پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : 4752
عضو موسس جبهه پایداری بیان کرد:

بازیگری و معامله‌گری نتیجه عدم تعامل دولت و مجلس

قم نيوز : قم نیوز: عضو سابق شورای نگهبان و عضو موسس جبهه پایداری گفت: عدم تعامل موجب بازیگری و معامله‌گری می‌شود و این یک فاجعه در تعامل دو قوه است.
بازیگری و معامله‌گری نتیجه عدم تعامل دولت و مجلس
به گزارش قم نیوز، غلامحسین الهام پیش از ظهر امروز در همایش انتخابات که در دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به سیر وقایع مجلس شورای ملی در سال ۵۸ و مجالس شورای اسلامی از پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط تشکیل مجلس هفتم را تشریح و اظهار کرد: فضای عمومی جامعه با توجه به رکود پیش آمده و دعواهای سیاسی که مردم را خسته کرده بود و نیز ناامید شدن مردم از برقراری عدالت اجتماعی شرایط را برای انتخابات و تشکیل مجلس هفتم رقم زد.

وی افزود: مجلس هفتم از نظر گفتمان عدالت اجتماعی و گفتمان اصلاح طلبی چالش اصلی رقابتی پیدا کرد و در این وضع کسی که مدیریت صحنه را به صورت غیر آشکاری در تهران به عهده گرفت، طیف احمدی‌نژاد بودند که با عنوان اصولگرایان شناخته می‌شدند.

عضو موسس جبهه پایداری ابراز داشت: با توجه به وضعیت شکننده، جریان راست اصولگرا نیاز به ترمیم و بازنگری داشت تا اینکه انتخابات شورای تهران با وجود مشارکت کم، با موفقیت آبادگران همراه بود و پس از آن آبادگران بعد از بحران‌های سیاسی و درگیری‌های بی‌خاصیت برای مردم فضای جدیدی از کار را رقم زدند.

وی تصریح کرد: در انتخابات مجلس هفتم طیف آبادگران آرایش نویی را شکل داد و با یک نوگرایی سازمانی با افراد جدید وارد انتخابات شد و لیست آنها در تهران، شهرها و استان‌های دیگر نیز اکثریت آرا را به دست آورد.

الهام با اشاره به همراهی و همکاری مجلس هفتم با خاتمی در یکسال باقیمانده از دولت هشتم، گفت: دوره احمدی‌نژاد دوره جدیدی بود که آغاز چالش اصولگرایان شد به این دلیل که احمدی‌نژاد مستقل وارد صحنه شد و اصولگرایان با نامزدهای دیگر.

وی با بیان اینکه این دوگانگی در تصمیم گیری در بدنه اصولگرایان می‌توانست موثر باشد، به کسب آراء اکثریت توسط احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: کنار زدن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، جرقه تحولی بود که از نظر سیاسی مردم به این باور رسیدند که عبور از هاشمی غیر ممکن نیست و اراده ملت در عبور از این مسئله یک نشاط و حرکت تازه‌ای را ایجاد کرد، به اضافه اینکه شعارهای این دوره، شعارهای عدالت و گفتمان، گفتمان انقلاب بود اما در عین حال اختلافات تازه اصولگرایان را کلید زد.

عضو سابق شورای نگهبان با بیان اینکه در مجلس طیفی از رقبای احمدی‌نژاد جای گرفتند اظهار داشت: کسانی که در مجلس هفتم تاثیرگذار بودند به تلاش افتادند تا این فرضیه را اثبات کنند که انتخاب احمدی‌نژاد یک اشتباه بود و وی توانمندی لازم را برای اداره کشور را ندارد.

وی ادامه داد: آنها تلاش کردند احمدی‌نژاد را در عرصه مدیریت اجرایی کشور جدی نگیرند بلکه در کارها و امورش سیطره و قیمومیت بر او داشته باشند.

الهام خاطرنشان کرد: مجلس هفتم با دولت نهم چالش برانگیز شد به گونه‌ای که یکباره چهار وزیرش را که نزدیک‌ترین افراد به احمدی‌نژاد بودند را ساقط کرده و به آنها رای اعتماد ندادند.

وی با اشاره به سیر اخذ رای اعتماد وزیر نفت دولت نهم از مجلس هفتم، گفت: برنامه‌های احمدی‌نژاد با استقبال مجلس همراه نبود و گاهی هم تخطئه می‌شد؛ برنامه اشتغال احمدی‌نژاد در برنامه اقتصادی برای بنگاه‌های زودبازده و فشار برای افزایش بودجه‌های عمرانی کشور باید مورد استقبال قرار می‌گرفت اما به دلیل تحریم‌های اقتصادی، مجلس هفتم به بودجه‌های احمدی‌نژاد رغبت نشان نداد و معمولا برنامه‌هایش که مبدایی برای عدالت اجتماعی و رشد و سازندگی در کشور همراه بود را با انتقاد مواجه کرد.

عضو موسس جبهه پایداری ابراز داشت: نظارت مجلس بر امور مالی با رویکردهای دیگری از جمله فشار بر دولت و به تدریج اتهام بر دولت مواجه شد و بحث یک میلیارد دلاری که گفته می‌شد از پول نفت گم شده است، به وسیله دیوان محاسبات دامن زده شد و تا امروز هم اعلام نکرده‌اند این مسئله یک اشتباه حسابداری بوده و حل شده است.

وی ادامه داد: بر عکس در آستانه انتخابات مجلس هشتم سعی کردند آن را به یک سوژه انتقادی از دولت تبدیل کنند به ویژه که شاخص دولت پاکی‌ بود و این پاکی محل تشکیک و تردید از جانب خود اصولگرایان می‌شد.

الهام عنوان کرد: این تعامل نامطلوب سبب شد بر گفتمان رفتاری احمدی‌نژاد با پارلمان تاثیر بگذارد. احمدی‌نژاد دنبال استقلال دو قوه، نظارت معقول و منطقی و عدم مداخله مجلس بر امور اجرایی بود.

وی با اذعان به اینکه دولت برای موفقیت خود نیاز مبرم به مجلس دارد، گفت: وقتی کارها به مجلس گره خورد و احمدی‌نژاد دید مثل هر دولتی برای موفقیت نیاز به مجلس دارد، کار را به معامله گری کشید و این پیام بدی داشت.

عضو سابق شورای نگهبان ابراز کرد: یکی از انتقادات بنده به دولت و مجلس این بود که عدم تعامل موجب بازیگری و معامله گری می‌شود و این یک فاجعه در تعامل دو قوه است.

وی تصریح کرد: انتقادات تند و رفتار انتقادی شکننده بین مجلس هفتم و احمدی نژاد سبب شد تا جریاناتی برای حل مشکل به این معامله گری روی بیاورند که با گفتمان دولت سازگاری نداشت.

الهام ادامه داد: این تجربه جدید و کمی تا قسمتی ناموفق بین اصولگرایان مدل جدیدی را برای مجلس هشتم رقم زد مدلی که گرچه دولت حزب نداشت و در مجلس هم بنای ورود به عرصه انتخابات نمی‌تواند داشته باشد پس ترکیبی طراحی شد تا گرچه به طور مستقیم دخالت نمی‌کند اما حامیان دولت که بازوان مورد قبول دولت هستند با اصولگرایان همکاری مشترکی در انتخاب لیست جدید و انتخابات مجلس هشتم داشته باشند.

وی جبهه پایداری را برآمده از فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس و حاصل این تلاش ذکر کرد و گفت: در آستانه انتخابات مجلس هشتم مدل ۶+۵ تشکیل شد تا این کمیته اجماعی بین اصولگرایان برای انتخابات شکل دهد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcj.iexfuqea8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما