چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب : 43679
منبع : خبرگزاری فارس
عضو شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد

نزدیکی معماری اسلامی به فرهنگ و هویت ایران

قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: معماری اسلامی به فرهنگ و هویت کشورمان نزدیک است و با آن تطبیق دارد.
نزدیکی معماری اسلامی به فرهنگ و هویت ایران
به گزارش قم نیوز، مصطفی سعادت طلب ظهر امروز در دیدار اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم با آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به نفوذ جریان‌های غربی در کشور اظهار کرد: طی 100 سال اخیر یک نفوذی در کشور ما رخ داد، این نفوذ به این گونه بود که هر علمی که داشتیم، از ما گرفتند، اسلام را از آن علم جدا کردند و دوباره آن علم را به ما برگرداندند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال طب سنتی در گذشته خوب جواب می‌داد، اما پزشکی نوین از غرب وارد ایران شد، این در حالی بود که قسمت‌هایی که در کنار دارو با روح و ایمان افراد در ارتباط است، در پزشکی نوین وجود نداشت، اکنون متوجه اشتباه خود شدیم و دوباره در کشور به سوی طب سنتی بازگشتیم و آن را احیاء کردیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: به دلایل مختلف به خصوص علم محاسبات، غربی‌ها معماری‌های ما را تغییر دادند، بهانه‌شان این بود که معماری ساختمان‌هایمان قابل محاسبه نیست و برای این کار باید در کشور از الگوهای معماری غربی استفاده کنیم، در ساخت و ساز در ایران، علوم نوین از غرب وارد کشورمان شد، البته چاره ای هم جز استفاده از این الگوها هم نداشتیم.

وی در خصوص ضرورت الگوگیری از گذشتگان در معماری تصریح کرد: اینکه الگوهای معماری غربی را بدون استفاده از هنر اسلامی در ساخت و ساز استفاده کنیم، ضررهایی دارد که تازه اکنون پس از چندین دهه متوجه اش شدیم، باید به سراغ گذشتگان خود برویم و ببینیم که آن‌ها چه کار کردند و باید متناسب با زمان خودمان از معماری گذشتگان الگو بگیریم.

سعادت طلب با اشاره به ضعف شهر قم در زمینه معماری اسلامی اظهار کرد: در شهر قم کمتر به بحث معماری اسلامی پرداخته شده و باید بیشتر از این در قم روی این موضوع کار شود، شهرهای دیگر کشور در زمینه معماری اسلامی از قم جلوتر هستند، ولی شهر قم به دلایلی پرداختن به این موضوع را دیر شروع کرد.

وی ادامه داد: در حد چند مورد معدود، همایش و کنگره‌هایی در خصوص معماری اسلامی از سوی شهرداری و جهاد دانشگاهی در قم برگزار شد، محل برگزاری یکی از کنگره‌ها در تیمچه تاریخی شهر قم بود، کنگره‌های معماری در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و چکیده مقالات این کنگره‌ها در کنگره ملی معماری کشور عرضه می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: باید در کنگره معماری شهر قم از نظر بزرگان این شهر استفاده شود، افرادی که ظرفیت‌های شهر قم را به خوبی می‌شناسند، در این راستا اعضای ستاد برگزاری کنگره معماری قم با بزرگان این شهر جلساتی را داشتند و از آن‌ها راهنمایی گرفتند، معماری اسلامی به فرهنگ و هویت کشورمان نزدیک است و با آن تطبیق دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci3qa5.t1apy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما