دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب : 36413
مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم:

شهر الکترونیک لازمه شهر هوشمند است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: قبل از رسیدن به شهر هوشمند باید به شهر الکترونیک برسیم که در آن ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می‌شوند.
شهر الکترونیک لازمه شهر هوشمند است
به گزارش قم نیوز، علی ملک لی عصر دوشنبه در نخستین پیش نشست کنفرانس ملی شهر هوشمند که در تالار مرحوم قربان‌نیا دانشگاه مفید قم و با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد، اظهار داشت: جمعیت انسانی زمین از مرز ۷ میلیارد نفر گذشت و این در حالی است که برای اولین بار در تاریخ ۵۰ درصد جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

وی ضمن بیان اهمیت یافتن شهر‌ها، گفت: انتظار می‌رود تا پیش از سال ۲۰۲۵ میزان شهر نشینی تا ۶۰ درصد افزایش یابد.

مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم، شهر هوشمند را موجودی زنده با قدرت تصمیم‌گیری و تکامل تعریف کرد و افزود: تا اکنون مدیران، شهر را مدیریت و تکامل می‌دادند اما از این به بعد خود شهر‌ها باید تصمیم‌گیری کنند و تکامل یابند.

وی تصریح کرد: قبل از رسیدن به شهر هوشمند باید به شهر الکترونیک برسیم که در آن ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می‌شوند و در چنین شهری علاوه بر اینکه شهروندان در شهر مجازی و در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها الکترونیک حرکت می‌کنند قدرت دریافت خدمات جاری خود را همچون خرید‌های روزمره را از طریق شبکه انجام دهند.

ملک لی ادامه داد: یک شهر زمانی هوشمند است که سرمایه‌گذاری بر روی منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی، حمل و نقل و ارتباطات بر پایه توسعه اقتصادی پایدار و کیفیت زندگی بهتر به واسطه به کارگیری هوشمندانه منابع طبیعی و فناوری اطلاعات در آن باشد.

وی گفت: اگر بستر‌ها و زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات را در شهری نداشته باشیم نمی‌توانیم به سمت هوشمند شدنش پیش برویم لذا باید زیر ساخت‌های اطلاعاتی را بسیار خوب ببینیم و تعریف کنیم.

مؤلفه‌های کلیدی یک شهر هوشمند

مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم، حکمرانی هوشمند، اقتصاد هوشمند، پویایی و حمل و نقل هوشمند، محیط زیست هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند را ۶ مؤلفه کلیدی یک شهر هوشمند بر شمرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: یکی از پروژه‌هایی که در شهرداری دنبال می‌شود و به هوشمندی شهر نیز کمکم می‌کند ایجاد ارتباطات الکترونیک بین ادارات است.

ملک لی ابراز داشت: طبق آمار سازمان ملل تا سال ۲۰۱۴ میزان ۷۰ درصد پروژه‌های شهر هوشمند با شکست مواجه می‌شود چون که در آن به مهم‌ترین مؤلفه که مردم باشند توجهی ندارند.

۲۶ شهر هوشمند تا سال ۲۰۲۵

وی با بیان اینکه مطابق آمار رسمی سازمان ملل تا ۳۵ سال آینده یعنی تا سال ۱۴۳۰ شمسی، بیش از ۷۵ درصد جمعیت ایران نیز در شهر‌ها خصوصا در کلان شهرهای ایران ساکن خواهند شد، گفت: انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ ما حداقل تعداد ۲۶ شهر هوشمند داشته باشیم.

این مقام مسؤل با بیان اینکه امروزه علاوه بر انسان اشیاء هم از اینترنت استفاده می‌کنند، افزود: ۱۰ میلیارد از اشیاء تا سال ۲۰۱۴ و ۳۰ میلیارد تا سال ۲۰۲۰ و همچنین بیش از ۱۰۰ میلیارد از اشیاء اطرافمان تا سال ۲۰۵۰ پیش بینی می‌شود که به اینترنت متصل شده و اطلاعات خود را منتقل می‌کنند.

وی در پایان به بازار بالقوه ترکیبی ۱.۵ ترلیون دلاری در بازار شهر هوشمند در جهان اشاره کرد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgwt9w.ak93q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما