پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : 4246
معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه خبر داد:

ارسال 220 مقاله با موضوع بیداری اسلامی به دبیرخانه جشنواره

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه گفت: 220 مقاله با موضوع بیداری اسلامی به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی ارسال شد.
ارسال 220 مقاله با موضوع بیداری اسلامی به دبیرخانه جشنواره
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدجعفر علمی ظهر امروز در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: هرساله و امسال برای چهاردهمین بار در جامعه المصطفی العالمیه مراسمی به منظور تشویق و معرفی پژوهشگران برتر برگزار و در دو بخش ویژه و عمومی آثار مورد داوری قرار می‌گیرد و برگزیدگان آن معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این جشنواره در سال‌های گذشته، راه‌اندازی بخش ویژه بود که در سال‌های مختلف عناوین مختلفی داشت، که به عنوان نمونه سال قبل عاشوراپژوهی در عرصه بین‌الملل موضوع ویژه جشنواره بود.

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: «بیداری اسلامی» موضوع ویژه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی است که موضوع روز دنیای اسلام و بین‌الملل است.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش ۲۲۹ مقاله و اثر به دبیرخانه ارسال و به بخش داوری رسید و طلاب از زوایای مختلف به این مسئله پرداختند که این زوایا باید موردت وجه قرار گیرد.

به گفته وی، سال گذشته جوامع اسلامی در یک وضعیت تاریخی بی‌نظیری قرار گرفتند و اگر از آن به خوبی استفاده شود تا سالیان سال و قرن‌های آینده جهان اسلام را بیمه خواهد کرد و اگر در این زمینه فرصت‌سوزی شود تاثیر آن این است که دچار سستی و رکود خواهیم شد.

علمی گفت: دانشمندان، متفکران و نویسندگان جهان اسلام نتوانستند آنچنان که باید از مرزهای اسلامی دفاع کنند و وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

وی ابراز داشت: افرادی که در راستای ترویج و تبلیغ معارف دینی قرار داشتند، نتوانستند کاری را انجام دهند و این رخوت و سرکشی در جهان اسلام ایجاد شد که با زحمات بزرگان و نخبگانی همانند علامه طباطبایی، مطهری و امام خمینی(ره) در حوزه جهان تشیع توانستند این تبیین را انجام دهند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه گفت: اکنون که بیداری رخ داده است و مردم به ارزش‌های اسلامی بازگشتند و تلاش می‌کنند شرایط خود را با آنچه دین خواسته تطبیق دهند، نیاز به الگو و هدف‌گذاری نمونه و سیاست‌گذاری دارند.

وی با بیان اینکه نگاه به تاریخ درس‌آموز است، گفت: در ایران، در ۱۰۰ سال گذشته سه حرکت جنبش مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی در سه سطح ملی رخ داد و در دو مورد قبلی روحانیت و علما پیشگام بودند اما مشکلی که آن دو مورد داشت و سبب شد به نتیجه نرسد نداشتن الگو بود.

علمی ابراز داشت: انقلاب مشروطیت که در ایران رخ داد، مسلمانان فعالیت کردند و استبداد را با شعارهای عدالت‌خواهی به زیر کشیدند اما وقتی به پیرزوی رسید الگو نداشتند.

وی عنوان داشت: اصل تحول و جنبش مطلوب است اما در مرحله بعدی این را باید با الگوها و برنامه‌هایی که برخاسته از دین مبین اسلام است ساماندهی کنند.

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش جامعه المصطفی العالمیه در کلان برنامه‌های خود با توجه به این مطلب که افراد می‌توانند فعالیت کرده و بخشی از بار نظریه‌پردازی را در این زمینه بر عهده بگیرند، این زمینه را فراهم کرد تا در این دوره با عنوان بیداری اسلامی آثار پژوهشی خود را فراهم کنند و محققان از زوایای مختلف به این مطلب پرداختند.

وی عنوان داشت: جامعه المصطفی العالمیه در یک سال گذشته، در مسیر بیداری اسلامی اقدام به برقراری همایش‌ها و نشست‌های متعددی کرده است.

علمی اظهار داشت: در یکسال گذشته ۲۵ نشست در سطح جامعه المصطفی العالمیه در هر ماه برگزار شده است و علاوه بر آن هفت همایش در واحدهای داخل کشور و نمایندگی خارج از کشور برگزار شد.

وی گفت: مجموعه این دستاوردها موجب شد این زمینه بیشتر فراهم شود و طلاب و دانشجویان زیر نظر اساتید مشارکت داشته باشند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه اذعان داشت: اگر جوامع اسلامی در مسیر بیداری اسلامی تثبیت شد و نیاز به بیان و تبلیغ دین دارد، ارائه ندادن مدل و الگو سبب می‌شود دیگران آن را در مسیرهایی که خود می‌‌خواهند ارائه دهند.

به گفته وی، مجموعه مقالات برگزیده به زبان‌های مختلف به زودی منتشر می‌شود و در اخیتار پژوهشگران و محققان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdch.knkt23ni-ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما