دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 47019
منبع : خبرگزاری فارس

آیت‌الله ابن الرضا و سال‌ها تلمذ در محضر حضرت امام(ره)

قم نيوز : قم نیوز: سخن از عالمی اندیشمند و فقیهی اخلاق مدار و متواضع است، شخصیتی که بیش از همه، از مکتب درس حضرت امام خمینی در قم بهره برد و منشأ خیرات و برکات فراوانی شد.
آیت‌الله ابن الرضا و سال‌ها تلمذ در محضر حضرت امام(ره)
به گزارش قم نیوز، چند روز از ارتحال ملکوتی عالم عارف، مرحوم آیت الله سید مهدی ابن الرضای خوانساری گذشت، شخصیتی که پس از ارتحالش، بسیاری از مراجع تقلید قم پیام تسلیت صادر فرمودند.

از جمله این پیام‌های تسلیت می‌توان به پیام آیت الله مکارم شیرازی اشاره کرد که معظم له در آن، آیت الله ابن الرضا را یک عالم وظیفه شناس خوانده است که حوزه‌ای بسیار پُربار و پیشرفته به جامعه اسلامی تحویل داد.

بنیانگذاری مراکز عام المنفعه از سوی آیت الله ابن الرضا نیز از نکاتی است که در پیام تسلیت آیت الله صافی گلپایگانی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین آیت الله سبحانی نیز در پیام تسلیت خود، تجدید حوزه علمیه شهرستان خوانسار را یکی از مظاهر عزم راسخ و همت والای آن مرحوم دانسته است؛ حوزه‌ای که به تصدیق کارشناسان، یکی از بهترین حوزه‌های علمیه ایران به شمار می‌رود.

در عین حال، اشاره به تلاش‌های آن عالم ربانی به همراه پدرش یعنی آیت الله سید محمدعلی ابن الرضا خوانساری برای تأسیس مدارس علمیه و تربیت شاگردان برجسته و فراوان هم نکته دیگری از زوایای زندگی مبارک آن مرحوم است که در پیام تسلیت مرجع عالیقدر، آیت الله نوری همدانی به آن اشاره شده است.

آیت الله مظاهری هم در پیام تسلیت خود به اخلاص و اخلاق والای آن مرحوم اشاره می‌فرماید و برایش آرزوی علوّ درجات را دارد.

باید گفت تواضع و فروتنی آیت الله سید مهدی ابن الرضای خوانساری سبب شده است تا اطلاعات زیادی از زندگی آن فقیه عالیقدر در دسترس نباشد، اما آنگونه که برخی شاگردان وی نقل کرده‌اند معظم له بیش از همه استادان خود، از محضر و مکتب درسی حضرت امام خمینی بهره بُرده است.

وی بارها از حضرت امام به عنوان بزرگترین استاد خود یاد و تمجید می‌فرمود و عنوان می‌کرد که عمده فقه و اصول را در محضر نورانی حضرت روح الله فرا گرفته است.

آیت‌الله ابن الرضا البته این توفیق را هم یافت تا پس از بهره مندی از برخی استادان حوزه علمیه خوانسار، به قم مهاجرت کرده و درس استادان دیگری مانند آیات سید حسین طباطبایی بروجردی، علامه سید محمدحسین طباطبایی، سید محمد محقق داماد، شیخ محمدعلی اراکی و سید محمدرضا گلپایگانی را هم درک کند.

وی پس از بیش از دو دهه تلمذ در محضر استادان حوزه علمیه قم، به خوانسار بازگشت تا حوزه تأسیس شده به دست مرحوم پدرش، یعنی آیت الله سید محمدعلی ابن الرضای خوانساری را توسعه دهد؛ حوزه‌ای که به نام حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) با دست با کفایت مرجع وقت، آیت الله سید احمد خوانساری افتتاح شد و سال‌هاست ملجأ و مأوای طالبان علوم آل محمد (ص) است.

آیت‌الله سید مهدی ابن الرضا در عین حال در تأسیس مراکز عام المنفعه در خوانسار هم مایه اثر شد که از آن جمله می‌توان به تأسیس درمانگاه، تأسیس صندوق قرض الحسنه و زنده کردن موقوفات خوانسار اشاره کرد.

آن عالم عظیم الشأن و اخلاق مدار در عین حال سفرهای متعددی به قم داشت و به زیارت حضرت  فاطمه معصومه (س) می‌شتافت. وی در این سفرها مزار علمای متعددی را در صحن‌های حرم مطهر و همچنین در شیخان و ... زیارت می‌کرد، مزارهایی که برخی از آنها حتی نشانه‌ای از سنگ قبر ندارند، ولی آیت الله ابن الرضا محل دقیق آن مزارها را می‌شناخت و با احترام آنها را زیارت می‌کرد.

شاگرد حوزه مبارکه قم و رئیس حوزه علمیه خوانسار سرانجام در آستانه هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی والد معظم خود که وی نیز در فروردین ماه سال 1389 جان به جان آفرین تسلیم کرد به دیدار معبود شتافت و شاگردان و دوستداران خود را در ماتم و اندوه فرو برد.

پس از آن بود که پیکر مطهرش در خوانسار تشییع و سپس برای تشییع مجدد به قم منتقل شد تا بر روی دستان مردم و علمای قم به طرف حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) به حرکت در آید و آنگاه آیت الله جوادی آملی بر آن مرحوم، اقامه نماز فرماید.

از مرحوم آیت الله سید مهدی ابن الرضا خوانساری آثاری هم به یادگار مانده است که از آن جمله می‌توان به تحریر یک دوره درس اصول فقه حضرت امام (ره)، تحریر یک دوره درس فقه آیت الله گلپایگانی، تقریرات درس نماز جمعه آیت الله بروجردی و همچنین اثری ماندگار به نام "ضیاء الأبصار فی تراجم علماء خوانسار" اشاره کرد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcaowny.49n0615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما