دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 42278
منبع : خبرگزاری مهر

فقر فضای سبز محلی در شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: فقر فضای سبز محلی و بی‌توجهی به اختصاص زمین برای احداث این فضای سبز موضوعی بود که در جلسه شورای اسلامی شهر قم مورد انتقاد قرار گرفت.
فقر فضای سبز محلی در شهر قم
به گزارش قم نیوز، بحث بر سر تفکیک یک باغ و واگذاری ۶۰ درصد از آن به عنوان سهم شهرداری موضوعی بود که بخشی از جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم را به خود اختصاص داد.

روش تفکیک این زمین مورد اعتراض برخی اعضای شورای شهر قم قرار گرفت از جمله حسین فاکر که به فقر فضای سبز در محلات قم اشاره کرد و از بی‌توجهی به تأمین سرانه‌ها در اعمال ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها گفت.

وی با اشاره به اینکه باید شکل‌دهی به فضای سبز محلی با نگاهی به تعریف‌ها صورت بگیرد اظهار داشت: فضای سبز محلی یعنی فاصله با خانه شهروند باید ۲۰۰ متر باشد و دو هزار متر مربع مساحت داشته باشد.

وی افزود: حتی اگر این ۲۰۰ متر را به هزار متر فاصله و دو هزار متر مساحت به ۵۰۰ متر مربع کاهش دهیم باز هم می‌بینیم این حجم فضای سبز در تفکیک اراضی در نظر گرفته نمی‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه ظرفیت‌های توسعه فضای سبز در شهر قم بسیار محدود است، ادامه داد: حتی لکه‌هایی که طرح تفصیلی به عنوان فضای سبز گذاشته که را اگر هم باغ باشد دوباره به ساخت و ساز می‌بریم.

وی افزود: در همین پرونده سهمی ریالی می‌گیریم اما زمینی برای فضای سبز اختصاص نمی‌دهیم که این سهم ریالی موجب می‌شود کیفیت زندگی در این مناطق پایین بیاید.

فاکر با اشاره به اینکه شهر قم نیاز فوری به مسکن ندارد، گفت: باید به این فکر کنیم که کیفیت زندگی را در محلات بالا ببریم.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم هم در این راستا اظهار داشت: خیابان دانیال سراسر بافت جدید است که ساخت و ساز شده اما هیچ لکه سبزی ندارد.

وی افزود: اگر موضوع فضای سبز در تفکیک دیده نشود، تا سال‌های سال نمی‌شود در این محلات تملک کرد و فضای سبز برای تنفس مردم به وجود آورد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم معتقد است باید در تفکیک اراضی حتی اگر شده ۵۰۰ متر برای فضای سبز باقی بگذاریم نه اینکه سهم شهرداری را ریالی بگیریم.

ذاکریان با انتقاد از نوع برخورد با این پرونده گفت: وقتی ماده ۱۲ باغ باشد تفکیک مشمول منع تغییر کاربری باغات می‌شود.

تحقق ۱۵ درصدی طرح تفصیلی شهرها

مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به وی گفت: ماده ۱۲ ماهیت زمین را مشخص می‌کند اما ملاک برای عملکرد طرح تفصیلی است که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی‌ها در شهرهای ایران تا کنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد محقق شده است اظهار کرد: به این دلیل که حالت اجباری داشته و کاربری‌هایی بر خانه‌های مردم می‌گذاشتند که محقق نمی‌شده است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه طرح تفصیلی جدید شهر قم صد درصد اجباری نیست و به سه قسمت تقسیم شده ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که شهرها ساخته شده و الآن می‌خواهیم طرح تفصیلی را اعمال کنیم درحالی‌که طرح‌ها پیش از ساخته شدن شهرها باید به کارگیری می‌شد.

در نهایت نظر کمیسیون امور زیربنایی در تصویب این لایحه رأی نیاورد و اعضای شورای شهر قم مصوب کردند که سهم شهرداری به صورت ریالی گرفته نشود بلکه در صورت نیاز به فضای سبز تبدیل شود.

اختصاص یک زمین دیگر به سپاه قم برای استفاده در کاربری‌های فرهنگی و ورزشی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه تصویب شد.

همچنین اعضای شورای شهر قم به واگذاری پلاکی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع در بلوار پیامبر اعظم برای ساخت ۹۰ درصد بوستان و ۱۰ درصد حوزه علمیه رأی مثبت دادند.

تفریغ بودجه سال ۹۴ سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم و سازمان تاکسیرانی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc4iq0.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما