يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 45354
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

ارائه آموزش‌هاي مديريت پسماند به ۷۰ هزار خانوار قمي

قم نيوز : قم نیوز: معاون شهردار قم با اشاره به آموزش و گفت‌وگو با ۷۰ هزار مشترك شهري در خصوص مباحث مديريت پسماند گفت: ما در اين بخش سعي داشتيم به سراغ واحدهاي تجاري، اداري و صنوف پرزباله برويم.
ارائه آموزش‌هاي مديريت پسماند به ۷۰ هزار خانوار قمي
به گزارش قم نیوز، سيدامير سامع در دويست و سيزدهمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم، با بيان اينكه مديريت پسماند يكي از حلقه‌هاي مهم مباحث زيست محيطي است، اظهار كرد: سياست‌هاي رهبري در خصوص مديريت پسماند ابلاغ شد كه در آن يكي از محورها بحث توجه به اقتصاد سبز است.

وي با اشاره به چشم‌انداز شهر قم گفت: بخشي از آن شهر خرم و پايدار است كه برخورداري از محيط زيست پايدار و مديريت پسماند شهري و ارتقاء بهداشتي شهري در دستور كار شهرداري است.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم با اشاره به سياست‌هاي مديريت پسماند شهرداري گفت: اگر بخواهيم كارها را منظم كنيم در اين بخش بايد به جلب مشاركت مردم و فرهنگ سازي، تأمين بستر و ابزار مناسب، استفاده از سياست‌هاي تشويقي و الزامي، جلب مشاركت دستگاه‌هاي اجرايي توجه ويژه داشته باشيم.

وي با اشاره به اقدامات اطلاع رساني و استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني در اين بخش گفت: از پيمانكار استفاده كرديم و توانستيم نيروهايي را در مناطق براي اطلاع‌رساني اختصاص دهيم.

سامع با اشاره به آموزش و گفت‌وگو با ۷۰ هزار مشترك شهري در خصوص مباحث مديريت پسماند گفت: ما در اين بخش سعي داشتيم به سراغ واحدهاي تجاري، اداري و صنوف پرزباله برويم.

وي با اشاره به تنظيم ۷۷۰ صورت جلسه براي متخلفان تصريح كرد: ۶۱۳ پرونده تخلف مديريت پسماند تنظيم شده و حدود ۱۱۱ رأي تاكنون گرفته ايم براساس قانون مديريت پسماند كه از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰ ميليون تومان جريمه‌ كرده‌ايم.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم با اشاره به تشكيل ۳۵۷ پرونده در خصوص پسماندهاي خشك و عمراني تصريح كرد: آراي مختلفي نيز در اين بخش گرفته‌ايم.

وي از احياي شوراي حل اختلاف در شهرداري خبر داد و افزود: تمام مسايلي كه در حوزه مديريت پسماند اتفاق مي‌افتد در اين شورا بررسي شده و تصميم گيري مي‌شود.

سامع يكي از اهداف مديريت پسماند را كاهش زباله و تفكيك پسماند عنوان كرد و افزود: جلساتي را با اصناف داشتيم و ۹ هزار و ۲۵۲ واحد صنفي را آموزش چهره به چهره داده‌ايم.

وي از انجام ۲۷ هزار آموزش در منطقه دو شهري خبر داد و افزود: از ظرفيت مساجد و ائمه جماعات براي آموزش‌هاي مديريت پسماند استفاده كرديم.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم با اشاره به اجراي طرح زوج و فرد جمع‌آوري زباله در پرديسان خاطرنشان كرد: برنامه‌هاي آموزشي در اين بخش را در مدارس اجرايي كرديم و توانستيم تعامل خوبي در اين بخش برقرار كرده و موفقيت‌هايي كسب كنيم.

وي با اشاره به برگزاري كارگاه‌هاي آموزش شهروندي در مدارس گفت: در ۹ ماهه ابتداي سال در ۲۲۴ مدرسه اجراي برنامه‌هاي آموزشي داشته‌ايم.

سامع با اشاره به اطلاع رساني روزهاي جمع آوري پسماند خشك در شهر تصريح كرد: ادارات را به ظروف تفكيك پسماند مجهز كرديم.

وي با بيان اينكه قراردادهاي خدماتي براي سال جاري با ۱۲.۵ درصد افزايش نسبت به سال گذشته تمديد شد گفت: در اين افزايش ۳.۵ درصد صرفه‌جويي داشتيم و به پيمانكاران اعلام شد كه ۳.۵ درصد امكاناتي را وارد كنند تا كيفيت كار را بالا برده و خدمات را بهبود بخشد.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم با بيان اينكه پيش‌بيني‌هاي كيفي در قراردادهاي خدماتي صورت گرفته است افزود: مباحث بهداشت محيط كار و ايمني در قراردادهاي خدماتي پيش‌بيني شده است.

وي با اشاره به رصد روزانه پسماندهاي تر، خشك و سبز تصريح كرد: هر روز اين اقدام صورت مي‌گيرد تا اگر كنترل يا اصلاحي نياز است بتوانيم اين كار را انجام دهيم.

سامع با اشاره به شناسنامه دار كردن كارگران گفت: دو بحث در اين بخش بود كه يكي احقاق حقوق كارگراني كه فعال هستند و پيگيري وضعيت كساني كه به درست خدمت ارائه نمي‌كنند است.

وي با بيان اينكه عملكرد ريالي هر پيمانكار در هر شبانه روز قطعي مي‌شود بيان كرد: نرم‌افزاري طراحي و فعال كرديم تا بتوانيم گزارش روزانه داشته باشيم.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم ترغيب پيمانكاران به استفاده از ماشين‌آلات مكانيزه جمع آوري و حمل پسماند را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: ۸۰ درصد خودروهاي جمع آوري پسماند استاندارد هستند و باقي را پيگير تغيير هستيم.

وي افزايش دستگاه‌هاي جارو در شهر را يادآور شد و افزود: ارزيابي پيمانكاران را از ماه گذشته در دستور كار قرار داديم تا بتوانيم براي ادامه كار اين ارزيابي را مبنا قرار دهيم.

سامع با تاكيد بر اينكه ۳۰ درصد پسماند شهر قم در روز جمع آوري مي‌شود تصريح كرد: به دليل وجود پسماند روز علاوه بر شب خودروها در شهر به جمع‌آوري پسماند مشغول هستند و يكي از اهداف اطلاع‌رساني و جريمه متخلفان، جمع‌آوري بحث پسماند روز است.

 

وي با بيان اينكه حذف ناوگان زباله خارج از نوبت را به مرور انجام مي‌دهيم گفت: قطعاً در اين زمينه همراه با فرهنگ‌سازي امور سلبي را نيز پيگيري مي‌كنيم.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم گفت: سال گذشته در اين موقع حدود ۳۰ ميليارد تومان بدهي به شركت‌هاي پيمانكاري داشتيم كه در حال حاضر به حدود ۱۰ ميليارد تومان رسيده است.

وي اضافه كرد: در حال حاضر با حدود يك ماه تأخير پرداخت حقوق كارگران خدمات شهري را انجام مي‌دهيم و درصدديم اين تأخير را به حداقل برسانيم.

سامع مكانيزاسيون امور خدمات شهري را مورد تاكيد قرار داد و افزود: معمولاً همه خدمات شهري را كاري تكراري مي‌دانند اما هرچقدر از موارد فني و تكنولوژي بتوانيم در اين بخش استفاده كنيم مي‌توانيم بهره وري بيشتري داشته باشيم.

وي گفت: عملكرد سال ۹۴ ما حدود ۵۲ ميليارد بود كه امسال با افزايش قريب به ۲.۵ درصدي به حدود ۵۸.۵ ميليارد رسانده‌ايم.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم با اشاره به افزايش تناژ پسماند در شهر تصريح كرد: حدود ۲.۴ ميليارد تومان بخاطر افزايش پسماند واقعي شهر نسبت به پيش بيني قرارداد مجبوريم به پيمانكار پول پرداخت كنيم كه بخشي از آن نيز به دليل مكانيزاسيون است.

وي با بيان اينكه ميانگين توليد روزانه پسماند در سال ۹۳ بالغ بر ۶۰۸ تن بوده است افزود: اين ميزان توليد روزانه پسماند در سال ۹۴ به حدود ۶۶۹ تن رسيده و در سال ۹۵ آمار به قريب به ۷۲۲ تن رسيده است.

سامع با بيان اينكه در پي جذب سرمايه گذار براي كارخانه زباله سوز هستيم اظهار كرد: در بحث پسماندهاي پزشكي تمام بيمارستان‌ها تحويل مي‌دهند و در خصوص درمانگاه‌ها و مطب‌ها هم پيگير تكميل اقدامات هستيم.

وي با بيان اينكه در حوزه آموزش، مباحث چهره به چهره، حضور در مدارس و مساجد به طور مستمر ادامه خواهد داشت افزود: در بخش‌هاي مختلف صنوف، منازل، مساجد و مدارس دوره‌هاي آموزش و خدمات خوبي برقرار شده است و اين برنامه‌ها همچنان ادامه مي‌يابد.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم اصلاح رفتار مردم در حوزه مديريت پسماند را يادآور شد و گفت: اطلاع رساني و اعمال قانون در كنار كاهش جمع‌آوري روز ادامه خواهد داشت.

وي با اشاره به وضعيت گسترش بحث جمع‌آوري يك شب در ميان پسماند گفت: بايد تصميم‌گيري جدي در اين بخش صورت بگيرد و نياز است قبول كنيم كه در چند ماه اول شرايط پاكيزگي شهر دچار مشكلاتي خواهد شد تا بتوانيم مردم را با شرايط جديد وفق بدهيم.

 

سامع با اشاره به افزايش چشمگير تفكيك از مبدأ گفت: با اقدامات فرهنگ‌سازي توانسته‌ايم شاهد جلب مشاركت‌هاي مردمي باشيم.

وي با تاكيد بر فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه درآمدزايي مديريت پسماند گفت: بايد بتوانيم بخشي از هزينه‌هاي مديريت پسماند را از مردم بگيريم و در اين بخش هنوز نياز است اقدامات بيشتري صورت گيرد.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم با اشاره به تكميل طرح جامع مديريت پسماند تصريح كرد: پيگيري‌هاي نهايي براي اجرايي كردن اين طرح تا پايان سال صورت خواهد گرفت.

وي بيان كرد: سعي داريم از پايان سال ۷۰۰ تن دفن نداشته باشيم و بخشي را در قالب ريجكت ذخيره كرده و تفكيك داشته باشيم و حدود ۳۰ درصد را تنها دفن كنيم.

سامع با اشاره به فعاليت كميته فرهنگ شهروندي خاطرنشان كرد: در حوزه پسماند، ايمني، فضاي سبز و حمل و نقل اقداماتي را برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcayeny.49nmm15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما