ساز و محيط‌هاي شهري را پايين برده بود. در اينگونه ساخت و سازها مشكلات فراواني به دليل استفاده نكردن از اصول مهندسي و عدم استفاده از مصالح مناسب، وجود دارد.

وي اظهار كرد: اين نوع تخلفات در دهه ۶۰ و ۷۰ بيشتر اتفاق افتاده و در دهه‌هاي ۸۰ و ۹۰ تنها ۱۰ درصد ساخت و سازها بدون پروانه صورت مي‌گيرد و آن هم در محلات كم برخوردار به دليل عدم آگاهي صورت مي‌گيرد.

جانقربان گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد تخلفاتي كه به كميسيونهاي ماده ۱۰۰ ارجاع مي‌شوند، مربوط به افزايش سطح طبقات و سطح اشغال ساختمان‌ها است.

وي افزود: براي جلوگيري از تخلفات ساختماني در مناطق هشتگانه شهر قم، ۲۵ اكيپ كنترل ساخت و ساز شكل گرفت كه ۶۰ نيرو در اين رابطه فعاليت مي‌كنند.

سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم با اشاره به اينكه فعاليت‌هاي اين نيروها در راستاي نظارت بر اجراي ضوابط در ساخت و ساز است و مسائل فني به وسيله نظام مهندسي ساختمان كنترل مي‌شود گفت: اداره كل كنترل ساخت و ساز كه از نظر فني و ضوابط بر ساخت و سازها نظارت دارد در معاونت شهرسازي شكل گرفته و اجراي احكام هم در مناطق هشت گانه فعال است كه بر اجراي آراي كميسيون ماده صد كنترل و نظارت دارند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchzvnk.23nizdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما