جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 44144
منبع : خبرگزاری فارس

ضرورت ایجاد وقف‌ جدید برای حوزه‌های علمیه شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: مردم و واقفان باید وقف‌هایی را برای حوزه‌های علمیه شهر قم و پرورش طلاب در این شهر اختصاص دهند.
ضرورت ایجاد وقف‌ جدید برای حوزه‌های علمیه شهر قم
به گزارش قم نیوز،  حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به جایگاه قم در تاریخ اسلام اظهار کرد: مردم این شهر این افتخار را دارند که از ابتدای ورود اسلام به ایران، مکتب اهل‌بیت(ع) را برای خود انتخاب کردند.

وی ادامه داد: شهر قم از همان ابتدا چنان جایگاهی در نزد اهل‌بیت(ع) داشت که امام معصوم در خصوص این شهر فرمودند، اگر قم نبود، دین ضایع می‌شد، مردم شهر قم این افتخار را دارند که از مهاجران بزرگی همچون خاندان اشعری استقبال کرده و امکان اقامت آن‌ها را در این شهر فراهم کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: مردم شهر قم این افتخار را دارند که کریمه اهل‌بیت(ع) را به این شهر دعوت کرده و اسباب اقامت عزت مندانه آن حضرت را در شهر قم فراهم کردند.

حسینی مقدم با اشاره به امامزادگان شهر قم اظهار کرد: شهر قم این افتخار را دارد که 400 امامزاده واجب التعظیم در گوشه گوشه شهر آن مورد توجه مردم ولایتمدار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در میان امامزادگان شهر قم، امامزاده موسی مبرقع فرزند بلافصل امام جواد(ع) است، وی نزد امام هادی(ع) تربیت شد و 40 تن از خاندان موسی مبرقع در کنار قبر مطهرش دفن شده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: شهر قم این افتخار را دارد که پایگاه اصلی حوزه‌های علمیه جهان تشیع در آن قرار گرفته است و شخصیت‌های بزرگی همچون امام خمینی(ره) و مراجع عظام تقلید در حوزه‌های علمیه شهر قم تربیت شدند.

حسینی مقدم با اشاره به مشارکت مردم شهر قم در نهضت انقلاب اسلامی اظهار کرد: این شهر خاستگاه بزرگ‌ترین انقلاب جهان یعنی انقلاب اسلامی ایران بوده است و قم در طول دوران دفاع مقدس 6 هزار شهید را تقدیم اسلام کرد و 12 هزار نفر از مردم این شهر در طول این دوران جانباز شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: تاریخ و فرهنگ ما وامدار واقفانی است که جهانی بدون فقر، جهالت و ذلت را می‌خواستند و ما وامدار موقوفات و امامزادگان هستیم.

حسینی مقدم با اشاره به تاکید مراجع عظام تقلید بر سنت وقف اظهار کرد: آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با مدیران سازمان اوقاف گفت که شیعه در ایران اسلامی وامدار امامزادگانی است که از گوشه گوشه دنیای اسلام به این کشور مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ شاهد بودیم که وقف و موقوفات به عنوان ماندگارترین صدقه جاریه منشا تحولات بزرگ علمی، آموزشی، تربیتی و درمانی بوده است، زمانی که مغولان با حمله به ایران پایه‌های تمدن اسلامی را در این کشور از بین بردند، واقفان با وقف‌های خود پایه‌های تمدن اسلامی را دوباره احیا و تقویت کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: امامزادگان در کشور به ویژه شهر قم مرکز نشر فرهنگی دینی بودند و مقام معظم رهبری فرمودند که بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

حسینی مقدم با اشاره به نقش نظام جمهوری اسلامی ایران در احیای وقف اظهار کرد: یکی از برکات این نظام، احیای موقوفات بود، طی سال‌های اخیر مردم از انجام وقف در کشور استقبال کردند، در سال‌های پیش از سال 86 میانگین وقف در طول یک سال، 200 وقف بود، اما اکنون به آمار 2500 وقف جدید در کشور در طول یک سال رسیدیم.

وی ادامه داد: آمار موقوفات جدید کافی نیست و مراجع عظام تقلید بر بحث افزایش آمار وقف تاکید داشتند. همچنین باید با انجام وقف پشتوانه‌هایی را برای حوزه‌های علمیه شهر قم ایجاد کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: مردم و واقفان باید وقف‌هایی را برای حوزه‌های علمیه شهر قم و پرورش طلاب در این شهر اختصاص بدهند، موقوفات برای حوزه‌ها در قم کم است و این موقوفات اندک پاسخگوی نیازهای حوزه‌های این شهر نیست.

حسینی مقدم در پایان با بیان اینکه خیرین با وقف اموال خود را بیمه می‌کنند گفت: وقف یک صدقه جاریه است و امیدواریم که با عنایت خداوند، همت مردم و حمایت مراجع عظام تقلید، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر موقوفات در کشور و قم باشیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgtq9t.ak9tt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما