يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 46628
منبع : خبرگزاری فارس

تقاطع غیرهمسطح مقداد افتتاح می‌شود/خروج عماریاسر از بن‌بست ترافیکی

قم نيوز : قم نیوز: پروژه تقاطع غیرهمسطح مقداد یکی از پروژه‌های عمرانی مهم شهر قم است که با افتتاح آن بلوار عماریاسر از بن‌بست خارج شده و تسهیل ویژه‌ای در امور ترافیکی شهر رخ می‌دهد.
تقاطع غیرهمسطح مقداد افتتاح می‌شود/خروج عماریاسر از بن‌بست ترافیکی
به گزارش قم نیوز، استان قم در مرکز ایران اسلامی واقع شده و شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور است. این استان به همین دلیل سالانه بار ترافیکی بسیار زیادی را تجربه کرده و راه‌های آن روز به روز در حال توسعه است.

عمده استان‌های جنوبی کشور و برای تردد به شمال کشور ناچار به گذر از راه‌های این استان بوده و بالعکس نیز این اتفاق می‌افتد و با این وجود طی سال‌های اخیر شاهد توسعه زیادی در راه‌های این استان نیستیم و به نظر می‌رسد مدیران کشوری نگاهی همچون دیگر استان‌های کشور به قم دارند.

با وجود اینکه راه‌های استان توسعه آن‌چنانی در سال‌های اخیر پیدا نکرده اما متناسب با ظرفیت موجود این خطه، پروژه‌های متعددی در شهر قم شکل گرفته است. قم یک استان تک شهرستانی بوده و به همین دلیل عمده تردد از حاشیه این شهر شکل می‌گیرد و برای خدمات رسانی بهتر به مسافرین باید نگاهی توسعه‌گرانه در شهر نیز وجود داشته باشد.

با اینکه شهرداری قم طی چند سال اخیر به دلیل رکود مالی و مشکلات اقتصادی در پیشبرد پروژه‌های عمرانی دچار مشکل شده بود و بسیاری از پروژه‌های عمرانی به صورت نیمه‌کاره و نیمه‌فعال باقی مانده بود اما در یک سال و نیم اخیر جهشی در فعالیت‌های عمرانی شهر قم شکل گرفته به صورتی که در این مدت شاهدیم پروژه‌ها یکی پس از دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

یکی از محورهای مهم و کلیدی این شهر که طی سال‌های اخیر حجم ترافیک بسیار زیادی را جذب کرده و می‌توان آن را سهل‌الوصول‌ترین‌ مسیر کمربندی قم به مرکز شهر و حرم مطهر حضرت معصومه(س) دانست بلوار عماریاسر است.

این بلوار هسته مرکزی شهر قم و محدوده پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) را به بزرگراه امام علی(ع) متصل می‌کند و یکی از ظرفیت‌های شهر قم محسوب شده که در امتداد بزرگراه حرم تا حرم نیز است. اما با این وجود طی این سال تنها امکان تردد از میدان 72 تن و هسته تراکم مسافر شهری به سمت مرکز شهر وجود داشته و مسیر بازگشت این بلوار به دلیل نبود تقاطع غیرهمسطح در بن‌بست قرار گرفته بود و بسیاری از خودروها برای دسترسی به میدان 72 تن و خارج شدن از شهر قم به اجبار باید از محدوده شهری با ترافیک فراوان عبور می‌کردند.

شهرداری قم سال گذشته با تعریف پروژه‌ای در قالب تقاطع غیر همسطح اقدام به تأمین دسترسی‌های لازم از بلوار عماریاسر به سمت بزرگراه امام علی و میدان 72 تن کرد. این پروژه مهم و کلیدی برای تسهیل ترافیک هسته مرکزی شهر قم، به صورت روگذر در بزرگراه امام علی است که دسترسی از بلوار عماریاسر به سمت میدان 72 تن را نیز در سطح اصلی بلوار تأمین می‌کند.

پیمانکار این پروژه شرکت آبادراهان پارس بوده که اواخر سال گذشته این پروژه را کلید زد و با سرعت قابل توجهی با هدایت جریان ترافیک و انحراف آن، پروژه را با کیفیتی قابل توجه به مرحله بهره‌برداری رساند.

مبلغ قرارداد این پروژه بالغ بر 350 میلیارد ریال بوده که قرارداد آن از اول آذرماه 94 آغاز شده و در ظرف یکسال عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است. همچنین 200 میلیارد ریال برای آزادسازی و 100 میلیارد ریال نیز برای فضای سبز و تاسیسات این پروژه هزینه شده است.

طول روگذر پروژه 800 متر بوده و برای اجرایی کردن آن بالغ بر 80 هزار مترمربع آزادسازی خارج از محدوده صورت گرفته است.

اجرای این پروژه علاوه بر تأمین دسترسی‌های لازم به میدان 72 تن، بزرگراه امام علی و بزرگراه حرم تا حرم، تسهیل در عبور و مرور و تردد شهری در میدان جهاد، خیابان 19 دی و معابر و شوارع محدوده را در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از ظرفیت‌های این پروژه امکان اتصال آن به بزرگراه گرمسار و ایجاد مسیری مستقیم به سمت مشهد مقدس است که البته این بخش پروژه خارج از محدوده شهری بوده و در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان است. در صورتی که این بخش پروژه نیز اجرایی و راه‌اندازی شود کارکرد اصلی تقاطع غیرهمسطح به طور کامل مشخص شده و همچنین شاهد تسهیل عبور و مرور در میدان 72 تن به عنوان نقطه تبادل ترافیکی ورودی شهر قم خواهیم بود.

شهردار قم اتصال بلوار عماریاسر و تقاطع مقداد به بزرگراه قم گرمسار را امری ضروری عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورتی که تقاطع مقداد به بزرگراه قم گرمسار متصل شود ظرفیتی ویژه برای شهر ایجاد شده و بخش عمده ترافیک میدان 72 تن کاسته خواهد شد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد با تاکید بر سرعت و کیفیت قابل توجه پروژه تقاطع غیرهمسطح مقداد بیان کرد: شهرداری در حدود شهری این پروژه را اجرایی کرده و در صورتی که اعتبارات لازم فراهم شود این امکان را دارد که ادامه مسیر را به بزرگراه قم گرمسار متصل کند.

محسن بهشتی معاون امور عمرانی استاندار قم اتصال بلوار عماریاسر به بزرگراه گرمسار را در تعهد وزارت راه و شهرسازی دانست و خاطرنشان کرد: استانداری در جلسات مشترکی که با راه و شهرسازی دارد پیگیری‌های لازم برای اجرایی شدن این پروژه را خواهد داشت.

پروژه تقاطع غیرهمسطح مقداد را می‌‌توان نخستین پروژه الگو و نمونه شهری دانست که طی یک سال اخیر با سرعت و کیفیت قابل توجه و با زمان‌بندی مشخص اجرایی شده و مردم نیز رضایتمندی از روند اجرای آن دارند.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح مقداد و زمینه‌سازی برای افتتاح آن اظهار کرد: حدود 15 سال از افتتاح بلوار عماریاسر می‌گذرد اما خروجی آن که مهم‌تر از ورودی آن است در بن‌بست قرار داشته است.

مصطفی سعادت طلب با تاکید بر اینکه تقاطع غیرهمسطح مقداد بلوار عماریاسر را از بن بست خارج می‌کند گفت: افتتاح این پروژه تسهیل در تردد در محدوده هسته مرکزی شهر را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به بهره‌برداری از روگذر این پروژه‌ در ماه‌های اخیر گفت: بخش مهم این پروژه لوپ به سمت 72 تن بود که شاهد بهره‌برداری کامل از آن در این هفته هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر رضایتمندی مردم از روند پیگیری پروژه‌های عمرانی بیان کرد: این پروژه طبق برنامه و وعده مدیران شهری پیش رفته و مردم نیز از سرعت خوب پروژه‌ها رضایت دارند و قدردان هستند و اعتماد خوبی نسبت به شهرداری به دست آورده‌اند.

تقاطع مقداد را می‌توان در امتداد دیگر پروژه‌های شهری کلیدی از جمله تقاطع سه سطحه 15 خرداد و عماریاسر و رمپ و لوپ غدیر دانست به نوعی که با افتتاح کامل از این سه پروژه مسیری مستقیم از میدان 72 تن به سمت حرم مطهر و پس از آن بلوار پیامبر اعظم و مسجد مقدس جمکران باز شده و زائرین و مسافرین می‌توانند بدون هیچ توقفی به اهداف مورد نظر خود در این مسیرها دست پیدا کنند.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه بلوار عمار یاسر محور شریانی تا صحن شرقی حرم و نقطه اتصالی به بلوار پیامبر اعظم است گفت: با اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح مقداد این مسیر از بن بست خارج شده و ارتباط قوی بین تردد کمربندی و تردد درون شهری ایجاد می‌شود.

علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح به صورت شبدری کامل طرح‌ریزی شده است، به آغاز پروژه در انتهای سال گذشته پس از انتخاب پیمانکار اشاره کرد و افزود: پروژه در حدود یک سال اجرایی شد و می‌توان از آن به عنوان یکی از پروژه‌های با سرعت و کیفیت خوب در شهر قم نام برد.

وی با تاکید بر اینکه در همین هفته مراسم بهره‌برداری از پروژه و افتتاح آن انجام می‌شود گفت: البته پل روگذر و بخش‌هایی از این پروژه در دو ماه گذشته در اختیار مردم قرار گرفته بود.

طی ماه‌های اخیر شهرداری قم نهضتی را در تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی کلیدی شهر آغاز کرده و طبق وعده مدیران شهری تا پایان سال عمده این پروژه‌ها که نقش ویژه‌ای در تسهیل ترافیک نوروزی نیز دارند در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfcvdj.w6dv0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما