قم نيوز : قم نگار: ساخت‌وسازهای خودسرانه و بدون مجوز از جمله معضلاتی بوده که گریبانگیر زندگی شهرنشینی است که در نهایت گرفتار قانون شده و باید تاوان دریافت نکردن مجوز را بدهد.
وقتی تیشه قانون ریشه ساخت‌وسازهای بدون مجوز را هدف می‌گیرد / تخریب؛ نوشداروی ساخت‌وسازهای بدون مجوز
به گزارش قم نگار، تنها در فکر ساخت و ساز است، برایش تفاوتی نمی‌کند در زمینی در یکی از خیابان‌های بالای شهر یا خانه ‌قدیمی یا کلنگی باشد، می‌خواهد آن را خراب کند، دوباره آن را بسازد، به این کار ندارد که مجوز دارد یا خیر، به قول خودش می‌سازد و پولش را می‌گیرد و از این کاغذ‌بازی‌ها خوشش نمی‌آید.

وی این بار تصمیم می‌گیرد، طبقه بالای خانه خود را بسازد تا خانواده‌اش راحت بوده و فضای بیشتری برای زندگی داشته باشند و اگر نیازی به طبقه اضافی نباشد، آن را اجاره دهد ولی باز بدون مجوز، غافل از اینکه احداث ساختمان بدون مجوز سبب می‌شود بناهایی ناایمن احداث شود، البته از عواقب این اقدام در کمیسیون ماده ۱۰۰ غافل است.

براساس ماده ۱۰۰ شهرداری همه مالکان پیش از احداث بنا در محدوده شهر باید برای دریافت پروانه و مجوزهای لازم اقدام کنند و به همین منظور کمیسیونی نیز در شهرداری تشکیل شده است.

شهرداری مجاز به جلوگیری از احداث ساختمان‌ در زمین‌های محصور یا غیرمحصور در صورت نداشتن پروانه یا برخلاف ماده ۱۰۰ شهرداری است.

به گفته مدیر کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اجرای احکام شهرداری قم کسانی که قصد احداث بنا دارند، پیش از آغاز ساخت‌وساز برای دریافت پروانه و مجوزهای لازم باید به شهرداری مراجعه کنند و براساس اینکه خانه ویلایی یا آپارتمانی باشد، تعیین مساحت بنا و کاربری‌های دیگر ساختمان صورت می‌گیرد.

محمدتقی شیروانی خاطرنشان می‌کند: افراد تنها در صورت دریافت مجوز مجاز به ساخت‌وساز هستند و در صورتی که کارشناسان تشخیص دهند، مازاد بر پروانه اقدام به ساخت شده، گزارش آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ ابلاغ می‌شود تا براساس قانون اقدام شود و مغایرت‌های آن تعیین می‌شود.

۶ کمیسیون ماده ۱۰۰ در شهرداری فعال است که نمایندگانی از دادگستری، وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰۰ در آنها حضور دارند.

*طرح ۲۵۰ پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ به صورت هفتگی

مدیر کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اجرای احکام شهرداری قم با بیان اینکه ۲۵۰ پرونده به صورت هفتگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می‌شود، می‌گوید: در این کمیسیون پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس اعلام رای و نظر ناظر و ابلاغ به منطقه اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: قوانین و مقررات شهرسازی در پروانه‌ها تعیین می‌شود و مالکان باید براساس این قوانین و مقررات به احداث بنا بپردازند.

با توجه به زلزله‌خیز بودن و وقوع بلاهای طبیعی باید در احداث بناها بحث نظارت‌ها به طور دقیق در نظر گرفته شود و احداث بنا براساس نظر مهندسان ناظر صورت گیرد.

به گفته شیروانی، استحکام بنا از جمله مواردی است که در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود تا در هنگام حوادثی مانند سیل، زلزله و ... شاهد خراب شدن ساختمان‌ها نباشیم، بنابراین وجود مهندسان در حوزه ساختمان‌سازی امری ضروری است.

*سختی دریافت پروانه بهانه مالکان


سختی دریافت مجوز از جمله مواردی است که مالکانی که بدون دریافت پروانه اقدام به ساخت بنا کرده، مطرح می‌کنند و طولانی بودن مسیر دریافت مجوز را بهانه‌ای برای اقدام نکردن جهت دریافت پروانه عنوان می‌کنند.

شیروانی در زمینه زمان صدور پروانه می‌‌گوید: تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که روند صدور پروانه به حداقل برسد، ولی زمانی که برای صدور پروانه صرف می‌شود، بخشی مربوط به شهرداری و بخشی مربوط به نظام مهندسی است.

وی تصریح می‌کند: اگر پروسه صدور پروانه تنها به شهرداری مربوط بود، می‌توانستیم زمان موجود برای صدور پروانه را به حداقل برسانیم، البته شهرداری تلاش می‌کند زمان صدور مجوز را کاهش دهد تا مشکلات مردم در این زمینه حل شود.

*طبقه مازاد در ساخت‌وسازها


برخی افراد بدون دریافت پروانه اقدام به افزایش طبقه‌های ساختمانی می‌کنند که پس از پایان ساخت‌وساز این امر عوارض و تبعاتی برای افراد به همراه دارد.

مدیر کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اجرای احکام شهرداری قم با بیان اینکه افزایش طبقه بدون دریافت پروانه از اواخر سال گذشته کاهش پیدا کرده است، ادامه می‌دهد: صدور حکم تخریب در کمیسیون ماده ۱۰۰ در زمینه طبقه مازاد بدون دریافت پروانه سبب انصراف برخی سازندگان ساختمانی از ساخت‌وسازهای بدون پروانه شد.

در صورت اطلاع از مکان‌هایی که به صورت غیرمجاز اقدام به ساخت و ساز می‌کنند به وسیله گشت‌ها یا تماس تلفنی همسایگان در صورت ورود به ساختمان از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌شود.

برخی اوقات مشاهده می‌شود افراد ساکن در مناطق به صورت خودسرانه طبقه مازاد را احداث می‌کنند که البته براساس ضوابط شهرسازی باید پنجره‌های این طبقه‌ها در ارتفاعی قرار گیرد که مزاحمتی برای ساختمان‌های مجاور یا مقابل ایجاد نکند که در صورت عدم دریافت پروانه تخریب بنا صورت می‌گیرد.

ساخت‌وسازهایی که بدون پروانه صورت می‌گیرد قصه طولانی است که مشکلات و آسیب‌های فراوانی را برای افراد به همراه دارد، به عنوان مثال اینگونه ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل آسیب‌پذیر هستند و امنیت لازم را ندارند.

هر فردی دستی در ساخت‌وساز دارد باید همواره به یاد داشته باشد که ساخت‌وساز در حریم و محدوده شهر باید براساس اخذ پروانه از شهرداری صورت گیرد و اگر بدون اخذ پروانه ساخت‌وساز صورت گیرد، شهرداری می‌تواند براساس وظیفه خود از ساخت‌وساز جلوگیری کند.

در این وادی برخی افراد بدون اطلاع و برخی افراد به صورت مغرضانه بدون دریافت پروانه اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، ولی غافل هستند که تیشه قانون در کمین ساختمان آنها است.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcjihet.uqev8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما