دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : 36389
رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم:

معماری اسلامی تنها به یک شعار تبدیل شده است

قم نيوز : قم نگار: رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه معماری اسلامی در شهرهای ما فقط یک شعار است، گفت: پرداختن به معماری اسلامی چیزی جز پرداختن به کیفیت خانه‌ها نیست.
معماری اسلامی تنها به یک شعار تبدیل شده است
به گزارش قم نگار، مصطفی سعادت طلب شامگاه یکشنبه در جلسه یکصد و شصت و پنجم شورای اسلامی شهر قم در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه بیشتر مجموعه‌ها نسبت به امور دیر بازده و زیربنایی کم توجه هستند، ابراز داشت: با توجه به اینکه معمولاً در امور زیربنایی و پایدار تصمیم‌گیری‌ها بسیار مشکل است مدیریت شهرها معمولاً به سوی تصمیمات زود بازده می‌روند اما هنر این است که تصمیماتی بگیریم که آیندگان سودش را ببرند.

به عقیده وی اگر بتوانیم به این سمت برویم که تصمیماتی بگیریم که مردم کمتر دیده و کمتر از ما تشکر کنند، می‌توانیم بگوییم برای آیندگان قدم‌های مفیدی برداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در شهرمان و کشورمان داریم فاصله بین حرف و عمل است ادامه داد: یکی از نشانه‌های این موضوع مربوط به دانشگاه‌ها است چرا که بین دانشگاه‌ها و امور کاربردی و روزمره مردم فاصله بسیاری است.

وی اضافه کرد: بنا بر اقرار وزیر علوم دانشگاه ما عمدتاً به علوم محض می بردازند درحالی که باید دانشگاه‌ها را به سوی علوم کاربردی‌تر برد.

سعادت طلب با اشاره به اینکه مشکل دیگر کشور ما در بازار سرمایه نهفته است، گفت: سرمایه هر روز و هر سال و هر دوره جایی تجمع می‌کند و آن فضا را به هم می‌زند. باید سرمایه را مدیریت کرد تا به صورت متوازن اختصاص یافته و به سمت تولید برود.

وی در توضیح طرح تفصیلی شهر قم ادامه داد: شهر دو قسمت دارد یکی کاربری مسکونی و دیگر بقیه کاربری‌ها مانند درمانی، آموزشی، ورزشی و ....

عدم افزایش جمعیت شهر

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم معتقد است برای شهرها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد جمعیتی برای آن در نظر گرفته شده است. اگر آن ظرفیت را ناآگانه افزایش دهیم، آیندگان ضرر می‌کنند.

وی توسعه نا متوازن مسکن را امری خطا دانست و ابراز داشت: حدوداً دو سوم زمان زندگی مردم در مسکن به سر می‌برد بنابراین مسکن در زندگی مردم نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسکن در شهرهای ما به سمت این رفته که به یک کالای تجاری تبدیل شده، افزود: در این شرایط کسانی که فقط به دنبال سود هستند و اصلاً نمی‌خواهند از مسکنی که می‌سازند استفاده کنند، در کیفیت مسکن اثرگذار می‌شوند.

نابود شدن حیاط در ساخت و سازها

سعادت طلب با بیان اینکه این افراد سودشان در زیربنا است و در نتیجه حمله می‌کنند به حیاط گفت: ما داریم حیاط‌ها را از دست می‌دهیم و اگر حیاطی هم داشته باشیم امکان گل‌کاری و درختکاری ندارد.

وی گفت: فضای سبز داخل خانه‌ها از فضای سبز بیرون شهر بسیار مؤثرتر است. اگر در شهر ما همه چیز ایده آل باشد، یک و نیم برابر فضای سبز شهری حیاط‌ها است که امکان درختکاری دارد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: وقتی به بهانه پارکینگ زیر حیاط را خالی می‌کنیم فضای سبز را از بین می‌بریم.

وی گفت: اگر این حیاط را از دست بدهیم صدمه بسیار بزرگی به شهر وارد شده چراکه این فضای سبز کاراتر، اثرگذارتر و پرفایده‌تر است و بیشتر می‌تواند احساس تعلق در شهروندان ایجاد کند.

سعادت طلب اضافه کرد: معماری اسلامی در حال حاضر در شهرهای ما یک شعار است و عملی کردن آن چیزی جز این نیست که به کیفیت خانه بپردازیم.

وی گفت: ما طوری عمل کردیم که سرمایه‌گذاران ساختمان‌سازی عمدتاً به سراغ مسکن می‌روند. در حالی که می‌توانند به سمت هتل‌سازی فضاهای خدماتی و تجاری بروند و با این کار بازار ساخت و ساز جایگاه مناسب‌تری پیدا کرده و مردم به حقوق اصلی خود می‌رسند.

تلاش برای حداقل‌ها

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مخالفت برخی اعضای شورا با سخنانش اضافه کرد: این اشتباه بزرگی است که فکر کنید این حرف‌ها ایده آلیستی است. اینها حداقل‌ها است و در شرایط کنونی اصلاً به ایده آل ها نمی‌شود فکر کرد.

وی معتقد است شورای شهر با حذف کردن تخفیف جرایم کمیسیون ماده صد سهم خود را در کاهش تخلفات در شهر انجام داده وحالا نوبت شهرداری است که در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

سعادت‌طلب با بیان اینکه شهرداری برای موضوع تخلفات ساختمانی باید برنامه داشته باشد، گفت: باید نظم و نسخی به اقدامات کمیسیون ماده صد داد.

وی افزود: شورای چهارم در مرحله خوبی قرار دارد چرا که تصمیمات کلیدی گرفته و اگر این رویه را ادامه دهیم می‌توانیم در پیشگاه آیندگان سربلند باشیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdci3pap.t1aqv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما