دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 42656
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

تشديد كنترل ساخت‌وساز‌ها در شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست شهرسازي و معماري شهرداري قم گفت: شهرداري قم در زمينه جلوگيري از تخلفات ساختماني بي‌تفاوت نيست و تلاش‌هايي در اين عرصه داشته است.
تشديد كنترل ساخت‌وساز‌ها در شهر قم
به گزارش قم نیوز، غلامرضا جانقربان به بي تفاوت نبودن شهرداري قم نسبت به تخلفات ساختماني اشاره كرده و بيان كرد: تهيه تفاهم‌نامه چهارجانبه‌اي ميان شهرداري، نظام مهندسي، استانداري قم و وزارت راه و شهرسازي است تا موضوعاتي مانند افزايش بنا و نقشه‌هاي اجرايي پيگيري شود.

سرپرست شهرسازي و معماري شهرداري قم در راستاي تخلفات ساختماني، تصريح كرد: جلساتي برگزار شد و مصوبه‌اي طي اين جلسات پديد آمد كه از تيرماه ابلاغ شد و براساس آن قرار است نظام مهندسي ساختمان استان قم طي تبصره ۷ تباصر كميسيون ماده ۱۰۰ با مهندساني كه اقدام به تهيه نقشه اجرايي مي‌كنند در كميته انضباطي خود برخورد كند.

جانقربان با تاكيد بر سيستم نظارت، خاطرنشان كرد: كنترل مضاعف گزارش‌هاي ناظران نظام مهندسي ساختمان هم موضوعي است كه در تعهد شهرداري قم قرار گرفته است كه براساس همين نياز، تفاهم‌نامه‌اي با نظام مهندسي ساختمان برقرار كرديم تا سيستم اتوماسيوني براي كنترل گزارش‌ها ايجاد شود.

وي اظهار كرد: اين سيستم از رفت‌وآمدهاي بي‌دليل مهندس ناظر جلوگيري مي‌كند و كار سريع‌تر و دقيق‌تر انجام مي‌شود و در قالب اين سيستم اتوماسيون شهرداري و راه و شهرسازي قم به عنوان نهادي كه حافظ طرح تفصيلي است، مي‌توانند نظارت خود را بر ساخت‌وساز‌ها تشديد كنند.

سرپرست شهرسازي و معماري شهرداري قم با توجه به اينكه نظارت ناظران از شروع عمليات ساختماني تا پايان كار در تمام مراحل خصوصا در سفت‌كاري صورت مي‌گيرد، گفت: استحكام ساخت‌وساز‌ها و رعايت اصول شهرسازي به كيفيت اين نظارت‌ها وابسته است.

جانقربان با اشاره به درآمد شهرداري‌ قم تصريح كرد: شهرداري قم هيچ‌گاه در بودجه‌هاي سالانه به موضوع تخلفات ساخت‌وساز نگاه درآمدي نداشته كه حتي در بودجه ۹۵ شهرداري قم، فقط ۳ درصد به جرائم ساخت‌وساز اختصاص يافته است.

 وي به از بين رفتن حياط در ساخت‌وساز‌ها با افزايش سطح اشغال اشاره كرد و گفت: كنترل‌ها در حوزه ساخت‌وساز بايد بيش از اين باشد و ۴۰ درصد فضاهاي بازي كه در طرح تفصيلي ديده شده بايد محقق شود.

سرپرست شهرسازي و معماري شهرداري قم با بيان اينكه امروز در شهر مشاهده مي‌كنيم فضاي باز در خانه‌ها تا ۱۵ درصد كاهش پيدا كرده، تصريح كرد: اين موضوع تبعات منفي بسياري دارد؛ چراكه استفاده از فضاي باز در خانه براي كودكان الزامي است و نبود اين فضا آثار رواني منفي بسياري براي خانواده‌ها دارد.

جانقربان با تاكيد بر حفظ محيط زيست، افزود: از بين رفتن حياط در ساختمان‌سازي يك اتفاق بد محسوب مي‌شود، زيرا سرانه فضاي سبز اكولوژيكي شهر را كاهش مي‌دهد.

وي در ادامه بيان داشت: از نظر سيما و منظر شهري هم از بين رفتن حياط وضعيت بدي براي شهر ايجاد مي‌كند.

سرپرست شهرسازي و معماري شهرداري قم به اضافه كردن سطح اشغال ساختمان‌ها اشاره كرده و گفت: بيش از ۶۰ درصد به نوعي تضييع حقوق همسايه‌ها محسوب مي‌شود؛ چرا كه ارزش افزوده ملك مجاور را كاهش مي‌دهد و در نتيجه موجب زيان مستقيم مادي به همسايه خواهد شد كه اين موضوع از نظر شرعي هم مي‌تواند دچار اشكال باشد.

جانقربان در راستاي تخلفات ساختماني تصريح كرد: افزايش طبقه و سطح اشغال ارزش افزوده املاك مجاور را كاهش مي‌دهند و براي همسايه‌ها مزاحمت ايجاد مي‌كنند كه متخصصان حوزه فقه مي‌توانند احكام مربوط به اين موضوع را استخراج كنند.

وي روند مقابله با تخلفات ساخت‌وساز را در شهر قم مثبت دانست و بيان داشت: در ۵ ماهه نخست امسال تخلفات ساختماني نسبت به سال گذشته افزايشي نداشته و اين در حالي است كه در زمينه صدور پروانه در اين مدت زماني هم چندان تغييري نداشتيم.

سرپرست شهرسازي و معماري شهرداري قم به مشكلات مقابله با تخلفات ساخت‌وساز اشاره و تصريح كرد: از دهه ۶۰ تا امروز كه كنترل بر ساخت‌وساز‌ها صورت گرفته و نزديك به ۹ هزار پروانه تخريب در سيستم شهرداري براي املاكي كه تخلف داشته‌اند صادر شده كه به دليل تبعات اجتماعي كه وجود دارد امكان اجراي اين احكام را نداريم و از طرفي املاك قولنامه شده و مالكان هم تغييركرده‌اند.

جانقربان افزود: خواهش ما از سازندگان اين است كه سطح اشغال و تعداد طبقاتي را كه در پروانه ديده شده عملي كنند و دنبال اضافه بنا نباشند چرا كه اين موضوع آثار منفي اجتماعي وزيست‌محيطي دارد.

وي گفت :طرح تفصيلي شهر قم در ۱۰ سال و توسط بهترين مشاوران تدوين شده و رعايت الزامات آن يك وظيفه شهروندي است.

سرپرست شهرسازي و معماري شهرداري قم  با اشاره به نيروهاي پليس ساختمان، بيان داشت: براي كنترل ساخت‌وساز بايد نيروهايي انتخاب شوند كه ضوابط را بدانند و به مناسبات اجتماعي هم واقف باشند؛ به همين خاطر هر نيرويي كه به عنوان پليس ساختمان به كارگيري شود، از طريق اداره‌ كل تخلفات شهري آموزش مي‌بيند تا حداقل‌هايي كه نياز است را بداند.

جانقربان با اشاره به اينكه نيروهاي پليس ساختمان در برخي كلانشهر‌ها در معاونت خدمات شهري و در برخي شهر‌ها در معاونت شهرسازي هدايت مي‌شوند، تصريح كرد: در قم نيروهاي پليس ساختمان در معاونت خدمات شهري به كارگيري مي‌شوند؛ اما ارتباط خوبي با معاونت شهرسازي دارند و آموزش‌هاي لازم را در اين معاونت مي‌بينند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcceeq0.2bqip8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما