يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 45519
منبع : خبرگزاری فارس

از پرداخت غرامت به برخی شهروندان تا گزارش مدیرعامل هلال احمر

قم نيوز : قم نیوز: موضوع حداقل عرض شوارع شهر قم در برخی از طرح‌ها در جلسه شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد ضوابط پیشنهادی در این زمینه به منظور تصویب به صحن شورا ارائه شود.
از پرداخت غرامت به برخی شهروندان تا گزارش مدیرعامل هلال احمر
به گزارش قم نیوز، در جلسه شورای اسلامی شهر قم که شنبه شب برگزار شد، در جریان بررسی نحوه تفکیک یکی از املاک واقع در حاشیه شهر قم، عواطف رستمی عضو شورای شهر عرض پیش‌بینی‌شده برای شوارع شهر قم در طرح تفصیلی را نامناسب دانست و گفت: اگر طرح تفصیلی شهر قم حداقل عرض شوارع را هشت متر در نظر گرفته است این جفا در حق مردم است.

وی با بیان اینکه در گذشته در هر کوچه تنها چند خانواده صاحب خودرو بودند،‌ اضافه کرد: امروز هر خانواده حداقل یک خودرو دارد و در بعضی خانواده‌ها تمام اعضای خانواده صاحب خودرو هستند، در چنین شرایطی با پارک یک خودرو در کوچه خودروهای دیگر به سختی می‌توانند از کنار آن عبور کنند.

اما مصطفی سعادت‌طلب رییس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تمام خودروها دارای یک عرض ثابت نیستند و برای شوارع با عرض کم خودروهایی با عرض ۱.۱۰ متر ساخته می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی طرح تفصیلی برای عرض شوارع متنوع است و در هر منطقه عرض ویژه‌ای در نظر گرفته است. در محله‌هایی که عرض شوارع اندک است، یک پارکینگ در ابتدای کوچه احداث می‌شود.

همچنین در جریان بررسی طرحی دیگر به منظور تفکیک یکی از اراضی در حاشیه بلوار جمهوری اسلامی سعادت‌طلب گفت: در این منطقه کوچه‌ای با عرض ۱۰ متر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اگر عرض ابتدای کوچه ۱۰ متر باشد،‌ تبدیل عرض کوچه به ۲۰ متر در انتهای آن بی‌فایده است.

ملکی عضو دیگر شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در آینده می‌توان این کوچه را تغییر داد اضافه کرد: نباید برای فروختن تراکم آسایش مردم را سلب کنیم.

ذاکریان نیز با اشاره به اینکه بلوار جمهوری اسلامی یک بلوار شریانی درجه است، اضافه کرد: مجتمع‌های حاشیه این بلوار نباید به خیابان دسترسی مستقیم داشته باشند و دسترسی مردم از طریق کوچه‌های دیگر خواهد بود بنابراین این کوچه‌ها باید تردد و جمعیت زیادی را تحمل کنند.

در این جلسه بیاتی رییس شورای اسلامی شهر قم از اعضا خواست تا ضوابط پیشنهادی خود را در مورد عرض شوارع در قالب طرحی به شورا ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

در این جلسه همچنین موضوع پرداخت خسارت به صاحبان املاک حاشیه بلوار جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

در این زمینه سعادت طلب رییس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم گفت: با توجه به اجرای پروژه‌های عمرانی و تغییر در برخی از طرح‌ها در سطح شهر خسارت‌هایی به مردم وارد می‌شود.

وی افزود: در گذشته ادامه مسیر خیابان جمهوری با مسیر فعلی متفاوت بوده است. در گذشته خیابانی با عرض ۴۵ متر داشته‌ایم که اکنون عرض آن به ۱۴ متر تبدیل شده است و از این حیث صاحبان املاک در کنار خیابان که با شهرداری توافق کرده‌اند متضرر می‌شوند.

سعادت‌طلب اضافه کرد: شهرداری به مردم قولی داده است و مردم به حقی رسیده‌اند که اگر چنین نشود،‌ متضرر می‌شوند. اکنون برای این املاک سند صادر شده و این املاک بر مبنای قرار گرفتن در کنار خیابان ۴۵ متری خرید و فروش شده‌اند.

وی با بیان اینکه پرداخت خسارت به این دسته از مالکان موجب ضرر و زیان شهرداری نمی‌شود، ادامه داد: اگر عرض شارع کم شود، شهرداری صاحب املاک جدید می‌شود و از بابت پرداخت خسارت متضرر نخواهد شد.

شهردار قم نیز پرداخت این خسارت را به منزله بدعتی در شهر قم دانست و ادامه داد: در شهر قم طرح تفصیلی تغییر نکرده است و این محاکم هستند که باید ضرر را مشخص کنند.

وی افزود: نگرانی ما از بحث‌ّهای بعدی است که پس از پرداخت این ضرر و زیان به مالکان در شهر ایجاد خواهد شد.

عابدینی هم با بیان اینکه نفع ناشی از فروش اراضی در حاشیه خیابانی با عرض ۴۵ متر در اختیار دلالان قرار گرفته است، ادامه داد: در مقابل انتفاع دلالان اکنون شهرداری باید ضرر و زیان ب‍پردازد.

همچنین علی اصغر جدی مدیراملاک شهرداری قم ضمن مخالفت با پرداخت ضرر و زیان به این دسته از مالکان خاطرنشان کرد: این نخستین نوبتی است که شهرداری اقدام به پرداخت ضرر و زیان به مالکان می‌کند و اگر این جریمه پرداخت شود، رویه‌ای در شهر ایجاد می‌شود که شهرداری از این بس باید به بسیاری از مالکان خسارت پرداخت کند.

وی با بیان اینکه در صورت اخذ هزینه پروانه بر مبنای عرض خیابان با ۴۵ متر، مابه التفاوت باید به آنها پرداخت شود، اضافه کرد: تعیین پرداخت خسارت باید از سوی محاکم انجام شود.

قراچورلو عضو دیگر شورای اسلامی شهر قم گفت: کسانی که برای این اراضی سند مالکیت اخذ کرده‌اند، بر مبنای خیابانی با عرض ۴۵ متر سند دریافت کرده‌اند و با تغییر عرض خیابان، خرده مالکان متضرر می‌شوند.

وی اضافه کرد: اگر مالکان اراضی علیه شهرداری از این بابت اقامه دعوا کنند مطمئنا علیه شهرداری حکم صادر خواهد شد.

قراچورلو گفت: محاکم، شهرداری را به عنوان دستگاه حاکمیتی نمی‌شناسند و در صورت شکایت شکات، قضات در صدور حکم، مبالغ را با نرخ روز محاسبه می‌کنند.

وی ادامه داد: تنها برخی از مالکان املاک حاشیه این خیابان پروانه‌ای با عرض خیابان ۴۵ متر دریافت کرده‌اند و بهتر است شهرداری با آنها توافق کند.

در جلسه شورای اسلامی شهر قم گزارش تفریغ بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم نیز مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

حجت‌الاسلام آتش‌زر در جریان بررسی این گزارش گفت: گزارش تفریغ بودجه سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفته است.

ذاکریان با طرح ایراداتی نسبت به این گزارش گفت: مهم‌ترین موضوع تامین نشدن دو میلیارد تومان از درآمدهای این سازمان است.

پس از بررسی‌ گزارش تفریغ بودجه سال ۹۴ سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم این گزارش به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

در این جلسه موضوع حذف جریمه پارکینگ مرکز هسته‌ا‌ی نور در بلوار جمهوری اسلامی در عوض احداث پارکینگ طبقانی نیز مطرح شد و به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

در این جلسه همچنین گلفشان رییس جمعیت هلال احمر استان قم با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در شهر قم در سال ۴۷ راه‌اندازی شده است، گفت: در همه کشورهای دنیا، سازمان‌های هلال احمر و صلیب سرخ از حمایت‌های مدیران شهری بهره‌مند هستند و ما از شورای شهر قم برای انجام برخی امور تقاضای همکاری داریم.

وی با اشاره به حضور شخصیت‌های برجسته‌ای چون آیت‌الله اعرافی، حجت‌الاسلام بنایی و مهندس بهشتی در هیات مدیره این سازمان گفت: در ایام اربعین حسینی حدود ۷۳ هزار مورد ویزیت در 6 موکب دایرشده از سوی این جمعیت انجام شد.

گلفشان با بیان اینکه در دهه فجر شاهد افتتاح پایگاه این سازمان در شهر جعفریه خواهیم بود،‌ گفت: مرکز آموزش تخصصی نیز در شهر قم افتتاح خواهد شد که می‌تواند ۱۰ قلاده سگ امدادگر را نگه‌داری کند.

وی افزود: جمعیت هلال احمر برنامه‌هایی به منظور توسعه آموزش‌ها و افزایش تعداد نیروهای داوطلب و امدادگر دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdnk0o.yt0kf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما